مرحله پایانی سرطان کبد

سرطان به عنوان یک بیماری ژنتیکی و همچنین بیماری اکتسابی شناخته می‌شود که بخش‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از عملکرد صحیح اندام‌ها می‌گردد. سرطان کبد یک بیماری خطرناک و تهدید کننده زندگی است که افرادی در سراسر جهان به آن متبلا هستند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با مرحله آخر سرطان کبد ارائه می‌گردد.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرحله پایانی سرطان کبد
بسیاری از بیماری‌هایی که رخ می‌دهند، عوارض جانبی یک سبک زندگی ناسالم می‌باشند. سرطان یک نوع بیماری است که نه تنها عملکرد بدن و اندام‌های مختلف موجود در بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه به تدریج به سراسر بدن انتشار یافته و باعث از بین بردن سلامت کلی بدن می‌گردد. سرطان کبد یک بیماری غیر قابل درمان است و تا حد زیادی طول عمر بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند را کاهش می‌دهد.
 
سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. اولین علائم سرطان کبد معمولاً با گسترش بیماری ظاهر می‌شوند اما علائمی مبهم و عمومی مانند خستگی، کم ‌اشتهایی، حالت تهوع و… وجود دارد که در اکثر مواقع فرد به آنها توجهی نمی‌کند و وقتی متوجه‌ بیماری‌اش می‌شود که دیگر نمی‌توان کار زیادی برای درمان انجام داد.
 
کبد که در پایین ریه‌ی راست و در زیر قفسه‌ی سینه قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن انسان است. کبد وظایف متعددی همچون حذف سموم از بدن دارد و وجود آن برای ادامه‌ی حیات ضروری است. سرطان کبد عبارت است از وجود تومورهای کبدی بدخیم در داخل یا روی کبد.
 
با توجه به این‌که کبد بزرگ‌ترین اندام می‌باشد، به چهار بخش تقسیم می‌شود، لوب راست، لوب چپ، لوب دم دار و لوب مربع. رگ ورودی به روده و کبد متصل است. این رگ پروتئین‌ها و مواد غذایی دیگر را به کبد رسانده و رگ‌های کبدی خون و اکسیژن را به داخل کبد حمل می‌کنند.
 

علل و علائم بروز سرطان کبد

ویروس‌های عفونی موجود در بدن ما تمایل به توسعه مشکلات مضر و خطرناکی برای ما دارند. هپاتیت B یکی از علل اصلی است که منجر به بروز مراحل مختلف سرطان کبد می‌گردد. ویروس هپاتیت مزمن B و C، مصرف نوشیدنی‌های ناسالم، داروها، چاقی و دیابت برخی از علل توسعه سرطان کبد می‌باشند. شیوه زندگی ما تا حد زیادی بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد.
 
بیماری‌های کبدی دارای 5 مرحله مختلف می‌باشند. سرطان بیماری‌ای است که به سرعت پیشرفت می‌کند، به همین دلیل بسیاری از علائم این بیماری تا زمان بروز آن قابل تشخیص نیستند. با این‌ حال، هنگامی‌که این بیماری به مرحله آخر می‌رسد، علائم زیر را از خود نشان می‌دهد:
 
کاهش وزن، زردی پوست، کاهش اشتها، درد در سمت راست شکم، درد و ناراحتی در بخش راست قفسه سینه.
 

عوارض جانبی

مرحله آخر سرطان کبد ممکن است شامل نارسایی کبدی و خون ریزی دستگاه گوارش باشد. این بیماری در میان سرطان های شایع قرار دارد که سالانه جان بسیاری از افراد سراسر جهان را می‌گیرد. افرادی که سابقه مصرف مواد و نوشیدنی‌های ناسالم را دارند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند. این خون ریزی از دستگاه گوارش شروع شده و شدت آن ممکن است بسته به شدت بیماری متغیر باشد. حتی اثبات شده است که این نوع خون ریزی می‌تواند کشنده نیز باشد. دستگاه گوارشی از دهان تا مقعد توسعه یافته است. خون ریزی دستگاه گوارش در محدوده‌ی حاد تا مزمن است و موجب بروز بیماری‌هایی مانند کم خونی، کم ‌حجمی خون و حتی مرگ می‌گردد.
 

شیوه درمان و عوارض جانبی آن

جراحی
سرطان به طور کامل از بین نمی‌رود، اما توسط پیوند کبد و یا جراحی تا حدی قابل درمان می‌باشد. پزشکان عمل جراحی را به منظور برداشتن بخش آسیب دیده کبد جهت جلو گیری از بروز آسیب بیشتر به سایر نواحی کبد انجام می‌دهند. در صورتی‌که سرطان شدید باشد، بیمار تنها باید پیوند کبد انجام دهد. در این صورت، کل کبد فرد بیمار بر داشته شده و کبد سالم جایگزین آن می‌گردد. چنین مواردی به ندرت رخ می‌دهد، چون بسیاری از افراد حاضر به اهداء کبد خود نیستند.
 
جراحی دیگری که می‌تواند باعث از بین بردن سرطان گردد، سرما درمانی است که در طی این عمل بافت‌های سرطانی جهت جلو گیری از گسترش به سایر بخش‌های سالم کبد، منجمد می‌شوند.
 
بیماران ممکن است چند روز اول بعد از جراحی درد داشته باشند. این درد می‌تواند با مصرف داروهای تجویزی کاهش یابد. با این ‌حال، هر بیمار زمان خاص خود را جهت بهبود بعد از عمل خواهد داشت.
 
شیمی درمانی
این روش درمان شامل استفاده از داروهایی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. شیمی درمانی معمولاً بعد از انجام عمل جراحی به منظور رهایی از سایر سلول‌های سرطانی باقی مانده انجام می‌شود. داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی به طور مستقیم به درون رگ‌ها تزریق شده و یا از طریق دهان مصرف می‌شود. در برخی موارد، یک پمپ در بدن قرار داده می‌شود که دارو را به درون بدن انتشار می‌دهد. در صورتی‌که سرطان شدید باشد، بیمار تنها باید پیوند کبد انجام دهد. این داروها سلول‌های سرطانی و همچنین سلول‌های سالم را مورد هدف قرار می‌هند. بنا بر این، اثبات شده است که شیمی درمانی یک روش درمانی کار آمد می‌باشد. آسیب به سلول‌های سالم می‌تواند باعث بروز بیماری‌های عفونی، خون ریزی، تهوع، استفراغ و خستگی در فرد بیمار گردد. از این رو، بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، احتمالاً باید داروهایی را به منظور درمان سرطان و همچنین درمان علائم این بیماری مصرف کنند.
 
پرتو درمانی
در پرتو درمانی از اشعه ایکس به منظور تخریب تومورهای سرطانی استفاده می‌شود. برخی داروها و یا یک دستگاه به منظور القاء تابش به درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیوه درمان می‌تواند مانع از پیش رفت سلول های سرطانی شده و امید به زندگی را در مرحله نهایی بیماری کبدی افزایش دهد. تابش ممکن است مانع از پیش رفت سلول‌های سرطانی شود، اما می‌تواند باعث بروز علائمی مانند خستگی، سوزش پوست، از دست دادن اشتها و حتی کاهش تعداد سلول‌های سفید خون و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن گردد.
 
این بیماری در میان سرطان های شایع قرار دارد که سالانه جان بسیاری از افراد سراسر جهان را می‌گیرد. افرادی که سابقه مصرف مواد و نوشیدنی‌های ناسالم را دارند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند. بیماری‌های سرطانی غیر قابل درمان می‌باشند، به همین دلیل انجام اقدامات مراقبتی برای حفظ سلامت بدن و پیش گیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
منبع: Health Hearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.