بازی ARMAII

ARMAIIیک اکشن اول / سوم شخص است که با تکیه بر تکنیک و مهارت‌های تیراندازی و بازسازی ماموریت‌های شهری و منطقه‌ای سعی در ارائه بازی در سبک Operation Flashpoint را دارد. در بسیاری از زمینه‌ها مانند دقتی که در جزئیات و تکنیک های بازی شده است، ARMA II یک بازی فوق العاده و بسیار سرگرم کننده است، اما مشکلات فنی بازی باعث شده که سازندگان از خلق یک تجربه کم نقص برای مخاطبین خود باز بماند.
شنبه، 12 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی ARMAII
بازی ARMAII
بازی ARMAII

نویسنده:سامان حیدری





موضوع: سبکی که فراموش نمی شود.
(ترکیبی از تکنیک، هیجان و باگ های فراوان)
ARMAIIیک اکشن اول / سوم شخص است که با تکیه بر تکنیک و مهارت‌های تیراندازی و بازسازی ماموریت‌های شهری و منطقه‌ای سعی در ارائه بازی در سبک Operation Flashpoint را دارد. در بسیاری از زمینه‌ها مانند دقتی که در جزئیات و تکنیک های بازی شده است، ARMA II یک بازی فوق العاده و بسیار سرگرم کننده است، اما مشکلات فنی بازی باعث شده که سازندگان از خلق یک تجربه کم نقص برای مخاطبین خود باز بماند.
محل انجام ماموریت ها و وقوع حوادث بازی در کشوری فرضی در اروپا و موضوع آن جنگ‌های داخلی است. ARMA II از نظر جزئیات و شبیه‌سازی تاکتیک‌های جنگ‌های شهری، بازی‌های هم سبک خود را یک گام به جلو می‌برد. تعریف دقیق فاکتورهای جنگی، تعریف درست و کامل استراتژی‌های مختلف و وجود قدرت انتخاب در انجام ماموریت‌های مختلف و انتخاب تاکتیک‌های متنوع، باعث شده که بازی بسیار دقیق و باورپذیر جلوه کند. اگر هنگام بازی آن را تجربه نکنید، هنگام انجام تنظیمات و منوهای بازی ناخودآگاه آن را باور خواهید کرد. اگر مشکلات فنی کوچک و هوش مصنوعی ضعیف بازی را کنار بگذاریم، ARMA II یک تجربه بسیار خوب و ارزشمند است.
تنظیمات و امکانات بازی بسیار جذاب است و حس و حال جنگ و مبارزه را در مخاطب خود تقویت می‌کند. ماموریت‌ها در دشت‌ها، جنگل‌ها وکوهستان‌های کشوری فرضی انجام می‌شود می‌توانید در مساحتی به بزرگی 84 مایل مربع سفر کنید و از طبیعت بکر و بومی این کشور لذت ببرید. شهروندان و حیوانات از جمله دیگر موجودات این کشور لذت ببرند. شهروندان و حیوانات از جمله دیگر موجودات زنده در بازی هستند که در روند و نوع انجام ماموریت‌ها و البته صحنه‌های نبرد تاثیر می‌گذارند و در بعضی مواقع ممکن است کمی اعصاب شما را به هم بریزند. با وجود این، حضور آن‌ها در مناطق مختلف به باورپذیری و ساخت محیط‌های باورپذیر کمک کرده است. در کنار آن، ARMA II از داستانی پیچیده و منطقی نیر برخوردار است.
از نظر کنترل و روند اکشن بازی ARMA II به هیچ وجه با شاهکارهایی مانند Cell Of Duty قابل مقایسه نیست. کنترل تا حدودی خشک و خطی است و یادآور اول شخص‌های سه یا چهار سال پیش است، اما روند بازی جذاب و سرگرم کننده است. یک نکته بسیار جالب در روند بازی که بعد از مدتی، بازی با آن سرگرم کننده و جذاب می‌شود، این است که جنگ و ماموریت‌ها با حضور وعدم حضور شما پیش می‌رود به اتمام می‌رسد و جالب اینجاست که حتی در بعضی مواقع حتی اگر در گوشه‌ای بایستید و فقط بازی را نظاره کنید باز هم ممکن است پیروز عملیات و ماموریت باشید. بسته به استراتژی که برای گروه تعریف می‌شود، نقش شما قابل تغییر است و انتخاب‌های متفاوتی پیش روی شما قرار دارد. به عنوان مثال، در یک نبرد گروهی برای تصرف یک منطقه یا ساختمان، می‌توانید در میان دیگر سربازهای گروه به پیشروی بپردازید، از گروه جدا شوید و با دور زدن دشمنان از جهتی دیگر به آن‌ها حمله کرده یا کمی عقب‌تر فقط به عنوان نیروی پشتیبان عمل کنید. اگر استراتژی خوبی را انتخاب کرده باشید حتی می‌توانید کمتر خود را در نبرد درگیر کنید و فقط در موقع لزوم وارد عمل شوید.
ماشین آلات جنگی به فراوانی در بازی موجود است. لشگر پیاده، تانک و نفربرهای کوچک و البته هلی کوپپترهای آپاچی که می‌توانید از آن‌ها برای حمله‌های سنگین هوایی و پاکسازی استفاده کنید. تانک‌ها و خودروهای زرهی کاربردهای فوق العاده‌ای دارند. البته باید در استفاده و انتخاب آن‌ها در بازی دقت زیادی شود، زیرا ممکن است یک استراتژی غلط باعث نابودی آن‌ها و از دست رفتن منابع شود. از طر فی برای راندن این خودروهای جنگی نیاز به گواهینامه دارید که می‌توانید آن را به دست آورید. توجه به خودروهای جنگی دشمن نیز حائز اهمیت است و باید در آرایش جنگی خود نیروهای لازم جهت مقابله با آن‌ها را همراه داشته باشید. البته در یک سوم ابتدای بازی شما یک نیروی تحت فرمان هستید، اما به تدریج اجازه و قدرت مدیریت و تصمیم‌گیری در نبردها را به دست می‌آورید. رهبری گروهان شامل دو قسمت اصلی است. چینش، تعریف و تعیین آرایش جنگی قبل از شروع عملیات و رهبری و فرستادن دستورات لحظه به لحظه هنگام نبرد در قسمت اول و در قسمت دوم بسیار پر اهمیت است و شاید در نبردهای اولیه و درگیری‌های سنگین که حجم آتش دشمن زیاد است، اندکی سخت و گیج کننده باشد. از سوی دیگر دور بو دن از آتش دشمن اهمیت زیادی دارد، حجم آتش دشمن زیاد سات، اندکی سخت و گیج کننده باشد. از سوی دیگر دور بودن از آتش دشمن اهمیت زیادی دارد، زیرا در بسیاری از مواقع حتی یک تیر هم برای از پا درآوردن شما کافی است. در گلوله‌باران‌های بی‌امان باید بسیار باهوش و سریع باشید که بتوانید خود و نیروهای تحت فرمان خود را در امان نگه دارید. جراحت را نیز باید به سرعت درمان کنید، زیرا باعث زمین گیر شدن و در نهایت مرگ به دلیل خون‌ریزی می‌شود. کمک و درمان افراد دیگر گروهان یا کمک خواستن از آن‌ها حرفه دیگری است که لازم است در آن مهارت پیدا کنید. آشنایی با نقشه و منوها بسیار مهم است. بهترین روش برای فرماندهی سریع و ایراد دستورات در کمترین زمان ممکن، تعریف کلید میان بر برای منوهای مختلف است تا بتوانید بلافاصله در میان نبرد به آن‌ها دسترسی پیدا کرده و روند جنگ را کنترل کنید. همزمان باید به نیروهای هوایی هم توجه داشته باشید، زیرا در بسیاری از مواقع ناجی شما می‌شوند.
متأسفانه ARMA II دارای مشکلات فنی فراوانی است که بعضی مواقع بخش تک نفره آن را ملال آور می‌کنند. به عنوان مثال به طور ناگهانی صدای بعضی از سربازان قطع می‌شود یا نیروی هوایی با چندین و چند بار تکرار فرمان حمله، باز هم به موقع نمی‌رسد و ایجاد مشکل می‌کند. یک نکته عجیب و خنده‌دار در روند بازی این است که در میان پرده‌های خلال ماموریت‌ها، نیروهای شما امکان رهبری و پیش رفتن ندارند، اما دشمنان می‌توانند از این توقف و نمایش سینمایی استفاده کرده و در نقشه پیشروی کنند! این مشکلات که در بازی کم هم تکرار نمی‌شوند، باعث می‌شوند مخاطب مجبور به تکرار چندین باره مرحله و در نتیجه از کوره در رفتن در بعضی مواقع بازی شود. در حالت چند نفره بازی این ایرادها کمتر باعث اختلال در روند بازی می‌شوند و شاید به همین دلیل است که این قسمت از بازی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است.
حالت چند نفره بازی مودهای محدودی دارد. Deathmatch و Capture the flag اصلی‌ترین آن‌ها هستند که بی‌شک همگی با آن‌ها آشنایی دارند. در بازی چند نفره دو گروهان با مشخص کردن رهبر خود وارد عملیات و جنگ با یکدیگر می‌شوند. به هر حال هوش یک بازیکن هر قدر هم کم باشد، از هوش مصنوعی دشمنان ARMA II بالاتر است و این باعث می‌شود که دو جناح با قدرت انتخاب‌های فراوان و متغیر و غیرقابل پیش‌بینی در برابر یکدیگر قرار بگیرند که جذابیت خاصی دارد. البته شیطنت کردن هنگام بازی چند نفره هم لذت دارد. اگر فرمانده در میان نبرد فراموش کند که شما یکی از اعضای گروهان او هستید، می‌توانید با خیال راحت از میدان دور شوید و به بازی با حیوانات یا سرک کشیدن در دهکده‌های اطراف بپردازید.
گرافیک بازی قابل قبول است، جزئیات نسبتاً کامل و محیط‌ها بزرگ و پر جزئیات هستند.
متاسفانه دقت زیادی در طراحی جلوه‌های گرافیکی نشده و صحنه‌های نبرد خالی و کم افکت است. جدای از بعد تصویری در طراحی و تنظیم جلوه‌های صوتی نیز بی‌دقتی‌هایی انجام شده است. به خصوص در ساخت صدای سربازان و فرمان‌ها و مکالماتی که از طریق بی‌سیم انجام می‌پذیرد. دیالوگ‌ها تکراری است و در بسیاری از مواقع اطلاعات لازم در مورد سربازان جهت تصمیم‌گیری درست را در اختیار شما نمی‌گذارد. متاسفانه ARMA II بازی عجیبی است.
در بسیاری از زمان‌ها به این نتیجه می‌رسید که اگر بازی یک سری مشکلات فنی را نداشت و اندکی دقت بیشتر در بهینه کردن امکانات آن به کار رفته بود، به یک بازی بزرگ و مثال زدنی تبدیل می‌شد، اما متاسفان کم‌کاری‌های کوچک و متعدد بازی باعث شده تا لذت شما از انجام بازی هیچگاه به اوج نرسد و درست هنگام خیز برداشتن برای تجربه نهایی هیجان، یک ایراد کوچک تمامی حس بازی را از بین ببرد. مراقب باشید!
منبع: نشریه عصر شبکه شماره92




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط