خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ

گیاه یلانگ یلانگ فواید بسیاری برای سلامت بدن به همراه دارد و توانایی درمان برخی از مشکلات سلامتی را دارد، همچنین از یلانگ یلانگ برای معالجه پزشکی نیز استفاده می شود.روغن یلانگ یلانگ در آروماتراپی و گاها به صورت موضعی مصرف می‌شود. این روغن خواص زیادی از جمله کاهش استرس و فشار خون دارد.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ

گیاه یلانگ

آیا می دانید یلانگ چیست؟ گیاه یلانگ یلانگ که به نام یلانگ هم شناخته شده است را می توان در جزایر آسیا و اقیانوس آرام جنوبی یافت و نام علمی آن Canangaodorata نام دارد. به نظر می رسد که یلانگ گیاهی است که از آن برای معالجه پزشکی استفاده می شود.

مشهور است که توانایی درمان برخی از مشکلات سلامتی را دارد و به عنوان یک ضد عفونی کننده، تقویت کننده و همچنین ضد افسردگی عمل می کند. علاوه بر این، معمولاً به عنوان روغنهای اساسی تشکیل می شود. از گلهای تازه درخت یلانگ استخراج می شود.1

روغن یلانگ یلانگ گلی زرد و ستاره ای است که روی درخت کانانگا رشد می کند. این گونه گرمسیری بومی کشورهای اطراف اقیانوس هند مانند هند ، فیلیپین ، مالزی ، اندونزی و بخش هایی از استرالیا است. رایحه خوشبو و معطر یلانگ یلانگ میوه ای ، گلدار و غنی است.
 
از گل یلانگ یلانگ برای تهیه چندین نوع روغن ضروری از طریق تقطیر بخار استفاده می شود. روغن ها از نظر شدت رایحه آنها متفاوت است.

روغن یلانگ یلانگ قوی ترین روغن ضروری است که از گل یلانگ یلانگ حاصل می شود. این روغن اغلب به عنوان یک ترکیب برتر در عطرها استفاده می شود.2
 

روغن یلانگ یلانگ چگونه عمل می‌کند؟

در آروماتراپی تصور بر این است که، استنشاق عطر روغن یلانگ یلانگ (یا جذب آن از طریق پوست) پیام‌هایی را به قسمتی از مغز می‌رساند که در کنترل احساسات نقش دارند؛ این منطقه از مغز به عنوان سیستم لیمبیک شناخته می‌شود.

هواداران رایحه درمانی معتقدند که روغن‌های اسانس می‌توانند برخی از عوامل بیولوژیکی مانند ضربان قلب، سطح استرس، فشار خون، تنفس و عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند.3
 

اشکال روغن یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ را می توان به عنوان یک روغن اساسی خریداری کرد. در برخی موارد ، ممکن است براساس رتبه آن در طی فرآیند تقطیر ، برچسب گذاری شود:
 
روغن یلانگ یلانگ اضافی قدرتمندترین عطر را تولید می کند اما به سرعت از بین می رود.

روغنهای اساسی یلانگ یلانگ با شماره 1 ، 2 یا 3 عطر و بوی قدرت کمتری دارند ، به این ترتیب ، اما متراکم تر و ماندگار تر هستند. روغن کانانگا (یلانگ یلانگ شماره 3) دارای رایحه ظریف است.
 
روغن یلانگ یلانگ نیز می تواند به عنوان یک ماده در بسیاری از محصولات تجاری پوست و مو و همچنین در شمع های معطر ، روغن ماساژ ، عطر و ادکلن یافت شود.2
 

خواص روغن یلانگ یلانگ از کاهش استرس تا افزایش میل جنسی

اگرچه تحقیقات در مورد اثرات درمانی روغن یلانگ یلانگ در آروماتراپی محدود هستند، اما شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد این روغن خواص مشخصی دارد.
 
۱. روغن اسانس یلانگ یلانگ سطح استرس را کاهش می‌دهد
با توجه به مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۰۶، جذب روغن اسانس یلانگ یلانگ از طریق پوست می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد. به علاوه، براساس یک مطالعه‌ی دیگر که در سال ۲۰۰۸ در ژورنال بین‌المللی علوم اعصاب منتشر شد، استنشاق رایحه این روغن موجب افزایش احساس آرامش می‌گردد.

با تکیه بر این نتایج اولیه، محققان به دنبال اثرات درمانی «لینالول» بر اضطراب اجتماعی بودند. آن‌ها دریافتند که این ماده‌ی اصلی موجود در روغن یلانگ یلانگ، ناسازگاری اجتماعی را معکوس کرده و به عنوان یک ضد افسردگی عمل می‌کند.
 
۲. باعث کاهش فشار خون می‌شود 
روغن یلانگ یلانگ ممکن است برای کسانی که فشار خون بالایی دارند نیز مفید باشد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، محققان از ۸۳ نفر با فشار خون بالا یا پیش پرفشاری (وضعیتی که با فشار خون بالا شناخته می‌شود) خواستند تا با ترکیبی از روغن یلانگ یلانگ، اسانس اسطوخدوس، روغن مرزنجوش و اسانس نروولی را استنشاق کنند یا یک دارونما را.

نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که ترکیب روغن‌ها را تنفس کرده بودند، هم کاهش فشار خون و هم کاهش کورتیزول (هورمونی که در طول پاسخ به استرس آزاد می‌شود) را تجربه کردند.

بر اساس این یافته‌ها، روغن‌های اسانس می‌توانند اثرات آرام‌بخش داشته و در نهایت منجر به کاهش فشار خون شوند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هنوز اثرات روغن یلانگ یلانگ به تنهایی، بر روی فشار خون مشخص نیست.
 
۳. به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند
سبوره یا اگزمای سبوره‌ای یک بیماری است که به دلیل نقص عملکرد غدد چربی‌دار ایجاد می‌شود. این اختلال منجر به تولید نامنظم «سبوم» و در پی آن عفونت سلول‌های اپیدرم می‌شود. این بیماری بسیار دردناک است چرا که پوست شروع به لایه‌برداری می‌کند و معمولا در سر، گونه‌ها، ابروها و هرکجای دیگری که فولیکول مو وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در مورد استفاده از روغن‌های اسانس مانند روغن یلانگ یلانگ برای درمان بیماری‌های پوستی، نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند برای درمان اگزما مفید باشد. همچنین در کاهش آکنه، درماتیت و سوزش پوست موثر بوده و می‌تواند به تنظیم تولید سبوم و درمان خود عفونت بسیار کمک کند.
 
۴. دارای ضد عفونی کننده است
زخم‌هایی که در اثر بریدگی، سوختگی یا سائیدگی ایجاد می‌شوند ممکن است در اثر عفونت باکتری‌های مختلف «سپتیک» شوند. خطر ابتلا به این عارضه، در صورتی که علت زخم، آهن باشد، بیشتر هم می‌شود، چرا که احتمال ابتلا به میکروب‌های کزاز نیز بالا می‌رود.

تحقیقات نشان می‌دهند که روغن یلانگ یلانگ با مهار رشد میکروب‌ها و ضد عفونی کردن زخم‌ها می‌تواند در جلوگیری از عفونت و کزاز کمک کند. این خاصیت همچنین در مورد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز صادق است. لازم به ذکر است که مصرف این روغن همچنین سرعت بهبود زخم را بیشتر می‌کند.
 
۵. خواص ضد التهابی دارد
بر اساس یک مطالعه، که در یک مجله پزشکی منتشر شده‌است، گفته می‌شود که روغن یلانگ یلانگ دارای خواص ضد التهابی است.
 
۶. موجب افزایش میل جنسی می‌شود
روغن اسانس یلانگ یلانگ به طور گسترده‌ای به عنوان داروی تقویت کننده میل جنسی به کار می‌رود. این روغن می‌تواند برای افرادی که به دلیل فشار زیاد کار، استرس، افسردگی یا اثرات ناشی از آلودگی، علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی ندارند، مفید واقع شود.

از بین رفتن میل جنسی یا سرد مزاجی، یکی از مشکلات رو به رشد در دنیای امروز است، که با تکیه بر درمان‌های طبیعی مانند استفاده از روغن‌های اسانس می‌توان بر آن فائق آمد.
 
۷. عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد
به نظر می‌رسد که استفاده از روغن یلانگ یلانگ در آروماتراپی موجب افزایش قوه‌ی حافظه و تفکر در بزرگسالان سالم می‌شود.3


عوارض جانبی و آلرژی به روغن یلانگ یلانگ

به نظر می رسد روغن یلانگ برای کودکان و بزرگسالان به اندازه مقادیر موجود در مواد غذایی بی خطر است ، همچنین استفاده از روغن این گیاه به اندازه استفاده از گیاهان دیگر روی پوست سر نیز ایمن باشد. هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد که بدانید روغن یلانگ یلانگ که به صورت خوراکی استفاده می شود بی خطر است یا اگر در مقادیر بالاتر از مقدار معمول موجود در مواد غذایی استفاده شود، عوارض جانبی احتمالی چه می تواند باشد؟ این روغن برای زنان باردار و شیرده فقط تا مقدار مشخصی ایمن است و هرگز بدون مشورت و اجازه پزشک نباید مصرف شود.1
 

نحوه استفاده از روغن یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ را می توان با روغن حامل مخلوط کرد و برای مراقبت از پوست خشک و ماساژ استفاده می شود. همچنین می توان برای تقویت تولید روغن و کاهش خشکی روی پوست سر مالش داد. 
 
همیشه آن را رقیق کنید. برای استفاده موضعی ، برای هر قاشق چای خوری روغن یلانگ یلانگ یک قطره روغن ضروری اضافه کنید.
 
روغن یلانگ یلانگ را در یک ظرف شیشه ای مات و جای خنک نگهداری کنید.2

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما