عوامل موفقیت یک مرد برای اداره هرچه بهتر خانواده

مهم نیست چند ساله هستید، کجا زندگی می کنید یا چه شغلی دارید، یک چیز بین همه ما انسان ها مشترک است: تمایل به موفقیت.برای اینکه مرد موفقی در زندگی مشترک باشید پیشنهاد میکنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.
جمعه، 25 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موفقیت یک مرد برای اداره هرچه بهتر خانواده

3 چیزی که یک مرد برای اداره خانواده نیاز دارد

هدف از تشکیل خانواده کسب آرامش و شرایطی که بتواند در جهت هدف خلقت قدم بردارند. پس باید محیط خانواده آماده باشد، اگر ظلم و تشنج و ناآرامی باشد این خلاف مقصد است. این نه تنها باعث رشد خانواده نمی‌شود بلکه زمینه انحراف برای تک‌تک اعضاء فراهم خواهد کرد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: مرد برای اداره خانواده‌اش به سه چیز نیازمند است، حتی اگر در طبعش نباشد؛ 1 ـ خوشرفتاری، 2 ـ گشاده‌دستی سنجیده، 3 ـ غیرت بر حفاظت آنها

تشکیل خانواده یک برنامه هدفمند است و مثل هر هدف دیگری دارای یک سلسله مقررات است تا به موفقیت برسد. مثل مقررات اقتصادی، مقررات عاطفی و...

یکی از اصول خانواده، آرامش و تأمین عاطفی است. ما نمی‌توانیم خواستار تشکیل خانواده باشیم ولی از تأمین آرامش خانواده سرباز زنیم و مسئولیت‌های خود را را اجرا نکنیم. تأمین عاطفی جزء واجبات الهی و شرعی و قانونی ازدواج است. اگر کسی این کار را نکند شامل آن حدیث نبی اکرم9می‌باشد که فرمودند: خدا لعنت کند کسی که خانواده‌اش را ضایع می‌کند.

اگر کسی تأمین عاطفی را مراعات نکند، در زندگی دچار شکست می‌شود و دنیای خود را خراب می‌کند هم وزر و وبال آخرتش زیاد می‌شود.

اگر در مورد خانواده بد عمل کنید، در دادگاه الهی، اجتماعی و خانواده محاکمه خواهید شد.

تأمین عاطفی یک امر مستحبی نیست، واجب و لازم است. اگر ضعفی هست با تمرین و اطلاعات برطرف می‌شود.

بحث عاطفه چند مرحله دارد؛ 1 ـ ترک ظلم: انسان اول ظالم نباشد. 2 ـ ترک بی‌ادبی. 3 ـ رعایت ادب و احترام به اعضاء خانواده. 4 ـ مهرورزی

هدف از تشکیل خانواده: کسب آرامش و شرایطی که بتواند در جهت هدف خلقت قدم بردارند. پس باید محیط خانواده آماده باشد، اگر ظلم و تشنج و ناآرامی باشد این خلاف مقصد است. این نه تنها باعث رشد خانواده نمی‌شود بلکه زمینه انحراف برای تک‌تک اعضاء فراهم خواهد کرد. بحث ظلم از مهم‌ترین آثار و آفات خانواده است. کسی فکر نمی‌کند خانواده تشکیل دهد و بعد از آن متلاشی شود. ولی از آفت‌های آن آگاهی ندارند.

یکی از آن آفات ظلم است بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر اخلاق بد را حفظ کنند، ولی مسائل مادی تأمین باشد این کافی است و دست از ظلم برنمی‌دارند. حضرت علی علیه السلام فرمودند: بعضی‌ها ظلم‌شان را در خانواده عین عدالت می‌دانند. همان‌طور که قرآن می‌فرماید: ظلم به معنی ظلم به خود است هر کسی ظلم کند، ابتدا دامن خودش را می‌گیرد.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: خداوند فرمودند: به عزت و جلالم سوگند که از ظلم هیچ ظالمی نمی‌گذرم حتی اگر مشتی باشد یا کشیدن دستی باشد (حتی یک ظلم بدنی و کوچک را هم خداوند تقاص می‌گیرد) ولو شاخ زدن گوسفندی شاخ‌دار به گوسفند بی‌شاخ (حتی ظلم به حیوانات هم جزا دارد.) خداوند تقاص بندگان را از یکدیگر می‌گیرد که حقی به گردن هم نداشته باشند تا به حسابرسی می‌فرستد.

نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بنده‌ای روز قیامت از عملکرد خود شاد است بعد صدایش می‌کنند و می‌گویند فلان کس از تو شاکی است تو در حقش ظلمی کردی یا باید بروی جهنم یا امتیازی بدهی. بعد این‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا تمام حسناتش را از او می‌گیرند تا نفر بعد دیگر حسنه ندارد از گناه شخص مقابل برمی‌دارند و روی دوش این شخص می‌گذارند تا می‌رود جهنم. ظلم به قدری مهم است که امام باقر یا امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پدرم موقع شهادت مرا در سینه خود فشار داد و گفت این از پدرم است که مبادا به کسی که جز خدا کسی را ندارد ظلمی کنی.

امام علی علیه السلام فرمودند: ظلمی که باز خواست می‌شود و نمی‌تواند فرار کند بعد از آن ستم بندگان به یکدیگر است. قصاص آخرت بسیار سخت است ضربه چاقو یا تازیانه نیست بلکه این‌ها در مقابل آن قصاص بسیار ناچیز است. دنیا ابدیت‌ساز است.

انسان باید در صدد این برآید که از زیر این ظلم‌ها درآید. معصوم7خبر می‌دهد که قصاص آن‌جا بسیار سخت است.

از حضرت علی علیه السلام  سؤال می‌کنند کیفر کدام ظلم زیاد است؟ می‌فرماید: کسی که غیر خدا یاوری ندارد.

زن و شوهر حق ندارند حرفی که حتی حق است را جلوی خانواده بیان کنند.

یکی از عوامل فشار قبر، عصبانیت است.

نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین شما برای خانواده‌اش باید بهتر باشد.

خیلی بد است که خانواده از داشتن ما راضی نباشد.


منبع: سایت منتظران منجی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.