ده فایده روزه که شما را شگفت زده خواهد کرد – قسمت دوم

در این قسمت به کمک روزه به افزایش سرعت متابولیسم و بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن و جوان سازی پوست و ظاهر پرداخته می‌شود.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده فایده روزه که شما را شگفت زده خواهد کرد – قسمت دوم

متابولیسم را سرعت می‌بخشد

روزه داری همچنین به تقویت متابولیسم شما کمک می‌کند.
 
سیستم هضم ضعیف به طور معمول بر توانایی شما در سوخت و ساز مواد غذایی و سوزاندن چربی تأثیر می‌گذارد.
 
شما با روزه گرفتن به طور متناوب، زمان لازم را برای دستگاه گوارش خود برای استراحت فراهم می‌کنید.
 
هنگامی که شما بعد از استراحتِ سیستم گوارشیتان غذا می‌خورید، متابولیسم شما تقویتی را به دست می‌آورد، بدین معنی که بدن شما کالری بیشتری می‌سوزاند و از غذایی که می خورید انرژی بیشتری می‌گیرد. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که وقتی حیوانات بیمار می‌شوند از خوردن دست می‌کشند؟ آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا این اتفاق می‌افتد؟ این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود روزه داری به کاهش وزن بی خطر منجر شود.
 
مطالعه‌ای که توسط محققان گروه طب داخلی IV در دانشگاه وین انجام شد، نشان داد که روزه گرفتن می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را تا 14٪ افزایش دهد.
 
یک مطالعه دیگر همچنین نشان داد که روزه داری ممکن است منجر به افزایش سطح نوروترانسمیتر نوراپینفرین در جریان خون شما شود، که در افزایش متابولیسم نیز نقش دارد.
 
همچنین نشان داده شده است که روزه داری متناوب عملکرد روده سالم را تشویق می‌کند.
 

عملکرد مغز خود را ارتقاء دهید

نه تنها روزه گرفتن برای بدن شما بسیار عالی است، بلکه به نظر می‌رسد که برای مغز شما نیز مفید است. روزه داری عملکرد مغز شما را از چند طریق بهبود می‌بخشد.
 
اول، روزه باعث افزایش ترشح هورمون مغزی می‌شود که به عنوان فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) شناخته می شود. انتشار BDNF سلول‌های بنیادی مغز را فعال کرده و آنها را به سلول‌های عصبی تبدیل می‌کند.
 
BDNF  همچنین باعث انتشار چندین ماده شیمیایی دیگر برای سلامتی مغز شما می‌شود.
 
نشان داده شده است که افزایش تولید BDNF سلول‌های مغزی را از تغییرات دژنراتیو ناشی از بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون و آلزایمر محافظت می‌کند، در حالی که سطح پایین BDNF با افسردگی و چندین مشکل دیگر مغز همراه است.
 
جدا از تولیدBDNF ، روزه داری همچنین با کاهش بیش فعالی در مغز، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.
 
بعضی اوقات بسته به نوع غذایی که خورده‌اید، انرژی حاصل از غذا می‌تواند باعث شود مغز شما به مقدار کمی تحت فشار فعالیت قرار گیرد.
 
در این حالت سوخت و ساز بیش از حد در مغز وجود دارد که عموما چیز خوبی نیست.
 
همچنین این امر تمرکز درست مغز شما را دشوار می‌کند.
 
هنگام روزه گرفتن، مغز شما به حالت بقا می‌رود و این منجر به افزایش توانایی تمرکز روی وظایف مورد نظر می‌شود.
 
روزه داری همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش مقاومت به انسولین، و کاهش سطح قند خون و همچنین کاهش التهاب همراه است که همگی برای سلامتی مغز مفید هستند.
 
مطالعات زیادی برای نشان دادن تأثیر روزه بر عملکرد مغز و سلامتی صورت گرفته است.
 
یک مطالعه در سال 2015 در مورد انسان و حیوانات انجام شد و در جلسه انجمن علوم اعصاب در آن سال نشان داده شد که روزه متناوب عملکرد حافظه را تقویت می‌کند، در بهبودی به دنبال آسیب مغزی یا سکته مغزی کمک می‌کند و رشد نورون‌ها را تقویت می‌نماید.
 
این مطالعه همچنین شواهدی را نشان داد که روزه داری ممکن است عملکرد شناختی و کیفیت زندگی را برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند، بهبود بخشد.
 
یک مطالعه دیگر روی موش‌ها نشان داد که روزه گرفتن ممکن است رشد سلول‌های عصبی جدید را تقویت کند، در حالی که یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که روزه گرفتن ممکن است به محافظت از مغز در برابر صدمات ناشی از سکته مغزی کمک کند.
 
چندین مطالعه دیگر یافته‌های مشابهی داشته‌اند.
 

سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که وقتی حیوانات بیمار می‌شوند از خوردن دست می‌کشند؟ آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا این اتفاق می‌افتد؟
 
این یک غریزه طبیعی است که حیوانات سعی می‌کنند استرس را در سیستم‌های داخلی خود کاهش دهند و انرژی خود را بر روی مقابله با عفونت متمرکز کنند.
 
از این رو، دفعه بعد که بیمار می‌شوید، در برابر وسوسه جستجوی غذا مقاومت کنید و در عوض تمرکز نمایید بر روزه گرفتن.
 
روزه داری چند کار برای سیستم ایمنی بدن شما انجام می‌دهد.
 
به یاد آورید که ما خاطر نشان کردیم که روزه داری باعث بازسازی سلولهای قدیمی در بدن می‌شود.
 
این شامل سلولهایی هم می‌شود که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما را تشکیل می‌دهند.
 
این جوان سازی سلول‌ها منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.
 
بر طبق یک مطالعه، یک روزه سه روزه می‌تواند به باز سازی کل سیستم ایمنی بدن و تولید گلبولهای سفید کاملاً جدید که توانایی قوی‌تری در مبارزه با بیماری دارند منجر شود.
 
همان طور که قبلاً دیدیم، روزه داری باعث سوزاندن چربی‌ها و رها سازی سموم بدن از بدن می شود که همچنین می‌تواند توانایی بدن در مبارزه با بیماری‌ها را افزایش دهد.
 
شکستن روزه با میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با تأمین یک منبع از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، به ویژه ویتامین‌های A  و E که آنتی اکسیدان‌های خوبی هستند، تقویت کند.
 
روزه داری همچنین از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند، زمان احتمال دچار شدن به التهاب را تنظیم می‌کند و به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، که باعث آسیب به سلول‌ها، DNA  و پروتئین‌های بدن می‌شوند و در نتیجه احتمال بروز بیماری را افزایش می‌دهند، کمک می‌کند.
 

روزه پوست را دو باره جوان می‌کند و مانع آکنه می‌شود

اگر شما تلاش کرده‌اید کرم‌ها را پشت سر هم امتحان کنید تا بلکه پوستتان بهتر به نظر برسد، شاید تعجب کنید که دریابید که از طریق روزه داری می‌توانید به ظاهر مورد نظر خود برسید.
 
چگونه این اتفاق می‌افتد؟ روزه داری چند اثر دارد که به بهبود پوست شما کمک می‌کند.
 
اول و مهمتر از همه، روزه داری به بدن یک فرصت فراعتی از هضم می‌دهد و بدن را قادر می‌سازد انرژی بیشتری را برای تنظیم و بهبود عملکرد سایر اعضای بدن مانند کبد، کلیه‌ها و پوست صرف کند.
 
روزه داری همچنین به بدن کمک می‌کند تا از سمومی که ممکن است مشارکتی در شرایط پوستی داشته باشند خلاص شود.
 
ما همچنین مشاهده کرده‌ایم که روزه در اتوفاژی نقش دارد.
 
این اتفاق برای تمام سلولهای بدن از جمله سلولهای روی پوست شما رخ می‌دهد.
 
هنگامی که شما روزه می‌گیرید، بدن شما سلولهایی را مجدداً درست می‌کند که پوست شما را تشکیل می‌دهند و مواد سلول‌های قدیمی را از سلول‌های موجود پاک می‌کند، و بنابراین به یک ایجاد یک ظاهر بهتر کمک می‌کند.
 
این باز سازی حتی می‌تواند به بهبود سریعتر زخم‌ها کمک کند.
 
به یاد آورید که ما همچنین دیدیم که روزه گرفتن به کاهش التهاب کمک می‌کند، که یکی از مقصرین عوامل در برخی از شرایط پوستی مانند آکنه است. علاوه بر بهبود ظاهر پوست شما، روزه داری به داشتن موها و ناخن‌های سالم و قوی نیز کمک می‌کند و سفیدی چشم شما را بیشتر می‌کند.
 
روی هم رفته، روزه نه تنها این که چه احساس داشته باشید را بهبود می‌بخشد بلکه این که چگونه به نظر رسید را نیز بهبود می‌بخشد.
 
منبع: آناستازیا بلیه - CLEVERISM


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.