مسمومیت سالمونلا،علائم و درمان آن

بیماری سالمنلوز بیماری میکروبی از ابتلا به باکتری سالمونلا ایجاد میشود مشترک بین انسان و حیوان است که به طور عمده از طریق طیور و مصرف فرآورده های آن به انسان منتقل می شود.
جمعه، 16 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
مسمومیت سالمونلا،علائم و درمان آن

مسمومیت سالمونلا چیست؟

میکروب­های مضری مانند سالمونلا که درجوجه ­های کوچکی مانند جوجه اردک، جوجه ­های مرغ، جوجه ­های بوقلمون­ها و جوجه ­های غاز وجود دارد، گاهی اوقات می­تواند تهدیدی جدی برای زندگی شما به ویژه برای نوزادانتان باشد. برخی از بچه­ ها که به طور مداوم در نزدیکی این جوجه ­ها بازی می­کنند، به دلیل ابتلا به میکروب سالمونلا، به احتمال زیاد از این بیماری رنج خواهند برد.

جوجه مرغ­ها و یا جوجه غازهایی را که در منزل نگه می­داریم، ممکن است سالم بوده و یا می­توانند حامل میکروب سالمونلا باشند. عفونت حاصل از این میکروب­ها با لمس کردن، یا نوازش جوجه­ های آلوده به سرعت در بدن فرزند شما گسترش می­یابد.

گاهی اوقات، نگهداری جوجه­ها در قفس هم می­تواند منجر به بروز عفونت در کودک شما شود. میکروب سالمونلا همیشه در لای پرهای جوجه ­ها و یا منقار­ آن­ها، گیاهان و خاک اطراف محل زندگی جوجه­های آلوده وجود دارد.1
 

علل مسمومیت سالمونلا در نوزادان

عفونت سالمونلا نه تنها فقط از طریق لمس جوجه­ ها، بلکه توسط انسان نیز گسترش می­یابد. همچنین، این عفونت می­تواند درگوشت طیور نپخته،گوشت ماهی­ها، شیر و محصولات لبنی هم وجود داشته باشد. فرزند شما هم می­تواند با خوردن همان گوشت­ها به این میکروب سالمونلا آلوده شود.2
 

علائم مسمومیت سالمونلا در نوزادان:

میکروب سالمونلا می­تواند کودک شما را بیمارکرده و علائم زیر را نمایان کند:

­استفراغ

اسهال

تب

گرفتگی عضلات شکم و درد شدید در آن­ها

 سردرد

 به وجود آمدن لکه­های ریز صورتی بر روی پوست کودک

نوزادان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به میکروب سالمونلا قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن­ها ضعیف است. از آن­جایی که سیستم ایمنی بدن کودکان قوی نیست، در ابتلا به این میکروب علائم شدیدتر و بیشتری در آن­ها دیده می­شود.

در بدترین حالت، میکروب سالمونلا از روده­ها به داخل سلول­های خونی فرزند شما گسترش خواهد یافت و می­تواند عوارض جدی در کودک به وجود آورد. تنها گزینه برای مقابله با عفونت سالمونلا درمان فرد مبتلا با آنتی­بیوتیک­ها می­باشد.

دیده شدن علائم سالمونلا در نوزادان می­تواند 48 ساعت پس از ابتلا کودک به این عفونت شروع شود و حتی برای ماه­­ها هم ادامه یابد. اگر هر یک از علائم به درستی شناسایی شده، سپس کودک را به پزشک نشان داده و مراقبت­های پزشکی با مشورت او بلافاصله انجام گیرد، جای نگرانی نیست. ولی ثابت شده است که اگرمسمومیت سالمونلا را نادیده بگیرید، می­تواند تهدید بزرگی برای زندگی کودک شما باشد.2
 

غذاهای در معرض خطر مسمومیت سالمونلا

بد نیست فهرست زیر را همیشه مد نظر داشته باشید:

گوشت مرغ، گاو، بوقلمون

سبزیجات و میوه ها

شیر خام و سایر فرآورده هایی که با آن تهیه شده

تخم مرغ خام

ماهی و حلزون های خام

انواع جوانه ها

آرد خام

غذاهای ذکر شده فوق به راحتی آلوده شده و ناقل باکتری می شود. با ورود به بدن هر موجود زنده ای هم می تواند ناقل بیماری باشد. باکتری علاوه بر ایجاد سم در غذا با تغذیه از آن به سرعت رشد و تکثیر می شود. میوه ها و سبزیجات در نتیجه آبیاری با آب آلوده می توانند ناقل باکتری سالمونلا شوند.
 
گاهی زنجیره معیوبی هم ایجاد می شود. به عنوان مثال گوشت مرغ بر روی سطحی که تمیز نیست تکه تکه شده و به باکتری آلوده می شود. بعد این غذا با سبزی های نشسته یا دست های شسته نشده خورده می شود. در چنین مواردی خطر مسمومیت سالمونلا  قطعی و شدید است.3
 

درمان مسمومیت سالمونلا در نوزادان

اگر بدن فرزند شما هر گونه علائم مسمومیت ابتلا به سالمونلا را نشان می­دهد، بلافاصله برای جلوگیری از هر گونه عوارض جدی، او را نزد پزشک ببرید و با متخصص اطفال مشورت نمایید.1

بیشتر مبتلایان بدون روش های درمانی، در طی 4 تا 7 روز بهبود می یابند.

افرادی که دارای اسهال شدیدی می باشند، نیاز به جبران مایعات از دست رفته دارند. این مایعات را می توان از طریق داخل وریدی به بدن رساند.

برای جلوگیری از دهیدراتاسیون (کم‌آبی)، یک لیوان آب یا مایعات جایگزین بعد از هر بار دفع بنوشید.

وقتی به اندازه کافی سرحال شدید،‌ شروع به خوردن مواد غذایی کم‌چرب مثل موز، برنج (کته) و نان برشته کنید.

آنتی‌بیوتیک همیشه لازم نیست. اما اگر باکتری سالمونلا، روده ها را عفونی کرده باشد، درمان آنتی‌بیوتیک لازم است.3
 

داروها

از آنجایی که عفونت سالمونلا می‌تواند آب‌زدا باشد، شیوه درمانی برروی جبران مایعات و الکترولیت‌ها تمرکز دارد. موارد شدید ممکن است به بستری در بیمارستان و تزریق مایعات به طور مستقیم بصورت داخل‌رویدی نیاز پیدا کند. علاوه بر این، پزشک شاید موارد زیر را توصیه کند:
 
داروهای ضداسهال
داروهایی مانند لوپرامید (Imodium A-D) می‌توانند به تسکین گرفتگی کمک کنند، اما شاید اسهال همراه با عفونت سالمونلا را نیز طولانی‌تر کنند.آنتی‌بیوتیک‌ها.

اگر پزشک مشکوک شود که باکتری سالمونلا وارد جریان خون‌تان شده، و یا اگر دچار موردی شدید و یا دستگاه ایمنی ضعیف شده باشید، وی آنتی‌بیوتیک‌هایی برای کشتن باکتری تجویز خواهد کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها در موارد بدون عارضه هیچ سودی ندارند.

در واقع، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است دوره حمل باکتری در بدن را طولانی‌تر کنند، دیگران را آلوده کنند و خطر عود بیماری را افزایش دهند.

حتی اگر برای عفونت سالمونلا به مراقبت‌های پزشکی احتیاج ندارید، می‌بایست مراقب دهیدراسیون به خاطر اسهال و استفراغ باشید. بزرگسالان باید آب بنوشند و تکه‌های یخ بمکند. برای کودکان، می‌توانید یک محلول مایع خوراکی مانند پِدیالیت استفاده کنید، مگر اینکه پزشک توصیه نکرده باشد.

اداره کشاورزی ایالات متحده یک طرح اقدام سالمونلا راه‌اندازی کرده که شامل به‌روزرسانی بازرسی دستگاه‌های سلاخی طیور و افزایش برنامه‌های نمونه‌گیری و تست برای مرغ و گوشت می‌شود. هدف این طرح در واقع کاهش تعداد موارد عفونت ناشی از سالمونلا در ایالات متحده است.

همچنین می‌توانید با اقدام‌های مراقبتی از گسترش باکتری به دیگران جلوگیری کنید. روش‌های پیشگیری به‌ویژه هنگامی اهمیت دارند که آماده‌سازی غذا یا مراقبت از نوزادان، افراد مسن و افراد با دستگاه ایمنی ضعیف انجام می‌شود. مطمئن شوید که غذا را به طور کامل طبخ می‌کنید و مواد غذایی را به‌سرعت در یخچال منجمد نگه می‌دارید.
 
دست‌هایتان را بشویید
شستن کامل دست‌ها می‌تواند از انتقال باکتری سالمونلا به دهان و یا به هر غذایی که آماده می‌کنید جلوگیری کند. دست‌هایتان را پس از کارهای زیر بشویید:

استفاده از توالت تعویض پوشک نوزاد،دستمالی کردن گوشت خام یا مرغ

جدا نگه داشتن مواد
 
برای جلوگیری از آلودگی متقابل
گوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام را دور از غذاهای دیگر در یخچال و فریزر نگهداری کنیددر صورت امکان، دو تخته بُرش در آشپزخانه داشته باشید؛ یکی برای گوشت خام و دیگری برای میوه‌ها و سبزیجات هرگز مواد غذایی پخته را در بشقابی که پس از صرف گوشت خام شسته نشده نگذارید.

اجتناب از خوردن تخم‌مرغ خام

خمیر کلوچه، بستنی خانگی و مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر همگی حاوی تخم‌مرغ خام هستند. اگر مجبورید تخم‌مرغ خام مصرف کنید، مطمئن شوید که پاستوریزه هستند.4
 

مشکلات ایمنی

مشکلات پزشکی و یا داروهای زیر به نظر می‌رسند با صدمه به دستگاه ایمنی بدن باعث افزایش خطر ابتلا به سالمونلا می‌شوند.

ایدزبیماری سلول داسی‌شکل؛مالاریاداروهای ضد رد که پس از پیوند عضو مصرف می‌شوند

کورتیکواستروئیدها

عفونت سالمونلا معمولا مرگبار نیست. با این حال، در برخی افراد به‌خصوص نوزادان و کودکان خردسال، افراد مسن، دریافت‌کنندگان عضو پیوندی، زنان باردار و افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، عوارض می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

کم‌شدن آب بدن

اگر نمی‌توانید به اندازه کافی بنوشید تا کمبود مایعات ناشی از اسهال مداوم جبران شود، شاید دچار دهیدراسیون شوید.4
 

پیشگیری از سالمونلا

طی پروسه ذخیره، آماده‌سازی و پخت موادغذایی دقت و توجه کافی به خرج دهید:

دست‌ها و تمام سطوحی را که طی آشپزی، مواد غذایی با آنها تماس دارند، بشویید (زمان مناسب برای شست‌وشوی بهداشتی دست‌ها 30 ثانیه است).

غذاها را در دمای مناسب بپزید و اجازه دهید غذاهایی مثل گوشت، کاملاً پخته شود.

از غذایی که باقی می‌ماند،‌ در یخچال نگهداری کنید.

در پختن و حرارت دادن غذاهایی نظیر تخم‌مرغ، ماکیان، گوشت‌های قرمز، ماهی، صدف، شیر و فرآورده‌های لبنی دقت کافی را به خرج دهید.3

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.niniban.com
3.www.beytoote.com
4.www.pirc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.