بازی‌های رایانه‌ای، لایک یا بلاک!

امروزه بازی های رایانه ای جایگاه ویژه ای در میان کودکان و نوجوانان دارند به طوری که کمتر کودک و نوجوانی را می توان یافت که علاقه ای به این بازی ها نداشته باشد. اما این بازی ها هم می توانند مفید و سازنده باشند و هم مخرب و زیان بار و همه خانواده ها و مخصوصا نوجوانان باید با آگاهی و دانش کافی دست به انتخاب آن ها بزنند.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی‌های رایانه‌ای، لایک یا بلاک!
تو هم دوست داری مثل امروزهای من مسافر سرزمین‌های رنگارنگ و پر از موسیقی شوی و هیجان و شادی از سر و کولت قل بخورد یا می‌خواهی مثل دیروزهایم پشت سر مادرت قایم شوی و از ترس، مورچه‌ها را خرچنگ ببینی؟! من با حرف های ابربازی‌باز جوان، بازی‌های خوب را لایک کردم و بد را بلاک و شاد شدم. تو هم مثل من تصویر حرف‌هایش را ببین، مطمئنم از من شادتر می شوی!
 

1. بازی بد، بلاک!

بازی‌باز نوجوان! طفلکی مادرت چند بار تا صبح باید به تو سر بزند تا ببیند با کی می‌جنگی! نکند دوباره خواب دیده‌ای یک داعشی از چچن بالای سرت ایستاده؟ هیچ می‌دانی ملافه‌ات را جویده‌ای و جان بالشت را با مشت‌هایت گرفته‌ای؟ قرار نیست نینجا بشوی که این قدر بازی‌های ترسناک و خشن و استرسی می‌کنی. با ضربدر قرمز همه ی‌شان را بلاک کن تا با آرامش نفس بکشی!
 

2. بازی خوب، لایک!

آفرین بازی‌باز!  از امروز تا همیشه، فقط بازی‌های آموزشی و بی‌خشونت را توی موبایل یا کامپیوترت نصب کن تا هم بی‌ترس لذت ببری و هم باهوش‌تر شوی.
 

3. مشت انتخاب بازی!

 با انتخاب بازی بد انگار پنج انگشتت را مشت می‌کنی و مثل کلش محکم توی چونه‌ات می‌کوبی و با انتخاب بازی خوب همه ی پنج تا را مثل یک خانواده کنار هم می‌گذاری تا خندان و باهوش‌تر شوی. حالا مشتت را باز کن و گوشِ انگشت‌هایت را بازتر:
 
  • انگشت اول
  • فقط بازی‌ رده ی سنی خودت، آن هم بی‌تقلب! دوستان12 تا15 ساله‌ بازی‌های12+ و دوستان 15تا18، 15+.
 
  • انگشت دوم
  • با خودت فکر کرده‌ای هدف از ایجاد بازی‌ها چیست؟ می‌دانی بازی‌ها برای اهداف بد(نظامی، خشونت گری، رقص و...) و اهداف خوب (ورزشی، مهارتی، کارآفرینی، آموزشی و...) ساخته شده‌اند؛ ولی تو برای چه هدفی بازی‌ات را انتخاب می‌کنی؟ هدفت را برای انتخاب نوع بازی‌های خوب معلوم کن؛ از کدام شان بیش تر خوشت می‌آید؟
 
  • انگشت سوم
  • با اسم بازی‌های عضو گروه هدفت به هواخوری برو و درباره ی سبک و محتوای شان، اطلاعاتی از سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سرچ‌ها در گوگولی به دست بیاور.
 
  • انگشت چهارم
  • بازی‌هایی را که با روح و روانت سازگار است نشان کن تا لذت ببری؛ مثلاً تو که عاشق حل معما هستی بهتره سراغ بازی‌هایی که فقط کار و تلاش می خواهد، نروی!
 
  • انگشت پنجم
  • تأیید پدر و مادر است که بالای سر همه ی انگشت‌ها ایستاده تا بازی‌ات را اُکی کند یا نکند! حواست باشد تنهایی و بدون اجازه ی‌شان، هرگز سراغ خرید بازی نرو.


4. خوش حالی؟

بالاخره بازی خوبت را با راهنمایی‌ها ی مان انتخاب کردی؟ مبارکت باشد، آفرین بر تو و پدر و مادرت، حالا برو سراغ بازی!


5. صبر کن!

گوشواره و عینک یادمان رفت؛ دقت کن که پازل مدت زمان بازی‌ات حتماً باید کم تر از دو ساعت در روز شود؛ اگر بیش تر شود، پدر و مادرت، بازی‎ کردنت را بلاک می کنندها؛ پس چشم به ساعت، بازی کن!

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما