20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه

پدران باید چه ویژگی‌های را در خود ایجاد یا تقویت کنند تا به یک پدر نمونه تبدیل شوند. دانستن این ویژگی‌ها و به کار گیری آنها در تربیت فرزندان مهم و حیاتی است.در این مقاله چند مورد از مهم ترین وظایف و کارهایی که یک پدر خوب می تواند برای کمک به رشد و اعتلای فرزندش انجام دهد، عنوان شده است.
يکشنبه، 18 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه
1.یک پدر نمونه نفوذ کلام بالایی دارد
اولین و بارزترین نکته این است که یک پدر نمونه، فرزند خود را دوست دارد اما اجازه نمی‌دهد که فرزندش به سمت خطرات برود. او از انتقاد شدید از فرزندش پرهیز می‌کند و در عوض با محبت و علاقه، نکات آموزنده را به فرزندش یادآور می‌شود. این کار با قدرت و نفوذ کلمات و سخنان انجام می‌شود.(1)
 
2.یک پدر نمونه به فرزندش اجازه می‌دهد که اشتباه کند
یک پدر نمونه می‌داند که فرزندش نیز یک انسان است و هر انسانی در طول زندگی خود اشتباهاتی دارد. اشتباه کردن بخشی از روند رشد است. اشتباهاتی که هر فرد در طول زندگی خود مرتکب می‌شود؛ به نوع خود، بهترین تجربیات را برای فرد به ارمغان می‌آورد و درس‌های بزرگی را به شخص می‌دهد. اما در عین حال یک پدر نمونه برای فرزندش روشن می‌کند که تکرار اشتباه، قابل توجیه نیست.(1)
 
3.یک پدر نمونه، متفکر است

20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه

یک پدر نمونه خوب می‌داند که مردم، سلیقه افراد و جامعه در حال تغییر است. بنابراین به فرزندش اجازه می‌دهد در زمان خودش زندگی کند و در گذشته‌ها متوقف نشود.(1)
 
4.یک پدر نمونه، قدردانی کردن را به فرزندش می‌آموزد
یک پدر خوب به فرزندش یاد می‌دهد که قدر و ارزش هر چیزی را بداند. او اجازه نمی‌دهد که فرزندش به او مانند یک دستگاه خودپرداز نگاه کند که دائما در حال پرداخت پول برای رفع نیازها و خواسته‌هاست. بلکه یک پدر خوب فرزندش را به سمت مستقل شدن سوق می‌دهد و به او یاد می‌دهد که برای برآورده شدن برخی از خواسته‌هایش باید خودش نیز تلاش کند.(1) و (2)
 
5.یک پدر نمونه می‌پذیرد که فرزندش لزوما نباید مثل خودش باشد
همه افراد با هم متفاوت هستند و یک پدر باید این را بداند که فرزندش ارزش‌ها و باورهای خود را دارد و سعی کند به این ارزش‌ها و باورها احترام بگذارد مگر اینکه آن باور به خانواده یا شخص دیگری آسیب وارد کند. لزومی ندارد که فرزند شما دقیقا همان کاری را انجام دهد که شما قبلا انجام داد‌ه‌اید.(1)
 
6.یک پدر نمونه برای فرزند خود وقت می‌گذارد

20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه

یک پدر می‌داند که چگونه فرزند خود را سرگرم کند. او برای فرزند خود به خوبی وقت می‌گذارد از بازی کردن و فیلم دیدن گرفته تا مشارکت در کارهای خانه.(1) و (2)
 
7.یک پدر نمونه رهبری خوبی دارد
یک پدر خوب با نشان دادن عشق به همسرش در واقع به فرزندش اهمیت عشق و محبت را می‌آموزد. او هرگز در حضور فرزندش با همسرش دعوا نمی‌کند. یک پدر نمونه آن ارزش‌هایی که می‌خواهد فرزندش یاد بگیرد را خودش در زندگی عملی می‌کند.(1)
 
8.یک پدر نمونه پشتیبان و وفادار است
یک پدر خوب همیشه پشتیبان و حامی خوبی برای فرزندش هست. او از تصمیمات خوب و به جای فرزندش استقبال می‌کند و او را حمایت می‌کند تا به اهدافش برسد. همچنین اگر فرزندش اشتباهی را مرتکب شده است به او اجازه می‌دهد که با آرامش موضوع را با او در میان بگذارد.(1)
 
9.یک پدر نمونه فرزندش را به چالش می‌کشد
یک پدر به فرزند خود کمک می‌کند که همیشه بهترین خود باشد. فرزندش را در چالش ‌هایی قرار می‌دهد که به رشد او کمک می‌کند. همچنین به فرزندش این آزادی را می‌دهد تا با مشکلات روبرو شود و بتواند به تنهایی آن‌ها حل کند تا به مرور اعتماد به نفسش شکل بگیرد.(1)
 
10.یک پدر نمونه به فرزند خود درس می‌آموزد

20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه

یک پدر خوب به فرزندش، صادق بودن، آداب درست معاشرت، قدردان بودن و روابط اجتماعی مناسب را یاد می‌دهد تا بتواند در جامعه موفق‌تر باشد.(1) و (2)
 
11.یک پدر نمونه به هر قیمتی از خانواده اش محافظت می‌کند
یک پدر تامین کننده اصلی امنیت و ضروریات زندگی است. او ممکن است برای خانواده خود هر کاری بکند. این رفتار به طور غیر مستقیم به فرزند یاد می‌دهد که او نیز در آینده باید خانواده را در اولویت قرار دهد. (1) . (2)
 
12.یک پدر نمونه عشق بی قید و شرط دارد
یک پدر حتی اگر ببیند فرزندش او را ناامید کرده باز هم چیزی از دوست داشتنش کم نمی‌شود. این عشق بی قید و شرط بالاترین ویژگی یک پدر است. او به فرزندش این حس را القا می‌کند که در همه حال می‌تواند روی پدرش حساب کند.(1)
 
13.یک پدر نمونه از فرزندش محافظت می‌کند

20 ویژگی اخلاقی پدران نمونه

یک پدر خوب با ترسیم مرزهای واضح از فرزند خود محافظت می‌کند. در مورد چیزهایی که باید بداند او را آگاه می‌کند. منافع او را در مسائل مختلف در نظر می‌گیرد. باعث رشد شخصیتی فرزند می‌شود و عواقب اشتباهات را به فرزندش یاداوری می‌کند.(2)
 
14.یک پدر نمونه یک دیوار اعتماد ایجاد می‌کند
فرزندان این باور را دارند که پدرشان همیشه راست می‌گوید. آن‌ها معتقدند که پدرشان هیچ گاه دروغ نمی‌گوید و خیانت نمی‌کند. این حس اعتماد را یک پدر خوب از همان کودکی در فرزند ایجاد می‌کند. (2)
 
15.یک پدر نمونه منبع تشویق فرزند است
اگر فرزند شما به تماشای یک مسابقه یا انجام یک فعالیت علاقه دارد بهتر است بدانید که حضور شما در این گونه مکان‌ها به همراه فرزندتان باعث تقویت اعتماد به نفس او می‌شود. همراهی شما به فرزندتان حس همدلی و ارزشمندی می‌دهد.(2)
 
16.یک پدر نمونه، گوش شنوا دارد
یک پدر خوب باید مهارت شنیدن خود را تقویت کند تا بتواند حرف‌ها و نظرات فرزند خود را بشنود و او را درک کند. با رعایت این موضوع، فرزند حس می‌کند که مورد توجه قرار گرفته و پدرش از دیدگاه او به مسئله نگاه می‌کند.(2)
 
17.یک پدر نمونه به مادر فرزندش احترام می‌گذارد
یک پدر خوب به فرزندش می‌آموزد که چگونه به مادرش احترام بگذارد و این کار با احترام گذاشتن به شریک زندگی شروع می‌شود. رعایت ادب و همچنین احترام به نظرات او، به فرزند این پیام را می‌دهد که باید به پدر و مادر خود احترام بگذارد. همچنین فرزند شما وقتی ببیند که والدینش با هم رفتار خوبی دارند؛ آرامش خاطر بیشتری خواهد داشت.(3)
 
18.یک پدر نمونه به موقع اشتباهات خود را می‌پذیرد
وقتی یک پدر اشتباهات خود را بپذیرد به فرزند خود نیز یاد می‌دهد که مسئولیت اشتباهاتش را برعهده بگیرد. همه ما اشتباه می‌کنیم و باید این را بپذیریم. اما وقتی اشتباهاتمان را نپذیریم در چشم دیگران و به خصوص فرزندمان یک فرد ضعیف دیده خواهیم شد.(3)
 
19.قوانینی که خودتان رعایت نمی‌کنید را برای فرزندتان وضع نکنید
به عنوان مثال اگر یک روز را در هفته، روز بدون استفاده از موبایل اعلام می‌کنید پس خودتان هم باید این قانون را رعایت کنید چون در غیر اینصورت اعتبار خود و حرف هایتان را زیر سوال می‌برید.(4)
 
20.یک پدر نمونه، علت هر قانون یا ممنوعیت را توضیح می‌دهد
بسیار مهم است که فرزند شما علت هر قانون یا ممنوعیت را بداند به این دلیل که با این کار راحتتر آن قانون یا محدودیت را خواهند پدیرفت. همچنین فرزندتان در آینده یک فرد منطقی خواهد شد و توانایی درک مسائل را پیدا خواهد کرد.(5)

با به کارگیری این 20 نکته می‌توانید به یک پدر نمونه تبدیل شوید و از یک خانواده شاد و خوشبخت برخوردار شوید. به طوری که فرزند یا فرزندتان همیشه به شما افتخار کنند و شما را برای زندگی آینده خود الگو قرار دهند و این ویژگی‌های رفتاری را در زندگی آینده خود نیز به کار ببرند.

پی نوشت:
1-www.successresources.com
2-www.momjunction.com
3-www.allprodad.com
4-www.newmiddleclassdad.com
5-www.goodmenproject.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.