پیشگیری از بیماری‌های صعب العلاج با روزه گرفتن

ﭘﺰﺷﻜﺎن ﻣﺘﻔﻖ اﻟﻘﻮل ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺨﻮردن ﻏﺬا ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻨﺎوب در روزه داری اﺳﻼﻣﻰ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎرﺿﻪ‌ای در اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻰﻛﻨد، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻘﻮﻳﺖ اﻳﻤﻨﻰ ﺑﺪن، ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺎﺳﺦ‌ﻫﺎی اﻟﺘﻬﺎﺑﻰ زﻳﺎن ﺑﺎر و ﺑﻬﺒﻮد واﻛﻨﺶ ﺑﺪن در ﻣﻮارد اﺳﺘﺮس ﻣﻰ‌ﺷﻮد.
دوشنبه، 8 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سهیلا قصیل زاده
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از بیماری‌های صعب العلاج با روزه گرفتن
در حال حاضر هیچ تعجبی ندارد که روزه گرفتن می‌تواند به خلاص شدن بدن از سموم کمک کند اما سرطان چطور؟ در حال حاضر، روزه گرفتن ممکن است به طور کامل از ابتلا به سرطان جلوگیری کند اما می تواند به گسترش آن و رشد تومور کمک کند. برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند روزه گرفتن متناوب می تواند به سرکوب بسیاری از عوارض جانبی کمک کند. تنها چیزی که نگران کننده است مقدار کمی از گرسنگی است که احساس خواهید کرد بسیاری از مردم تمایلی به شیمی درمانی ندارند. بنابراین گرسنگی واقعا ممکن است مشکل چندانی نداشته باشد. از آنجا که روزه گرفتن مواد سمی را از بدن دفع می‌کند به جلوگیری از انواع ویژه‌ای از سرطان‌ها کمک می‌کند. سرطان به سلول‌ها حمله می کند اما وقتی هیچ سمی در بدن وجود ندارد که بتواند به هر کدام از سلول‌های حمله کند پس نمی‌تواند شکل بگیرد.
 

بهبود سیستم ایمنی با روزه گرفتن

روزه گرفتن می‌تواند کمک کند حتی قبل از شروع بیماری‌ها با آن مبارزه کنید. به این ترتیب وقتی فصول تغییر می کنند، نباید نگران سرماخوردگی باشید. سلول‌ها شروع به بازسازی می‌کنند وقتی این کار را انجام می‌دهند منجر به جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند که بخشی از سیستم ایمنی هستند.
 
هورمون رشد انسان برای ورزش کاران بسیار مفید است، زیرا زمان بهبود را سرعت می‌بخشد و به ساخت سریع تر ماهیچه کمک می‌کند. کسانی که روزه گرفتن در برنامه ریزی دارند برای افزایش هورمون رشد آماده باشند. روزه گرفتن باعث می‌شود بدن شما به جای ماهیچه، چربی ذخیره شده را بسوزاند این به شما این امکان را می‌دهد که آنچه را که انجام می‌دهید را نگه دارید و حتی به شما کمک می‌کند آن‌ها را بسازید.
 

کمک به کاهش وزن با روزه گرفتن

این یکی ممکن است کمی واضح به نظر برسد. با روزه گرفتن به تناسب اندام و کاهش وزن نزدیک‌تر می شوید چراکه سوخت و ساز بدن و دفع سموم در این ایام بهتر صورت گرفته و بدن چربی‌ها را به راحتی میسوزاند. به طور متوسط هر روز حدود 1750 کالری مصرف می‌کنید. با روزه گرفتن متناوب، به طور متوسط حدود 3500 کالری در هفته خواهید سوزاند این حدود 1 پوند در هر هفته است.
 
افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط همراه با اضافه وزن می‌توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک می‌کند اما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. به طور مثال در طول دوره روزه داری زمان و دوز مصرفی داروهای بلند اثر مانند ایندرال و یا داروهای مدر (ادرار آور) برای جلوگیری از کم آبی باید طبق نظر پزشک تنظیم شود.
 
برای کنترل بهتر فشار خون لازم است رژیم غذایی مناسب نیز رعایت شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک و چربی از طریق غذا را کنترل نموده و از کشیدن سیگار اجتناب کنند.خوشبختانه تمامی این اعمال در ماه مبارک رمضان امکان پذیر و راحت تر است. روزه برای افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده و بی ثبات دارند توصیه نمی‌شود.
 
روزه داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطری مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اما در مورد کسانی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند موضوع متفاوت بوده و حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.
 
بیمارانی که دچار گرفتگی رگ‌های قلب هستند و دارو مصرف می‌کنند، از آنجا که عدم مصرف دارو در زمان مقرر زندگی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است. بیمارانی که باید برای کنترل بیماری خود به طور منظم و درساعات معینی در وسط روز دارو مصرف نمایند، نباید روزه بگیرند.
 

روزه داری در هنگام شیوع کرونا

ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎن ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﻣﺮاﺟﻊ ﻋﻈﺎم ﺗﻘﻠﻴﺪ و ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ، در ﻓﺮوردﻳﻦ ﻣﺎه ﺳﺎل ﺟﺎری ﻣﻮاردی را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮ جمعی از ﭘﺰﺷﻜﺎن ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺷﻨﺎﺳﻰ ﻓﻘﻬﻰ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﻓﺮﻳﻀﻪ واﺟﺐ ﺑﺮای ﻣﺴـﻠﻤﺎﻧﺎن در ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺤﺮان ﻓﻌﻠﻰ وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﺮده اﺳﺖ که شامل موارد زیر است:

ﭘﺰﺷﻜﺎن ﻣﺘﻔﻖ اﻟﻘﻮل ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺨﻮردن ﻏﺬا ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻨﺎوب در روزه داری اﺳﻼﻣﻰ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎرﺿﻪ‌ای در اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻰﻛﻨد، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻘﻮﻳﺖ اﻳﻤﻨﻰ ﺑﺪن، ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺎﺳﺦ‌ﻫﺎی اﻟﺘﻬﺎﺑﻰ زﻳﺎن ﺑﺎر و ﺑﻬﺒﻮد واﻛﻨﺶ ﺑﺪن در ﻣﻮارد اﺳﺘﺮس ﻣﻰ‌ﺷﻮد. ﻟﺬا، تمام اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ ﻛﻤﺘﺮ از ٦٥ ﺳﺎل ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻮارد ﺑﻬﺪاﺷﺘﻰ و ﺗﻐﺬﻳﻪ‌ای ﻣﻰ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ روزه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺑﻴﻤﺎراﻧﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ اﻋﻀﺎ ﺷﺪه‌اﻧﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ روزه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. روزه ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮای ﺑﻴﻤﺎران ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻗﺮﻧﻴﻪ ﺑﻼﻣﺎﻧﻊ اﺳﺖ.
 
در ﺑﻴﻤﺎراﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑـﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻗﺒﻼ روزه داری ﺑﺮای آن‌ها ﻣﻨﻌﻰ ﻧﺪاﺷـﺘﻪ اﺳﺖ، روزه داری در ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺤﺮان وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ ﻣﺘﻔﺎوت از ﺳﺎل‌ﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺴﺖ و در ﻣﻮارد ﺧﺎص ﺑﺎ ﻧﻈـﺮ ﭘﺰﺷک ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻣﻰ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻗﺪام ﺑﻪ روزه داری کنند، در ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﺎراﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ ﺷﺪه و ﺑﻬﺒﻮد ﻳﺎﻓﺘﻪ‌اﻧﺪ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻰ‌ﺷﻮد، ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﺎ ٦ ﻫﻔﺘﻪ ﭘﺲ از ﺑﻴﻤﺎری اﻗﺪام ﺑﻪ روزه‌داری ﻧﻜﻨﻨﺪ.
 
اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎری‌ﻫﺎی زﻣﻴﻨﻪ‌ای ﻧﻈﻴﺮ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، ﺑﻴﻤﺎری ﻗﻠﺒﻰﻋﺮوﻗﻰ، ﺳﺮﻃﺎن و دﻳﺎﺑﺖ، ﺑﻴﺶ از دﻳﮕﺮان در ﻣﻌﺮض اﺑﺘﻼ ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻴﻤﺎری ﻛﻮوﻳﺪ ١٩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎری، اﻓﺮادی ﻛﻪ اطمینان ندارند که روزه ﺑﺮای آن‌هﺎ ﺿﺮر دارد ﻳﺎ ﺧﻴﺮ، برای احتیاط از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀﻪ اﻟﻬﻰ ﭘﺮﻫﻴﺰ کرده و آن را ﭘﺲ از اﻃﻤﻴﻨﺎن از اﺗﻤﺎم ﻫﻤﻪ ﮔﻴﺮی ﺑﻴﻤﺎری ﻛﻮوﻳﺪ ١٩ ﻗﻀﺎ به جا آورند، ﻣﮕﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﭘﺰﺷک ﻣﺘﺨﺼﺺ اﻃﻤﻴﻨﺎن از ﺑﻰ ﺿﺮر ﺑﻮدن روزه ﺑﺮای آن‌ها ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮد.
 
منابع:
1. نمناک/ فواید علمی روزه گرفتن
2. خبر آنلاین/ توصیه‌های تغذیه‌ای روزه‌داری برای شرایط خاص و گروه‌های ویژه
3. خبر گزاری برنا/ آیا ابتلا به کرونا با روزه داری تشدید می شود؟


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.