چند شرکت خدمات درمانی نوآور در زمینه واقعیت مجازی

همه ما می‌دانیم که کاربردهای بالقوه واقعیت مجازی بسیار فراتر از جهان بازی است. و کاربردهایی در زمینه سرگرمی، ورزش، ‏تجارت و حتی مراقبتهای درمان می‌توان برای آن قائل شد. در این مقاله به کاربرد واقعیت مجازی در زمینه بهداشت و درمان ‏می‌پردازیم.‏
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند شرکت خدمات درمانی نوآور در زمینه واقعیت مجازی
بهداشت و درمان صنعتی است که به ویژه از فناوری واقعیت مجازی یا همان VR بهره می‌برد. تصور کنید در هر نقطه از جهان که قرار دارید، بتوانید به هر پزشکی که می‌خواهید دسترسی داشته و با او مشاوره نمایید. حتی تصور کنید پزشکی در یک کشور بتواند با استفاده از واقعیت مجازی در کشور دیگری اقدام به عمل جراحی کند.
کاربردهای احتمالی واقعیت مجازی در صنعت بهداشت و درمان بی حد و حصر استکاربردهای احتمالی واقعیت مجازی در صنعت بهداشت و درمان بی حد و حصر است و از پتانسیل تغییر زندگی نسبت به سایر نوآوری‌ها برخوردار است. در حال حاضر بهداشت و درمان از جمله صنایع درخشان و پویا در حوزه واقعیت مجازی به حساب نمی‌آید در نتیجه کمپانی‌های علاقمند در این زمینه به اندازه کمپانی‌هایی نیستند که در زمینه کاربرد واقعیت مجازی در صنعت بازی و سرگرمی مشغول به کارند. اما شرکتهایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند کارهای بزرگی انجام داده و از پتانسیل واقعی جهت متحول ساختن این صنعت برخوردار هستند.
 

شرکت Immersive Touch

این شرکت بر روی شبیه سازی پژوهش و آموزش عمل جراحی مشغول به کار است. آن‌ها این کار را از طریق بکار گیری شبیه سازهای خود انجام می‌دهند، به گونه‌ای که فرد را در یک محیط عملیاتی و به صورت دیجیتالی شبیه سازی شده قرار می‌دهند. شبیه سازهایی که توسط این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر ظاهری منحصر به فرد بوده و از اجزاء زیادی از جمله پدال پا مخصوص جراحی، هدایت کننده فراصوتی، نمایش آندوسکوپی و موارد دیگر برخوردارند. استفاده از ابزاری مانند آن به جراحان این فرصت را می‌دهد که بدون خطر قرار گرفتن در یک اتاق عمل، بر دانش خود افزوده و نکات جدیدی بیاموزند.
 

شرکت Medical Realities

این شرکت در حال کار بر روی شبیه سازی عمل جراحی با استفاده از «جراح مجازی» خود است. آن‌ها برای این کار عمل کولکتومی لاپاروسکوپیک را بر روی یک فیلم 360 درجه‌ای ضبط کردند به طوری که می‌توان گفت این ویدئو اولین فیلم 360 درجه‌ای از یک جراحی است. فایده این نوع فیلم سطح عمق و بعدی است که ایجاد می‌کند. در این تکنیک ما اندامهای انیمیشنی را بر روی صفحه کامپیوتر نمی‌بینیم، بلکه در یک ویدئو اندامهای واقعی را می‌بینیم که می‌توانیم به اطراف نگاه کرده و دید بیشتری نسبت به یک فیلم سنتی داشته باشیم. این نوع ویدئو در آینده یک دارایی فوق‌العاده برای آموزش جراحان به حساب می‌آید، به طوری که با استفاده از آن قادر خواهند بود با آمادگی بیشتری برای نخستین بار به اتاق عمل قدم بگذارند.
 

شرکت Deepstream VR

سازمانی است که تأکید آن بر روی تسکین درد است. این شرکت دارای اپلیکیشن یا برنامه کاربردی تحت عنوان «کول Cool» است. این برنامه بیمار را در یک محیط آرام با منظره‌ای زیبا از تغییر فصول به همراه چندین موجود مختلف آمیخته به آن قرار می‌دهد. این بازی از الگوی خطی پیروی نمی‌کند و بیمار می‌تواند برای همیشه از نظر تئوریک در این تجربه باقی بماند. بخش منحصر به فرد این برنامه آن است که مطالعات انجام شده نشان می‌دهند بیمارانی که از اپلیکیشن «Cool» استفاده کردند در طول درمان واقعیت مجازی با کاهش 60 تا 70 درصدی درد مواجه شدند و اثر آن تا 48 ساعت بدون گزارش سرگیجه و سردرد ناشی از تهوع باقی ماند. آنچه مهم است آخرین بخش آن است که عنوان می‌کند که در این آزمایش هیچ عوارض جانبی با درمان به‌ وسیله VR به وجود نیامد. بسیاری از افراد نگران سردرد، حالت تهوع، سرگیجه یا سایر عوارض جانبی حاصل از VR هستند. اما در یک مطالعه انجام شده نشان داده می‌شود که در صورت استفاده صحیح از آن برای همه صنایع و به ویژه صنعت بهداشت و درمان هیچ اثرات منفی نخواهد داشت.
 

شرکت Virtually Better

این شرکت در تلاش برای استفاده از VR در روشهای درمانی مختلف است. قابل توجه‌ترین آن مواجهه درمانی است. به این صورت که بیمار را به تدریج در معرض محرکی قرار می‌دهند که موجب ایجاد اضطراب در یک محیط کنترل شده می‌شود.  اعتقاد بر این است که پس از قرار گرفتن کافی در معرض محرک در یک محیط کنترل شده و دوستانه، بیمار در نهایت قادر خواهد بود ارتباط آن محرک با اضطراب و ترس را متوقف سازد. یکی از نمونه‌های چنین درمانی «برویومایند (Bravemind)» نام دارد که مواجهه درمانی مبتنی بر واقعیت مجازی جهت درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. چالش‌های درمانی PTSD در مشکل بیمار جهت تصور مؤثر تجربه آسیب زای خود نهفته است به این دلیل که بسیاری افراد تمایلی به انجام آن نداشته یا قادر به این کار نیستند. با استفاده از واقعیت مجازی بیماران دیگر مجبور به استفاده از قوه تخیل خود نیستند، آن‌ها در عوض می‌توانند آنچه دقیقتاً پزشکان از آنها می‌خواهند ببینند را نشان داده و به آنها کمک کرده با افزایش تدریجی شبیه سازی محرک بر روی آن کار کنند. کاربرد فناوری VR در اینجا پتانسیل آن را دارد که این نوع درمان را به طور چشمیگری کارآمدتر بسازد در نتیجه هم برای پزشکان و هم بیماران بهتر است.
 

شرکت Firsthand Technology

سازمانی است که میان صنعت بازی و بهداشت و درمان در استفاده از واقعیت مجازی همکاری می‌کند. این شرکت با ساختن بازیهایی در خصوص سلامت و بهداشت، الگوهایی مانند تغییر رفتار، رعایت بهداشت، مدیریت درد، سلامت روان و موارد دیگر را ترویج می‌دهد. یکی از نمونه‌های چنین بازیهایی «نگهداری و مراقبت از دندانهایت Keep Your Teeth» است که برای کودکانی که هدف داشته از طریق بازی رشد شناختی خود را افزایش دهند به طور همزمان آن‌ها را تشویق به مسواک زدن دندانهایشان می‌کند. استفاده از بازی به عنوان یک واسطه جهت ترویج یک پیام مثبت مفهوم تازه‌ای نیست، اما قرار دادن این بازیها در VR نشانه وقوع اتفاقات خوب در آینده است.
 

شرکت Applied VR

این شرکت اپلیکیشنی را برای کمک به بیماران مبتلا به درد مزمن یا بیمارانی که نسبت به عمل یا روند درمانی اضطراب دارند، طراحی کرده است. بیمار با استفاده از یک هدست سامسونگ Samsung Gear VR به دنیایی آرام بخش هدایت می‌شود. بیماران همچنین می‌توانند در حین استفاده از این هدستها بازی انجام دهند. این نوآوری به ویژه برای کودکانی که تحت درمانهای مختلف قرار دارند می‌تواند مفید باشد.
فناوری واقعیت مجازی تقریباً برای هر آنچه فکر کنید کاربرد داردفناوری واقعیت مجازی تقریباً برای هر آنچه فکر کنید کاربرد دارد. نحوه آموزش دانشجویان پزشکی چیزی است که اکثر ما احتمالاً هرگز به آن فکر نکرده بودیم با این وجود بخش مهمی از سیستم مراقبتهای بهداشتی است. فناوری VR روشی نو جهت بهبود شیوه آموزش جراحان و نیز ارائه ابزارهای مفید برای درمانهای موجود و سایر روشهای درمانی است. این فناوی بسیار تأثیر گذار بوده و کاربردهای بالقوره زیادی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.


منبع: touchstoneresearch


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.