آشنایی با موارد مصرف لوپرامید

قرص لوپرامید (Loperamide) یک داروی ترکیبی بر پایه پیپریدین، و از انواع مخدر ضد اسهال می‌باشد که برای درمان علامتی اسهال حاد به خصوص در گاستروآنتریت، بیماری‌های التهابی روده و سندرم روده تحریک‌پذیر بکار می‌رود. قرص لوپرامید فعالیت حرکتی روده را کند می‌سازد و لذا میزان دفع آب و نمکهای بدن را کاهش می‌دهد.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف لوپرامید

موارد استفاده و عوارض لوپرامید

لوپرامید برای درمان اسهال ناگهانی (از جمله اسهال مسافرتی) استفاده می شود. لوپرامید با کند کردن حرکت روده عمل میکند. این دارو تعداد حرکات روده را کاهش میدهد و مدفوع را سفت تر می کند. لوپرامید همچنین برای کاهش میزان تخلیه در بیماران مبتلا به ایلئوستومی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به درمان اسهال در افراد مبتلا به بیماری التهاب روده کمک میکند.

لوپرامید فقط علائم را درمان می کند، نه علت اسهال (مثلا عفونت). درمان علائم دیگر و علت اسهال باید توسط پزشک تعیین شود.

این دارو را در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.
 

نحوه مصرف لوپرامید

اگر از داروهای بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل های بسته بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل پزشک و دستورالعملهای برچسب تجویزی را دنبال کنید.

این دارو را به صورت خوراکی، معمولا پس از هر بار دفع مدفوع شل، یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. دوز دارو براساس وضعیت و پاسخ شما به درمان تعیین میشود. در کودکان نیز دوز بر اساس سن و وزن تعیین میشود. در صورت خود درمانی بزرگسالان نباید بیش از ۸ میلی گرم در ۲۴ ساعت، یا ۱۶ میلیگرم در ۲۴ ساعت در صورت تجویز پزشک استفاده کنند.

اگر از قرص جویدنی استفاده می کنید، آن را با معده خالی مصرف کنید. قرص های جویدنی باید قبل از بلعیدن کاملا جویده شوند.

اگر از قرص هایی که به سرعت حل میشوند استفاده می کنید، قبل از باز کردن بسته بندی قرص، دست ها را خشک کنید و به دقت قرص را از بسته بندی خارج کنید. قرص را در بسته بندی فشار ندهید. قرص را روی زبان قرار دهید، اجازه دهید به طور کامل حل شود، سپس آن را با بزاق قورت دهید. قبل از مصرف، قرص را تکه تکه یا خرد نکنید. درست قبل از مصرف قرص را از بسته بندی در آورید. برای مصرف این دارو نیازی به آب نیست.

اسهال می تواند با از دست رفتن آب بدن (کم آبی جدی) همراه باشد. مقدار زیادی مایعات و مواد معدنی (الکترولیت ها) برای جایگزینی آنچه که از دست داده اید، مصرف کنید. بلافاصله اگر دچار کمبود آب بدن (مثل تشنگی شدید، کاهش ادرار، گرفتگی عضلات، ضعف، غش) شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در طول این مدت ممکن است لازم باشد به منظور کاهش تحریک روده/معده رژیم غذایی بدون ادویه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در صورتی که اسهال پس از ۲ روز بهبود نیافت، وضعیت شما بدتر شد یا علائم جدیدی ایجاد شدند، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر متوجه خون در مدفوع، تب، یا احساس سیری و پر بودن ناراحت کننده یا تورم معده/ شکم شدید، و یا اگر فکر می کنید ممکن است یک مشکل جدی پزشکی داشته باشید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر تحت درمان پزشک قرار دارید، در صورتی که اسهال شما بعد از ۱۰ روز از شروع درمان ادامه پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
آشنایی با موارد مصرف لوپرامید
 
عوارض جانبی
با مصرف این دارو سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی یا یبوست ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است، که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز شما هر گونه از این عوارض جانبی جدی مصرف دارو را متوقف و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: یبوست / تهوع / استفراغ شدید، درد معده/شکم، احساس پر بودن ناراحت کننده معده / شکم، ضربان قلب سریع/ نامنظم، سرگیجه شدید، غش .

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
آشنایی با موارد مصرف لوپرامید
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف لوپرامید ، در صورت حساسیت به این دارو، یا آلرژی دیگر، با پزشک خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند سبب واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر شرایط خاص پزشکی دارید، این دارو نباید استفاده شود. قبل از مصرف این دارو، در صورتی که شرایط زیر را دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید: درد معده یا شکم بدون اسهال، انسداد روده (به عنوان مثال، انسداد روده، انبساط روده بزرگ یا مگاکولون، ورم شکم).

قرص هایی که به سرعت حل میشوند ممکن است حاوی آسپارتام یا فنیل آلانین باشند. اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) و یا هر وضعیت دیگری هستید که نیازمند محدود کردن مصرف آسپارتام یا فنیل آلانین است، با پزشک یا داروساز در مورد استفاده ایمن از این دارو مشورت کنید.

آنتی بیوتیک ها به علت نوعی باکتری مقاوم، به ندرت سبب ایجاد یک بیماری شدید روده ای (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) می شوند. علائم این بیماری عبارتند از: اسهال مداوم، درد یا گرفتگی معده/ شکم و یا وجود خون / مخاط در مدفوع.

این بیماری ممکن است چند هفته پس از درمان با آنتی بیوتیک متوقف شود. این دارو ممکن است این وضعیت را بدتر کند. اگر علائم فوق را داشتید بدون مشورت با پزشک، از محصولات ضد اسهال استفاده نکنید، به ویژه پس از استفاده اخیر از آنتی بیوتیک ها، از این دارو استفاده نکنید.

در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی بدون مراجعه به پزشک، نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از اینکه بتوانید این دارو را با خیال راحت مصرف کنید، این علائم / شرایط ممکن است نیاز به درمان دیگری داشته باشند.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید به خصوص سوابقی همچون: مدفوع سیاه / قیری، وجود خون / مخاط در مدفوع، تب بالا، عفونت اچ آی وی/ ایدز، مشکلات مربوط به کبد، عفونت های معده / روده (به عنوان مثال، سالمونلا، عفونت شیگلا )، نوع خاصی از بیماری روده (کولیت زخمی حاد).

لوپرامید ممکن است باعث ایجاد وضعیتی شود که بر ریتم قلب (طولانی شدن فاصلهQT) تاثیر میگذارد. طولانی شدن QT به ندرت می تواند ضربان قلب سریع / نامنظم (به ندرت کشنده) و علائم دیگری (مانند سرگیجه شدید، کمردرد) ایجاد کند که نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارند.

خطر ابتلا به طولانی شدن فاصله QT ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف دیگر داروهایی که می توانند موجب طولانی شدنQT شوند، افزایش یابد.

قبل از استفاده از لوپرامید، پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید و در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر، مطلع کنید: برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، QT طولانی در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (QT طولانی در EKG، مرگ ناگهانی قلب).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر ابتلا به طولانی شدن QT را افزایش دهند. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیکها / قرصهای آب) یا در صورت داشتن شرایطی از قبیل عرق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. در مورد استفاده ایمن از لوپرامید با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند سرگیجه یا خواب آلودگی شما را تشدید کند. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، بخصوص طولانی شدن QT داشته باشند (بالا را ببینید).

کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو، به ویژه خواب آلودگی بیشتر حساس باشند. کودکان در معرض خطر کم آبی نیز هستند. بخش نحوه مصرف را نیز مشاهده کنید.

در دوران بارداری، این دارو فقط باید در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو به شیر مادر عبور می کند، اما بعید است که در نوزاد شیرخوار اختلالات نامطلوب ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
آشنایی با موارد مصرف لوپرامید

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند.فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. مصرف هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع یا متوقف نکنید، و دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند: پراملینتاید، استفاده اخیر یا فعلی از آنتی بیوتیک، داروهایی که باعث یبوست می شوند (مانند آنتی کولینرژیک هایی مانند بلادونا / هیوسین / بنزتروپین ، داروهای ضد اسپاسم مانند گلیکوپیرولات / اکسی بوتینین، داروهای مسکن درد قوی مانند مورفین، آنتی هیستامین های خاص مانند دیفن هیدرامین، داروهای ضد افسردگی سه گانه مانند آمی تریپتیلین)، کلستیرامین، ریتوناویر، ساکویناور.

بسیاری از داروها همراه با لوپرامید ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تاثیر بگذارند از جمله آمیودارون، کلرپرومازین، هالوپریدول، متادون، موکسی فلاکساسین، پنتامیدین، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، تیوریدازین، زیپراسیدون، و غیره.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
لوپرامید را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط