نوروز با کرونا چه کنیم؟

نوروز کرونایی

در شرایط کنونی ما بیشتر از گذشته به نشاط و پویایی نیاز داریم حتی با دیدن گلی در کنار پنجره‌ای، تا بتوانیم لحظه‌ای از اخبار و حوادث تلخ دور شویم و برای آسایش روحی خود مدت کوتاهی ویروس کرونا را فراموش کنیم.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوروز کرونایی
عید نوروز هم‌زمان با آغاز فصل بهار برگزار می‌شود و با شروع عید نوروز به‌رسم مردم ایران، دید‌و‌بازدیدها هم آغاز می‌شود. واژه‌ی نوروز از زبان فارسی میانه گرفته‌شده که ریشه در زبان اوستایی دارد. عید نوروز در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان و کردستان عراق  تعطیل رسمی است و مردم آن را جشن می‌گیرند.

مردم ایران برای عید نوروز آداب‌ورسوم ویژه‌ای دارند که چیدن سفره هفت‌سین و جمع شدن اعضای خانواده بالباس‌های نو در لحظه‌ی تحویل سال به دور سفره هفت‌سین ازجمله‌ی آن‌ها است.

در پاره‌ای از متون کهن فارسی ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و برخی متون دیگر کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی‌شده است.[1]
 

نوروز کرونایی

هرساله نوروز بر سر سفره‌ی هفت‌سین در کنار اعضای خانواده می‌نشینیم و از خدا آرزوهایمان را طلب می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا یک سال دیگر شاد و سلامت در کنار خانواده زندگی خوبی را سپری کنیم.

ما ایرانی‌ها در واپسین روزهای سال به دنبال خرید وسایل موردنیاز و خانه‌تکانی هستیم و دوست داریم تمیز و پاکیزه به استقبال سال نو برویم. هرساله مردم ایران برای سلامتی و شادابی روح و جسم خود در ایام تعطیلات به مسافرت می‌روند و یا خود را برای پذیرایی از میهمانان مهیا می‌کنند. اما امسال با توجه به میهمان ناخوانده‌ای که وارد کشور ایران شده، شرایط به‌کلی فرق کرده است. این میهمان ناخوانده همان ویروس کرونا است که اخیرا وارد کشور شده است و به دلیل واگیردار بودن آن، باید احتیاط کرد. سرعت انتشار این ویروس مانند سرعت انتشار شایعاتش وسیع است. هرچند تبعات این ویروس نسبت به ویروس‌های دیگری چون سرماخوردگی و آنفولانزا، کمتر است ولی به دلیل سرعت همه‌گیر شدن آن باید با آن مقابله کرد و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرد. همچنین در زندگی روزمره و ارتباط خود با افراد مختلف باید ملاحظه کنیم تا پای ویروس کرونا به میهمانی‌های نوروزی باز نشود. اگر شرایط به همین‌گونه باشد قطعا باید از بسیاری از میهمانی‌ها، سفرها و تفریحات رایج نوروزی خود صرف‌نظر کنیم و در خانه و شهر خود بمانیم.

در شرایط کنونی ما بیشتر از گذشته به نشاط و پویایی نیاز داریم حتی با دیدن گلی در کنار پنجره‌ای تا بتوانیم لحظه‌ای از اخبار و حوادث تلخ دور شویم و برای آسایش روحی خود مدت کوتاهی ویروس کرونا را فراموش کنیم.

هرچند که امسال ورود کرونا با نوروز تقارن پیداکرده و دغدغه همه مسئولین متوجه این ویروس است ولی نباید زیباسازی شهر فراموش شود و مسئولان شهری و روستایی باید شهر را زیبا و دل‌نشین کنند. البته باید این را یادآوری کرد که ما متوجه هستیم که مسئولین در جبهه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و تنها دغدغه‌ی آن‌ها کاستن از نگرانی‌های مردم است هرچند که امسال به دلیل وجود این ویروس شهرهای مختلف کشور ضدعفونی شده است.

درگذشته نیز بیماری‌های واگیرداری مانند وبا، طاعون،  سل و کزاز را بدون داشتن هیچ امکاناتی پشت سر گذاشتیم و بدون شک ویروس کرونا را که بار روانی آن زیاد است و ترس آن‌که از خود بیماری بیشتر شده است را نیز پشت سر خواهیم گذاشت. فقط کافی است دست‌به‌دست هم دهیم و با این بیماری مقابله کنیم. این ویروس هم مانند تمام ویروس‌ها از بین می‌رود ولی ما می‌مانیم و به زندگی خود ادامه می‌دهیم پس بهتر است باهم مهریان باشیم و در روزهای سخت همدیگر را یاری کنیم‌.


راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در نوروز

با توجه به این‌که ویروس کرونا به‌سرعت در جهان انتشار پیدا کرد و ازاین‌جهت ویروس خطرناکی است، لازم است مردم بهداشت فردی خود را بیش‌تر از گذشته حفظ کنند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شده و به‌زودی در ایران ریشه‌کن شود.

سازمان بهداشت جهانی هنوز به‌طور کامل این ویروس را نمی‌شناسد و نتوانسته به‌طور قطعی به این سوال پاسخ دهد که ویروس کرونا تا چه حد خطرناک است؟ طبق بررسی‌های صورت گرفته و اعلام آمار فوتی‌ها در جهان، نشان می‌دهد این بیماری شدید نیست ولی بسیار واگیردار است. تعداد کشته‌شدگان این بیماری نسبت به مبتلایان به آن کم‌تر است و این نشان از آن دارد که این بیماری بسیار واگیردار است همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد ویروس کرونا برای افرادی که بیماری خاص دارند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، می‌تواند خطرناک باشد. همچنین افراد دیابتی و دارای فشارخون بالا باید بیشتر مواظب خود باشند.

در صورتی که خود را قرنطینه کنیم، راه انتقال ویروس کرونا زودتر قطع می‌شود و این بیماری با سرعت بیشتری ریشه‌کن خواهد شد.

علائم ویروس کرونا شبیه به سرماخوردگی است و چند روز به‌صورت نهفته در بدن انسان باقی می‌ماند و بعد از چند روز آشکار می‌شود ولی می‌توان امیدوار بود چراکه پیشگیری از این ویروس آسان بوده و در صورت رعایت موارد زیر در عید نوروز، می‌توانید از ابتلای خود و اطرافیانتان جلوگیری کنید.

شست‌وشوی مداوم دست‌ها و صورت: اولین موردی که سازمان بهداشت جهانی برای  پیشگیری از ویروس کرونا اعلام کرد، شستن دست‌ها و صورت به‌طور مداوم است. بهتر است قبل و بعد از غذا دست‌های خود را بشویید و درصورتی‌که به اماکن عمومی رفتید و دست‌وصورتتان با اجسام تماس پیدا کرد به‌سرعت مورد شست‌و‌شو قرار دهید و مدت‌زمان شست‌و‌شوی دست‌ها حداقل باید 20 ثانیه باشد. با شست‌و‌شوی دست‌های خود و دوری از آلودگی و ویروس، نوروز دلپذیری را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.

از دیگر مواردی که باید افراد رعایت کنند این است که تعامل خود با افراد دیگر را کاهش دهند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند و از پذیرش میهمان به خانه خودداری کنند. از دست دادن، روبوسی، لمس افراد دیگر و اجسام مختلف پرهیز کنند. در نوروز 99 می‌توانید با اقوام و بستگان خود که از شهر شما دور هستند به صورت مجازی میهمانی بگیرید و از این طریق سال نو را به یکدیگر تبریک بگویید.

در صورتی که در نوروز به خانه‌ شما میهمان آمد می‌توانید به جای دست دادن و مصافحه، نوع احوالپرسی و ابراز احترام خود را تغییر دهید و دست به سینه‌ بگذارید. با رعایت نکات بهداشتی نوروز خوبی را پشت سر بگذارید.

هنگامی که برای شما کار ضروری پیش آمد و مجبور شدید به بیرون بروید و یا به خویشاوندان خود سر بزنید، حتما از ماسک‌های استاندارد و فیلتر دار، دستکش و مایع ضدعفونی استفاده کنید و از تماس دست‌ها به چشم‌، بینی و دهان خود پرهیز کنید.

در صورت رفتن به بیرون، از افراد به‌اندازه‌ی یک متر فاصله داشته باشید و به افرادی که در حال عطسه و سرفه هستند هرگز نزدیک نشوید.

بهتر است در نوروز امسال بهداشت تغذیه‌ی خود را رعایت کنید و محصولاتی مانند گوشت و تخم‌مرغ را به‌طور کامل پخته و مصرف کنید و از غذاهایی استفاده کنید که سیستم ایمنی بدن شمارا بالا ببرد. مواد غذایی مانند میوه و سبزی‌جات را قبل از مصرف ضدعفونی کنید.

در نوروز با دوستان و بستگان خود صحبت کنید و به آن‌ها آرامش دهید و استرس را کنار بگذارید چون استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شمارا مختل کند و احتمالا امکان ابتلای شمارا به بیماری افزایش دهد.[2]

در عید نوروز تا حد امکان به سفر نروید و در منزل بمانید و به خود و هم‌وطنانتان کمک کنید تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود. می‌توانید در منزل به تماشای سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی بپردازید ویا اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب سپری کنید.

امیدواریم با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی خود از شرایط سختی که داریم عبور کنیم و نوروز را با تندرستی و دل خوش پشت سر بگذاریم و دوباره به وضعیت عادی روزهای قبل برگردیم.

برای آن‌که بتوانیم نوروز را به‌خوبی بگذرانیم و درعین‌حال به ویروس کرونا مبتلا نشویم باید ضمن رعایت بهداشت فردی و عمومی، از حضور در اماکن عمومی ازجمله: بازار، سینما، سالن‌های ورزشی، مراکز خرید و آرایشگاه‌ها به‌طورجدی خودداری کنیم. حتی‌الامکان سعی نمایید در منزل بمانید دستگیره‌های درب منزل و سایر بخش‌های خانه که امکان آلودگی رادارند ضدعفونی نمایید.

همان‌طور که پایان شب سیه، روشنایی روز است و پایان زمستان سرد و بدون درخت، بهار خوش آب‌وهواست، این روزهای سخت و تلخ نیز تمام خواهد شد به‌شرط این‌که امیدمان را از دست ندهیم.

در نوروز 99 در کنار سفره هفت‌سین از خدا می‌خواهیم تا این بیماری زودتر نابود شود و سلامتی و عافیت به ملت ایران بازگردد و همه مردم ایران مانند گذشته در کنار هم جمع شوند.
 
 
پی‌نوشت:
[1] سایت ویکی‌پدیا... مقاله نوروز
[2] سایت لحظه آخر...مقاله راه‌های مقابله با ویروس کرونا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.