راجع به خواص گلبرگ زعفران چه میدانید؟

خواص دارویی گل زعفران، دست کمی از رشته های قرمز رنگ آن ندارد. از خواص گل زعفران برای پوست گرفته تا رفع افسردگی و افزایش میل جنسی. از سویی دیگر قیمت آن در مقایسه با زعفران بسیار کمتر است.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
راجع به خواص گلبرگ زعفران چه میدانید؟

گل زعفران و رشته های زعفران

زعفران در واقع ۳ رشته قرمز رنگ در میان گل بنفش آن است که با دست جدا شده و خشک می‌شود. سالیانه حدود ۱۰ هزار تن گلبرگ بنفش پس از برداشت زعفران به دست می‌آید. این گلبرگ‌های زیبا خواص اعجاب انگیزی دارند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر هستند.1
 

چیستی و کارایی های گلبرگ زعفران

در گل زعفران به شکل کلی ۳ رشته قرمز وجود دارد که همان کلاله باشد، البته گاهی اوقات این تعداد بیشتر از ۳ رشته می شود. اگر دقت کرده باشید در کنار این کلاله ها، تعدادی پرچم زرد رنگ و همچنین تعدادی گلبرگ با رنگی بنفش وجود دارد و بقیه قسمت های آن معمولا دور ریخته می شود.

اما امروزه محققان چینی تحقیقاتی بر روی اجزای زعفران انجام داده اند تا بداند واقعا زعفران چیست و چه خواصی دارد که به این نتیجه رسیده اند که:

خواصی که در گلبرگ های بنفش زعفران وجود دارد هیچ چیزی از خواص کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت زعفران کم ندارد. به همین خاطر است که اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران مورد توجه زیادی از سوی مردم قرار گرفته است و آنرا به صورت دم کرده مصرف می کنند. بر اساس نتایجی که برای خواص گلبرگ زعفران به دست آمد، چینی ها از گلبرگ زعفران برای درمان بیماری های زیادی استفاده می کنند.

همچنین خوب است بدانید که گلبرگ زعفران کارایی هایی که دارد به بخش سلامت و درمان محدود نمی شود و در حوزه صنعت هم کارآمد است و در جهت ایجاد رنگ های طبیعی خصوصا در رنگ آمیزی برای لباس ها و فرش ها، گلبرگ زعفران بسیار مفید است. و رنگی هم که از گلبرگ های زعفران به دست می آید به علت آنتوسیانین موجود در زعفران است.

از رنگ گلبرگ زعفران هم به صورت مایع و هم به صورت پودر می توان استفاده کرد و جالب است که این رنگ ها کاملا خوراکی هم هستند و برای آشپزی زعفرانی همچون تزئین غذا، ژله و … کاربرد خوبی دارد.

در ضمن نکته مثبت این رنگ ها در آنجاست که رنگ هایی که از گلبرگ زعفران استفاده می شود هیچ کدام از مضرات و عوارض رنگ کلاله زعفران را ندارد و جالب تر آنکه گلبرگ زعفران، از قیمت کمتری نسبت به کلاله زعفران برخوردار است.

بنابراین با گلبرگ زعفران، رنگی طبیعی و با کیفیتی بیشتر از رنگ کلاله های زعفران به دست بیاورید و هزینه کمتری هم پرداخت کنید.2
 

دمنوش گلبرگ زعفران چطور تهیه می‌شود؟

کافی است شما مقداری از گلبرگ های زعفران را در یک ظرف بریزید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنرا بر روی حرارتی غیر مستقیم قرار بدهید و بعد از آنکه این نوشیدنی سرد شد، وقت نوش جان کردن آن فرا رسیده است.2
 

گل زعفران در صنایع دارویی

 
۱- کاهش فشارخون
گلبرک زعفران به دلیل داشتن آنتوسیانین خاصیتی آرامش بخش و کاهنده فشارخون دارد. این ماده دارویی در رنگدانه گلبرگ ها نهفته است. عصاره آبی و اتانولی گلبرگ زعفران انقباضات و فشار خون را کاهش می‌هد.
 
۲- درمان افسردگی
عصاره اتانول در بدن فعالیت ضدافسردگی انجام می‌دهد. مولکول های فعال گلبرگ ها را ترکیبات فنولی تشکیل می‌دهند. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنولی هستند. آنتوسیانین کاهش درد و شادی آوری خوانده می‌شود که در درمان افسردگی تاثیر دارد.
 
۳- بیماری های قلبی
گل زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مواد سرشار از آنتی اکسیدان در حفظ سلامت قلب مفید هستند. گلبرگ های گونه کروکوس که زعفران در این گروه قرار می‌گیرد از ترکیبات گلیکوزیدی، فلانوئیدی و آنتوسانین بهره می‌برند.

این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدان هستند. دیگر خواص گلبرگ زغفران آنتی رادیکال بودن آن است که بدن و قلب را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.
 
۴- سرطان
گل زعفران منبعی از ترکیبان فانکشنال و ضد رادیکال به شمار می‌رود که خاصیت ضدسرطانی دارد. آنتوسیانین ها که زیرگروهی از فلانوئیدها هستند مسئولیت ایجاد رنگ دهی بنفش، قرمز و آبی به گل و میوه ها را دارند.

این ماده بسیار ارزشمند به دلیل تاثیر بر آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدالتهاب و سرطان ایجاد می‌کند. یکی از خواص گلبرگ زعفران درمان سرطان کبد است.
 
۵- جلوگیری از نابینایی
از دیگر خواص گلبرگ زعفران می‌توان به بهبود دید چشم، جلوگیری از پیری زودرس و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.
 
۶- تسهیل در قاعدگی
دم کرده گل زعفران در تنظیم روند قاعدگی نقش موثری دارند.3
 
آرایشی و بهداشتی با گل زعفران
در صنایع آرایشی و بهداشتی هم می توان به عنوان رنگ های رژلب، شامپو، سایه چشم، کرم ضد چروک، آب رسان، تمیز کننده پوست و… استفاده کرد.
 
از دیگر خواص درمانی گل زعفران می توان به بهبود دید چشم، افزایش ایمنی بدن ضد دیابت، ضد چاقی، ضد التهاب، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از پیری زود رس اشاره کرد.4
 

عرق گیری از گلبرگ زعفران

هر یک کیلو زعفران تولید کننده هفت لیتر عرق خالص زعفران می باشد. برای عرق گیری از گلبرگ های خشک زعفران استفاده می کنند. از این عرق پر فایده به عنوان یک ماده ضد افسردگی، شادی بخش، آرام بخش و برای بهبود عملکرد حافظه استفاده می شود.
 
دانشمندان چینی پژوهش هایی را بر روی خواص بخش های گوناگون زعفران انجام داده اند. و به این نتیجه رسیدند که خواص موجود در گلبرگ های بنفش زعفران چیزی کمتر از کلاله های گرانبهای آن نیست. به همین دلیل اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران توجه زیادی را به خود جلب نموده اند و به صورت دم کرده استفاده می شود.
 
با توجه به خاصیت های بسیار گلبرگ های زعفران، چینی ها از این گلبرگ ها برای درمان خیلی از بیماری ها استفاده می کنند. همچنین، گلبرگ های زعفران در قسمت های دیگری همانند صنعت نیز استفاده می شود.

در صورت احتیاج به استفاده از رنگ های طبیعی و به ویژه استفاده در رنگ آمیزی فرش ها، اشخاص زیادی از گلبرگ های بنفش زعفران برای رنگ کردن فرش ها و لباس ها استفاده می کنند.
 
گلبرگ های بنفش زعفران را می توان به روش تازه و یا خشک استفاده کرد. با توجه به زمان محدود گلدهی زعفران در فصل پاییز، عموما محصول خشک شده آن مورد استفاده قرار می گیرد.

هنوز هم تحقیقات و مطالعات گسترده ای در زمینه خواص زعفران در حال انجام است و بزودی نتیجه های آن از طرف محققان مراکز علمی معتبر در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.4
 

خطرات و عوارض جانبی

به طور کلی مصرف زعفران ایمن است و عوارض جانبی کمی ندارد.

مصرف روزانه ۱.۵ گرم زعفران به عنوان مکمل غذایی، مجاز است. با این حال، مصرف روزانه تنها ۳۰ میلی گرم از آن کافی است.

از سوی دیگر، مصرف بیش از ۵ گرم زعفران ممکن است موجب مسمومیت شود. همچنین زنان باردار بایستی در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنند، زیرا خطر سقط جنین را در پی دارد.1

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.mahchin.net
3.www.zaferan.net
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما