نشاید که لایکت کنند آدمی...

استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی متنوع آن، آدابی دارد و قبل از استفاده از این شبکه ها باید نحوه استفاده از آن ها کاملا فرا گرفت. این مطلب مخصوصا در مورد شما نوجوانان عزیز صدق می کند که هیجان و علاقه بسیاری در استفاده از شبکه های مجازی دارید. نوشته زیر نکات ارزشمندی را در این باره به شما یادآور می شود.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
تصویر گر : سحر میرحسینی
موارد بیشتر برای شما
نشاید که لایکت کنند آدمی...
دنیای جدید را می‌بینی؟ هر روز توکنولوجی‌های عجیب‌غریب وارد زندگی می‌شوند و ما باید سواد استفاده‌کردن از آن‌ها را یاد بگیریم. می‌ترسم کم‌کم خودمان همین سواد خواندن‌ و نوشتن را هم از دست بدهیم. در این شماره‌ی باران، چند مُدل از ناسوادی‌هایی که از بی‌حواسی با این توکنولوجی جدیدِ پُست انجام می‌دهیم، رونمایی می‌کنیم.
 
  • هر پستی را که لیاقت نگاه انداختن هم ندارد لایک می‌کنی و نظر می‌دهی. می‌پرسم: «چرا؟» می‌گویی: «چون هر پستی را لایکیت لازم است.» نخیر دوستم، اشتباه می‌کنی! پست را خوبیت لازم است؛ از همین تریبون به همه‌ی پست‌ها اعلام می‌کنیم: تو کز احترام و ادب بی بری/ نشاید که لایکت کنند آدمی! و به تو دوست عزیز می‌گوییم: پست‌ها را لایک کردن از ادب؟/ می‌شود سرمایه‌ات هرروز و شب!/ علم‌های تازه پیدا می‌کنی/ کام تلخت، می‌شود مثل رُطب.
  • کمپین فالوورگیری راه‌می‌اندازی تا تماشاچیانت زیاد شود. بعد حسّ خواننده‌ها را می‌گیری و طرفدارانت را می‌بینی که گوشی به‌دست منتظرند تا تو از خاطراتت پست بگذاری. تو هم از سفرهای‌ هاوایی تو هواهای پُر از خالی‌بندی‌های مغزت تعریف می‌کنی. آن‌قدر قشنگ دروغ می‌گویی که خودت هم فکر می‌کنی راست است. دوستم! این همه دروغ، چرا آیا؟ اصلاً چه لزومی دارد از زندگی لاکچری دروغی یا اصلاً واقعی‌ات بگویی؟ نمی‌گویی دل مسافرت‌نرفته‌ها را می‌شکنی؟! اصلاً به ما چه که تو کجا می‌روی! مگر سفرنامه‌نویس باشی و بخواهی داستان بنویسی که نیستی.
  • روزی جدبزرگ‌ تا پست برای کسی نفرست چه خبره. از همه بدتر مُدل پست‌های تو است. بی آن‌که منوی علایق از دوستت بگیری هر چی دوست داری مثل میخ توی پی‌وی‌اش می‌کوبی؛ مثلاً تو عاشق بلاب‌ماهی و کروکدیل هستی، دوست بیچاره‌ات چه گناهی کرده که با مدل‌های مختلف این عکس‌ها صبح‌ها به خیر و شب‌ها به ‌خیر می‌شود، طوری‌که با دیدن عکس‌ها از پشت گوشی تا بی‌پست‌آباد فرار می‌کند.
  • پست‌هایی مثلِ «اگر این را به پانصد نفر بفرستی حتماً یک کوه طلا از وسط خانه‌ات سبز می‌شود» را به کسی نفورواردی‌ها. دوستی نشر داد، کوه طلا که در خانه‌اش سبز نشد، شارژ اینترنتش هم ته کشید و با بابایش هم سر شارژ دعوایش شد؛ بعد که پرسید، فهمید این پیام‌ها برای تبلیغ خرافه‌پرستی ارسال می‌شود. شما اشتباه او را نکنی‌ها، شارژتان پَر می‌زند.
  • حرف آخر: تا توی یک گروه عضو می‌شوی حتماً نباید همه‌ی مخاطبانت را به گروه اضافه کنی‌ها. می‌توانی پیشنهاد بدهی اگر دوست داشتند عضو شوند؛ هیچ کس راضی به زحمت تو نیست به خدا.
  • دوستم! در این بهارانه‌ی زیبا پست‌پیمایی‌ات شایسته و خوب!
  • منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.