اما و اگرهای مصرف گوشت

گوشت یک ماده غذایی است که بحث های فراوانی درمورد مصرف آن وجود دارد. از یک طرف گروهی معتقد هستند که گوشت منبع عالی پروتئین و مواد مغذی است که نقش مهمی در رژیم غذایی دارد. از سوی دیگر برخی معتقد هستند که خوردن گوشت غیر اخلاقی و غیر ضروری است.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اما و اگرهای مصرف گوشت

آیا مصرف گوشت، انتخابی سالم است؟

یکی از بزرگترین سوالاتی که امروزه برای بسیاری از افراد وقتی که می خواهند برنامه ای برای رژیم غذایی انتخاب کنند، مصرف یا عدم مصرف گوشت قرمز است. صرف نظر از هر گونه نظرات اخلاقی که در تصمیم گیری موثر است، اطلاعات زیادی در مورد رابطه مصرف گوشت و سلامتی وجود دارد – در حقیقت بسته به اینکه در مورد چه کسی صحبت می کنید، به نظر می رسد خوردن گوشت می تواند برای سلامتی شما مفید یا مضر باشد ! پاسخ این سوال آسان نیست.
 

چگونه گوشت به سلامتی شما آسیب می زند ؟

مصرف گوشت با توجه به نوع گوشتی که می خورید، نوع رژیم غذایی که دارید و نوع محتویات سبد غذایی شما که می تواند شامل گوشت گاو، مرغ، گوشت گوسفند، گوشت خوک و انواع گزینه های مختلف باشد، می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی شما داشته باشد. محققان در تحقیق همه جانبه ای که نشریه آرشیو طب داخلی در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، گزارش دادند افرادی که گوشت قرمز مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که گوشت مصرف نکرده بودند، در معرض خطر بالای مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی یا سرطان قرار داشتند.

حتی با نگاهی به سایر مسائل، چشم انداز خوبی در مورد گوشت نخواهید دید. مصرف گوشت با دارا بودن یکی از بالاترین میزان چربی اشباع شده نسبت به تمام غذاهایی که می توانید بخورید، و در حالی که تاثیر سبزیجات و دانه های مغذی را از بین می برد، راهی آسان برای افزایش چربی ناسالم بدن(و کلسترول بد) است.

به علاوه، بسیاری از روش های پخت و پز گوشت، به خصوص کباب کردن، می توانند مواد سرطان زا را به مواد غذایی شما منتقل کند که در نهایت می توانند شکل گرفته و در طول زمان سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهند. البته، در حالی که هیچ آزمایش بالینی انجام نشده است، بسیاری از مردم به طور قابل توجهی در مورد شیوع هورمون ها، آنتی بیوتیک ها و سموم دفع آفات در گوشتی که به طور معمول در مزرعه تولید می شود، نگران هستند.

برعکس، طبق گزارش مایو کلینیک ، افرادی که به طور عمده از رژیم های گیاهی استفاده می کنند، میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، کمتر وزن می گیرند ، کالری کمتر و چربی کمتری مصرف می کنند، و نسبت به کسانی که گوشت نمی خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می گیرند.
 

اما گوشت می تواند به سلامت بدن نیز کمک کند!

گفته می شود، در صورتی که گوشت بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشد، شاید زمان آن نرسیده است که گیاه خواری را به طور جدی شروع کنید. تا زمانی که در مصرف گوشت میانه روی می کنید و به گزینه هایی مانند ماهی و مرغ (به خصوص نوع گیاه خوار و یا گونه های آلی) وابستگی داشته باشید، خوردن گوشت روشی عالی برای تامین مقدار زیادی ترکیبات سالم برای وعده های غذایی است.

گوشت قطعا یکی از بهترین منابع پروتئین است که باعث بهبود عملکرد عضلات و مغز می شود. پروتئین موجود در گوشت بر خلاف پروتئین موجود در منابع گیاهی، ” کامل” است- به عبارت دیگر، گوشت حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن فقط به عنوان یک منبع غذایی است. آهن گوشت به راحتی توسط بدن جذب می شود، و گوشت سرشار از ویتامین B12 و روی است، که در مقادیر مناسب منابع گیاهی سخت تر به دست می آاید.

هنگامی که در مورد اسیدهای چرب امگا ۳ صحبت می کنیم، ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی تن می توانند مواد مغذی که برای قلب مفید هستند را تامین کنند و همچنین می توانند باعث کاهش التهاب در بدن و کاهش کلسترول شوند.
 

بنابراین، آیا باید گوشت بخورید؟

متاسفانه جواب این سوال ساده نیست! حتی در مجلات پزشکی، اعضای تحریریه این نکته را که آیا یک رژیم غذایی گیاهخواری برای سلامتی شما بهتر است یا همه چیز خواری، در نظر می گیرند؟

در حالی که یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ که در نشریه تغذیه درمان کلینیکی منتشر شد، نشان داد گیاهخواران شاخص توده بدنی(BMI) کمتر، سطح کلسترول و فشار خون بهتر، ضریب پایین بیماری قلبی و شانس کمتر ابتلا به بیماری های مزمن از دیابت گرفته تا انواع سرطان دارند.

اما در همان سال، مقاله ای در آرشیو تغذیه آمریکای لاتین دریافت، وقتی صحبت از نشانه های بیماری قلبی عروقی می شد تا زمانی که شیوه زندگی و مصرف کلی کالری مشابه بود هیچ گونه آماری در مورد تفاوت بین گیاهخواران و گوشتخواران ، وجود نداشت.

از لحاظ سلامتی، واضح است که گوشت قرمز، به ویژه اگر به مقدار زیاد استفاده شود، به سلامت شما آسیب وارد می کند، و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و مرگ و میر کلی می شود. با این حال، اگر مصرف گوشت به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل و سالم باشد، مقادیر متوسط گوشت های بدون چربی مانند ماهی و مرغ می توانند به تولید پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین های حیاتی و اسید های چرب امگا ۳ کمک کنند.

در نهایت، تصمیم گیری در مورد مصرف و یا عدم مصرف گوشت به غذاهایی که به شما حس بهتری میدهند، و آنچه با شیوه زندگی شما سازگار است مربوط می شود. بنابراین، شما چه فکر میکنید – آیا باید گوشت بخورید؟


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.