اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت سوم)
انسان قبل از هر چیز موجودی است که خود را به سمت آیندهای سوق میدهد و می داند که این کار، کار اوست.
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پس طبیعت انسانی در کار نیست چرا که خدایی وجود ندارد تا مفهوم انسان را در نظر بگیرد. انسان صرفأ هست، نه این که در واقع آن چیزی است که تصور میکند باشد، بلکه آن چیزی است که خود بخواهد و همان طوری است که بعد از هستی بالفعل خود را تصور می کند، همان طور که پس از جهش به سمت وجود می خواهد باشد. انسان هیچ چیز دیگری نیست جز آنچه از خود می سازد. این اولین اصل اگزیستانسیالیسم و آن چیزی است که مردم به عنوان سرزنش ما، «ذهنیت» می خوانند. اما منظور ما از این اصل چیست؟ غیر از این که کرامت انسان بیش از سنگ و میز است؟ چرا که می خواهیم بگوییم انسان اول وجود دارد.
انسان قبل از هر چیز موجودی است که خود را به سمت آیندهای سوق میدهد و می داند که این کار، کار اوست. در واقع، انسان طرحی است که از یک زندگی ذهنی برخوردار است نه آن که نوعی خزه یا قارچ یا گل کلم باشد. قبل از آن طرح خود، حتی در اوج هوشمندی، هیچ چیز وجود ندارد، انسان فقط زمانی متوجه وجود خواهد شد که آنچه قصد دارد بشود، شده باشد. با این حال، نه آنچه ممکن است آرزو کند بشود، چون معمولا بزداشت ما از اراده و آرزو تصمیم گیری آگاهانه پس از آن است که خود را آنچنان که هستیم، ساخته ایم. اغلب چنین تصمیمی اتخاذ می شود. ممکن است تصمیم بگیرم در یک مهمانی شرکت کنم، کتابی بنویسم یا ازدواج کنم . اما معمولا در چنین موقعیتی احتمالا اراده من مظهر تصمیمی پیشینی و خودجوش تر خوانده می شود. با این حال، اگر درست است که وجود بر ماهیت مقدم است، انسان مسؤول آن چیزی است که هست.
بنابراین، اولین تأثیر اگزیستانسیالیسم، این است که هر کس را به همان نحو که هست به تملیک خود آن فرد در می آورد و توانایی نهایی برای وجودش را مستقیما متوجه خودش می کند. و هنگامی که میگویم انسان مسؤول خودش است، نمی خواهیم بگوییم که فقط مسؤول فرد خودش است؛ بلکه او مسؤول کل بشریت است. واژه «اصالت ذهن» باید به دو معنا فهم شود و مخالفین ما فقط روی یکی از آنها مانور می دهند. درونگرایی از یک طرف به معنای آزادی از ذهن فردی است و از طرف دیگر به این معناست که انسان نمی تواند از ذهن انسانی فراتر برود. همین معنای دوم، مسعنای عمیق تر اگزیستانسیالیسم است. وقتی می گوییم انسان خود را بر می گزیند، منظور آن است که هر یک از ما خود را بر می گزیند.
اما این را نیز قصد می کنیم که در این انتخاب برای خود، برای همه انسانها انتخاب می کند. چون در واقع هیچ عملی (که وی انجام می دهد تا خود را آن طور که می خواهد بسازد) چنین نیست که همزمان، تصوری از انسان (آن طور که او معتقد است خودش باشد) پدید نیاورد. انتخاب از میان این یا آن، عبارت است از تأیید ارزش چیزی که انتخاب شده است؛ چون ما هرگز قادر به برگزیدن مورد بدتر نیستیم. آنچه ما انتخاب می کنیم، همیشه بهتر است و هیچ چیز نمی تواند برای ما بهتر باشد مگر آن که برای همه بهتر باشد. به علاوه، اگر وجود بر ماهیت مقدم باشد و ما اراده کنیم که همزمان با شکل دادن تصویر خود به وجود بیاییم، آن تصویر برای همه افراد در کل دوره ای که خود را در آن می یابیم، معتبر است.
پس مسؤولیت ما از آنچه تصور می کردیم بسیار بیشتر است، چون تمام آحاد بشر را دربر می گیرد. مثلا وقتی کارگر باشیم، ممکن است تصمیم من پیوستن به مسیحیت باشد نه اتحادیه کارگری کمونیستی و اگر با این عضویت تصمیم بگیرم اعلام کنم که کناره گیری، روی هم رفته، مهمترین جهت گیری است که انسان اتخاذ می کند، و این که سلطه انسان فقط بر کره خاکی نیست، در این صورت فقط خود را متعهد به آن دیدگاه نکرده ام. کناره گیری انتخاب من برای همه است و در نتیجه عملکرد من به نمایندگی از طرف همه افراد بشر می باشد. یا اگر به منظور اخذ یک تصمیم خصوصی تر تصمیم به ازدواج و بچه دار شدن بگیرم، از این طریق فقط خود را متعهد نکرده ام، بلکه انسانیت را تماما متعهد کرده ام که تک همسری را تجربه کنند. بنابراین، مسؤول خود و همه انسانها هستم و در حال ایجاد تصویر خاصی از انسان هستم آن طور که می خواهم باشد؛ وقتی خود را می سازم، انسان را می سازم .
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص 428-426، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
تعلیم و تربیت مذهبی
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت اول)
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت دوم)
تعلیم و تربیت ایدهالیستی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت اول)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت دوم)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
توصیف پدیدارشناسانه از تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
انتقادات رویکرد تحلیلی مسائل تربیتی
شنبه، 26 بهمن 1398
دورنماهای یادگیری (قسمت اول)
جمعه، 11 بهمن 1398
دورنماهای یادگیری (قسمت دوم)
جمعه، 11 بهمن 1398
هدف اصلی تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
روشهای تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در فلسفه تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
احکام روزه مستحبی همه مراجع
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | خیرخواهی عمومی در دعا / استاد عالی
استوری شهادت امام هادی علیه السلام
آموزش خوشنویسی در ایران، ترکیه و بلاد عرب
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا