نکاتی برای کشت گوجه ‌فرنگی در گلدان‌ها و ظروف

کشت گوجه ‌فرنگی به باغ‌ها و یا دشت‌های بزرگ محدود نمی‌شود. گوجه ‌فرنگی را می‌توان به راحتی در گلدان‌ها کشت کرد. در صورتی که ظرف مورد نظر، خاک گلدان، رقم گوجه ‌فرنگی، محل قرار گیری و مواد غذایی مورد نیاز را به درستی انتخاب کنید می‌توانید آنها را تکثیر کنید.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی برای کشت گوجه ‌فرنگی در گلدان‌ها و ظروف
حتی اگر شما در وسط یک شهر هم زندگی می‌کنید و فضای زیادی هم ندارید می‌توانیدگوجه ‌فرنگی بکارید و از گوجه ‌فرنگی تازه لذت ببرید. پارامتر مهم این است که شما باید یک پاسیو یا بالکن آفتابی داشته باشید تا گیاهان گوجه ‌فرنگی از حداکثر نور خورشید استفاده کنند. البته، در انتخاب رقم گوجه ‌فرنگی و ظرف مناسب کشت در هنگام کاشت دقت لازم را داشته باشید. اجازه دهید به طور مختصر راهنمایی‌هایی را راجع به کاشت گوجه ‌فرنگی در ظرف‌ و گلدان بیان کنیم.
 

انتخاب ظرف مناسب کشت

گوجه ‌فرنگی جزو گیاهان دو لپه‌ای است و سیستم ریشه‌ای عمیقی دارد.  از این رو ظروف انتخاب شده برای کاشت گوجه ‌فرنگی باید عمیق و از جنس پلاستیک و یا فایبر گلاس باشد. این ظروف فضای را کافی برای رشد ریشه‌ها فراهم می‌کنند، و این باعث حفظ سلامت سیستم ریشه‌ای می‌شود. یک سیستم ریشه‌ای سالم برای رشد مناسب یک گیاه ضروری است. به غیر از گلدان‌ می‌توان از هر ظرف بزرگ مانند سطل، ظروف غذا و سایر وسایل استفاده کرد. (سوراخی درته گلدان ایجاد کنید.)


انتخاب رقم گوجه ‌فرنگی

این مهم‌ترین مرحله برای کشت گوجه ‌فرنگی در گلدان است. برخی از ارقام گوجه ‌فرنگی بزرگ هستند و تا حد زیادی گسترش می‌یابند. شما ممکن است در مورد استفاده از داربست هنگام کشت گوجه ‌فرنگی در باغ‌ها و گلخانه ها شنیده باشید. برای کاشت گوجه ‌فرنگی در گلدان و ظروف همیشه توصیه می‌شود که انواع پاکوتاه را انتخاب کنید. با چنین ارقامی، رشدگیاهان قابل کنترل است.

اگر قصد انتخاب نشاء گوجه‌ فرنگی را دارید سعی کنید گیاهان مقاوم به بیماری را انتخاب کنید. انتخاب رقم مناسب در تولید میوه نقش دارد پس رقمی که به ‌طور همزمان تعداد میوه بیشتری تولید می‌کند را انتخاب کنید.
 

آماده ‌سازی خاک گلدان

گوجه ‌فرنگی در خاک ارگانیک و با کیفیت به خوبی رشد می‌کند. شما می‌توانید از خاک آماده استفاده کنید یا با استفاده از کمپوست و خاک مزرعه  و اضافه کردن پیت، خاک مناسب گلدان را تهیه کنید و مکمل‌های غذایی را به آن اضافه کنید. به ‌یاد داشته باشید که رشد گیاهان به طور مستقیم به خاک گلدان، آب و مواد مغذی درون آن بستگی دارد. خاک باغ به دلیل سنگینی زیاد برای گلدان توصیه نمی‌شود.

اطمینان حاصل کنید که مخلوط خاک سالم را به گلدان اضافه کنید، در صورتی که قارچ و سایر بیماری‌های پاتوژن در خاک گلدان وجود داشته باشد منجر به توسعه بیماری‌ها می‌شود.
 

کاشت گوجه ‌فرنگی

برای کاشت گوجه ‌فرنگی در گلدان باید تا یک‌ چهارم گلدان خاک بریزید، سپس گیاه را در مرکز گلدان بکارید و خاک را تا جایی‌که برگ زیادی در ارتفاع ساقه توسعه پیدا نکرده است بریزید. این کار باعث رشد ریشه‌های بیشتری از ساقه به منظور ارتقاء یک سیستم ریشه سالم و قوی می‌شود. هنگام کاشت بذر تا چند سانتی ‌متر زیر لبه گلدان خاک بریزید.
 

نکات مراقبتی برای کاشت گوجه‌ قرنگی

نور و آب دو عامل مهم برای حفظ رشدگوجه ‌فرنگی در گلدان‌ها و ظروف است. گیاه سالم نیاز به حدود پنج ساعت نور روزانه دارد. شما می‌توانید گلدان گوجه ‌فرنگی را در بالکن یا پنجره، جایی که گیاهان حداکثر نور خورشید را دریافت می‌کنند، قرار دهید. در صورت امکان، یک مکان را انتخاب کنید که باد کمتری داشته باشد، زیرا باد با سرعت بالا ممکن است باعث خشک شدن خاک گلدان شود.

گلدان گوجه ‌فرنگی را در یک محل مناسب قرار دهید و گیاهان را به طور مرتب آبیاری کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاهان به طور مرتب آبیاری می‌شوند و خاک و کود آلی برای گیاهان فراهم می‌شود. برای نگهداری آب و کنترل علف‌های هرز، می‌توانید از مالچ استفاده کنید. زمانی که اولین میوه‌ها ظاهر می‌شوند، گیاهان گوجه ‌فرنگی را با داربست یا وسیله‌ای شبیه آن حمایت کنید.

بسته به رقم گوجه‌ فرنگی و شرایط رشد، گیاه می‌تواند در عرض 6 تا 8 هفته شروع به میوه ‌دهی کند. کشت گوجه ‌فرنگی آسان است، اما باید مراقبت‌های لازم را در نظر گرفت زیرا گوجه ‌فرنگی حساس به بیماری است. بسیاری از بیماری‌های گوجه ‌فرنگی به دلیل قارچ‌های خاک‌ زی ایجاد می‌شوند. از این رو، زمانی که خاک گلدان‌ها عاری از بیماری است، احتمال وقوع بیماری در گیاهان گوجه ‌فرنگی بسیار کمتر است. در صورت وقوع بیماری، می‌توانید بخش‌های بیمار را تا آن جا که ممکن است از بین ببرید و از قارچ کش‌های خفیف برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری استفاده کنید.
 
بر موارد زیر که در کاشت گوجه فرنگی اهمیت دارد مجدداً تأکید می‌کنیم:
نهال‌های گوجه ‌فرنگی را به یک مکان آفتابی منتقل کنید یا در معرض نور مصنوعی قرار دهید. نهال گوجه فرنگی به روزی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. بدون نور کافی، گیاهان گوجه فرنگی ضعیف می‌شوند. کشت گوجه ‌فرنگی آسان است، اما باید مراقبت‌های لازم را در نظر گرفت زیرا گوجه ‌فرنگی حساس به بیماری است. بعد از جوانه‌زنی پوشش پلاستیکی را بردارید و برای نهال‌های خود نور فراهم کنید. اگر پنجره جنوبی دارید گلدان‌ها را در مقابل پنجره قرار دهید. اگر پنجره جنوبی ندارید برای نهال‌های گوجه فرنگی نور مصنوعی فراهم نمایید.
 
منابع نور مصنوعی باید چند سانتی‌متر بالاتر از گیاه قرار داده شود (فاصله توصیه شده توسط شرکت تولید کننده). همزمان با رشد گیاه، فاصله بین گیاه گوجه ‌فرنگی و چراغ رشد باید تنظیم شود.
 
اگر گیاه را در مقابل پنجره جنوبی قرار میدهید، آن را به طور مرتب بچرخانید تا اطمینان حاصل شود که همه گیاه در معرض نور قرار می‌گیرد.
 
نهال‌های گوجه‌ فرنگی را به گلدان‌های بزرگ منتقل کنید. به محض این که نهال‌ها یک یا دو مجموعه برگ بزرگ تشکیل دادند به این معناست که در آستانه رشد قرار دارند . در این زمان باید گلدان یا ظرف مناسب برای گیاه فراهم کنید. ظرف‌های 20 تا 40 لیتری برای کاشت نهال گوجه‌فرنگی مناسب هستند.
 
در حین انتقال مواظب باشید ریشه‌های نهال گوجه ‌فرنگی آسیب نبینند. گلدان را با خاک مناسب پر کنید و نهال را در خاک بکارید. خاک‌های لومی شنی غنی با زهکشی خوب برای کاشت گوجه فرنگی مناسب هستند.
 
بعد از منتقل کردن نهال گوجه‌ فرنگی به گلدان جدید، به گیاه آب دهید.
 
منبع: Gardenery


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.