کمک به پزشکان ایتالیایی در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا توسط رباتها ‏

ربات ها می توانند به طور قابل توجهی به مبارزه با بیماری کرونا ویروس یا همان کووید 19 (‏COVID-19‎‏) کمک کنند. بیماری ‏که در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و افراد زیادی را مبتلا ساخته است. ‏
شنبه، 3 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمک به پزشکان ایتالیایی در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا توسط رباتها ‏
ربات ها نقش های زیادی را ایفا می کنند و می توانند در مواقع اضطراری مرتبط با سلامت و بهداشت عمومی و همچنین بیماری کرونا منابع مفیدی به حساب آیند. آنها این امکان را فراهم می سازند که برای کارهایی همچون ضد عفونی کردن سطوح و تجهیزات و همچنین جهت تحویل  کالاهای اساسی مانند دارو و مواد غذایی، کمک به کنترل مرزها و نظارت بر علائم حیاتی افراد مورد استفاده قرار گیرند. اکنون، ربات ها نقش اصلی را در این مبارزه بازی می کنند و سلامت و ایمنی افراد و بیماران را بهبود می بخشند.

ربات ها به طرق مختلف و بسیاری می توانند به مبارزه با بیماری کرونا کمک کنند. به عنوان مثال از برخی ربات ها جهت انجام خدمات ضد عفونی کنندگی استفاده کرده یا برخی پهبادها را به منظور رصد افراد در قرنطینه بکار می گیرند. در حال حاضر بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان در تلاشند تا تأثیر این بیماری همه گیر را کاهش داده و در عین حال، نقش خودکار سازی در تکمیل مهارتهای انسانی را پر رنگ سازند. ربات ها همچنین می توانند با انجام برخی از کارها به کارکنان بخش بهداشت و درمان کمک کنند.

در حالی که ایتالیا با ویروس همه گیر کرونا دست به گریبان است، بخش های مختلف بیمارستان به منظور کمک به کنترل شیوع این بیماری به ربات ها متوسل شده اند.

تامی ربات
 تصویر رباتی را نشان می دهد که در اتاق بیمارستانی واقع در ایتالیا به تیم های پزشکی در درمان بیماران مبتلا به کووید 19 (COVID-19) کمک می کند.

تامی ربات پرستاری است که از ماسک استفاده نمی کند، اما در عین حال به نجات جان انسانها از کرونا ویروس نیز کمک می نماید. در ادامه با تامی، این ربات پرستار بیشتر آشنا شوید.

در بیمارستان سیرکولو (Circolo) ایتالیا به منظور به حداکثر رساندن کمک به بیماران و بررسی حال آنها از شش ربات استفاده می شود که برای هر دو بیمار یک ربات اختصاص داده شده است.

تامی یکی از شش ربات جدیدی است که به پزشکان و پرستاران در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان سیرکولو در وارسه  (Varese) شهری واقع در منطقه لومباردی شمالی که مرکز شیوع ویروس کرونا در ایتالیا است کمک می کند.

این رباتها به اندازه یک کودک بوده و با حالت چشمک زن و با چرخهایی که در قسمت انتهایی آنها قرار داده شده است وارد اتاق شده و در کنار تخت بیماران قرار می گیرند تا پزشکان فرصت پیدا کنند از بیماران دیگری که در شرایط جدی تری قرار دارند مراقبت کنند.
مثل آن می ماند که یک پرستار دیگر بدون نگرانی از ابتلاء به این عفونت در اختیار داشته باشیمبه گفته دکتر جیانی بونلی (Gianni Bonelli) مدیر بیمارستان سیرکولو: «مثل آن می ماند که یک پرستار دیگر بدون نگرانی از ابتلاء به این عفونت در اختیار داشته باشیم».

دکتر جیانی بونلی در ادامه می گوید: «بنابراین در اصل این ربات دارای یک مانیتور یا تبلت است و این تبلت البته دارای نوعی میکروفن بوده که برای برقراری ارتباط صوتی و بصری از راه دور میان بیماران و پزشکان به کار برده می شود».

تامی ربات پارامترهایی را از تجهیزات موجود در اتاق مورد بررسی قرار داده و آنها را به کارمندان بیمارستان منتقل می کند. این ربات هوشمند همچنین دارای صفحه نمایش لمسی است که برای بیماران امکان ضبط پیام و انتقال آنها به پزشکان را فراهم می سازد.

رباتهایی مانند تامی می توانند فشار خون و میزان اشباع اکسیژن بیماران واقع در بخش مراقبهای ویژه یا همان آی سی یو و نیز کسانی که به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) وصل هستند را اندازه گیری کنند. این دو پارامتر، تصویری از وضعیت سلامت بیماران را نشان می دهند.

دکتر بونلی عنوان می کند که: «استفاده از ربات راهی برای جایگزینی عامل انسانی نیست یعنی عاملی که بیماران به آن اعتماد داشته و می دانیم تا چه اندازه نقش مهمی برای آنها ایفاء می کند».

از همه مهمتر آنکه تامی و رباتهای همکار او که مجهز به فناوری برتر هستند برای بیمارستان این امکان را فراهم می سازند که تعداد پزشکان و پرستاران در تماس مستقیم با بیماران محدود شده و در نتیجه خطر انتشار عفونت کاهش می یابد. این رباتها همچنین به بیمارستان کمک کرده نیاز به ماسکهای محافظ و لباس مخصوص کارکنان کمتر شود.

با توجه به وسعت وظیفه مبارزه با کرونا ویروس و زیانها و تلفاتی که به کادر درمانی با ساعات کاری طولانی وارد می شود، مدتی طول خواهد کشید تا بیماران متوجه شوند این رباتها می توانند همان کاری را انجام دهند که پزشکان از آنها می خواهند.

به گفته دکتر فرانچسکو دنتالی (Francesco Dentali) مدیر بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان: «شما مجبور هستید هدف و عملکرد ربات را برای بیماران توضیح دهید». او در ادامه می افزاید: «نخستین واکنش بیماران به ویژه بیماران مسن نسبت به این رباتها مثبت نمی باشد. اما در صورتی که هدف از این کار را برای آنها توضیح دهید، قطعاً خوشحال خواهند شد چرا که به این وسیله می توانند با پزشک خود صحبت کنند».
بیش از 4000 کارمند وزارت بهداشت ایتالیا به دلیل مداوا و تماس با قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا به این بیماری مبتلا شدند و 66 پزشک جان خود را از دست دادندبیش از 4000 کارمند وزارت بهداشت ایتالیا به دلیل مداوا و تماس با قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا به این بیماری مبتلا شدند و 66 پزشک جان خود را از دست دادند. کمبود ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی یکی از بزرگترین مشکلات سیستم بهداشت ملی از زمان انتشار این ویروس در اواخر ماه فوریه 2020 بوده است.

دکتر جیانی بونلی، مدیر بیمارستان عنوان می کند: «این روزها، ماسک و تجهیزات حفاظتی منابع کمیابی به حساب می آیند».

به گفته عضو کمیسیون اورژانس کشور ایتالیا  حداقل دو ماه زمان لازم است تا ایتالیا بتواند در تولید ماسک های محافظ به خودکفایی برسد.

تامی نام فرزند یکی از پزشکان بخش آی سی یو بیمارستان سیرکولو است. متخصصان بهداشت و درمان پس از پایان شیفت کاری خود به خاطر ممانعت از خطر انتشار این ویروس به خانواده های خود از رفتن به خانه خودداری می کنند.

بونلی توضیح می دهید که: «این پزشک خوشحال است که حداقل کسی را در کنار خود دارد که می تواند با اسم پسرش او را صدا بزند و احساس کند که در خانه حضور دارد».

تامی و رباتهای پرستار همکار او یک مزیت دارند و خسته نشدن و قرار نداشتن در معرض فرسودگی و خستگی شدید است. پس از شارژ سریع باتریها، آنها در بخش دوباره به کار خود ادامه می دهند.
 
 
منبع: pri


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.