برخی از فواید جو دوسر که تاکنون نمیدانستید

میزان مصرف جو دوسر نسبت به سایر غلات در میان مردم کمتر است.اما پی بردن به وجود فیبر بالا و ارزش غذایی بسیار آن در دهه های اخیر باعث کاربرد بیشتر آن شده است.این گیاه خواص درمانی شگفت انگیزی دارد.
يکشنبه، 16 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
برخی از فواید جو دوسر که تاکنون نمیدانستید

جو دوسر چیست؟

جو دوسر یا یولاف که بیشتر به صورت پرک یا بلغور عرضه می شود یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات از خانواده ی گندمیان است که 12000 سال پیش از میلاد به عنوان یک علف هرز در زمین های گندم می رویید. اما 2000 سال پیش از میلاد در اسکاندیناوی و لهستان مردم متوجه شدند که می توانند از جو به عنوان یک ماده ی غذایی مغذی استفاده کنند.

به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد باعث کاهش کلسترول خون بالا می شود، به پیشگیری و درمان یبوست کمک کرده و برای بدنسازی، لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.1
 

جو دوسر فوق‌العاده مغذی است

ترکیبات مغذی موجود در جو دوسر، بسیار متعادل هستند. جو دوسر منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات و فیبر است که شامل فیبر مقوی بتاگلوکان می‌شود. ضمنا جو دوسر نسبت به بیشتر غلات دیگر، پروتئین و چربی بیشتری دارد. جو دوسر سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است.
 
نصف یک فنجان (۷۸ گرم) جو دوسر خشک حاوی:

منگنز: ۱۹۱ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

فسفر: ۴۱ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

منیزیم: ۳۴ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

مس: ۲۴ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

آهن: ۲۰ درصد از مصرف روزانه‌ی ‌توصیه شده؛

روی: ۲۰ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

اسید فولیک: ۱۱ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

ویتامین B1 (تیامین): ۳۹ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید): ۱۰ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه شده؛

و مقادیر کمتری از کلسیم، پتاسیم، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B3 (نیاسین).

این نصف فنجان جو دوسر دارای ۵۱ گرم کربوهیدرات، ۱۳ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی و ۸ گرم فیبر است اما فقط ۳۰۳ کالری دارد. این یعنی اینکه جو دوسر، یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید بخورید.2
 

خواص دارویی جو دوسر

 
1- درمان ضعف عمومی
جوشانده دانه های بدون سبوس یولاف در شیر که به آن یک زرده تخم مرغ اضافه شده باشد داروی بسیار مناسبی برای درمان ضعف مفرط ناشی از بیماری ها و همچنین تقویت کودکان و افراد مسن می باشد.
 
بیشتر بخوانیدعلل ضعف عمومی بدن
 
2- درمان یبوست و بواسیر
جوشانده آرد و دانه های جو دو سر که صبح ناشتا به مقدار 2 تا 3 فنجان به مدت 2 تا 3 روز مصرف می شود اثر ملین داشته، یبوست را از بین می برد و از طرف دیگر بواسیر را نیز درمان می نماید.
 
3- درمان سنگ کلیه
جوشانده 20 گرم دانه جو دو سر سبوس دار اثر مدر داشته و در درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و ... به کار می رود.
 
4 - التیام زخمی
برای التیام زخم های کهنه و شدید می توان از خمیر آرد جو دو سر مخلوط با مخمر آب جو استفاده نمود. 3
 

فواید جو دوسر برای پوست

 
کمک به درمان آکنه
جودوسر می تواند با جذب چربی اضافه پوست، به درمان آکنه کمک کند. فقط کافی است نصف فنجان جو دوسر را در یک سوم فنجان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود، خمیر غلیظ به دست آمده را بر روی نواحی آسیب دیده صورت بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

همچنین می توانید این ماسک را با گوجه فرنگی، سفیده تخم مرغ یا پیاز تهیه کنید. به همین سادگی می توانید یک شوینده صورت در منزل تهیه کنید.
 
مرطوب کننده پوست
علاوه بر استفاده از کرم مرطوب خوب ، جو دوسر می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل کند. بتاگلوکان موجود در جو دوسر می تواند با ایجاد غشای نازکی برروی پوست، به اعماق آن نفوذ کرده و رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین کند.

۲ فنجان جو دوسر را با ۱ فنجان شیر و ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست‌تان مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه صورت تان را با آب سرد بشویید. همچنین می توانید برای پوست تان از عصاره جودوسر استفاده کنید.
 
درمان خشکی و خارش پوست
براساس مطالعات صورت گرفته، جودوسر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و به همین دلیل می تواند به درمان خارش پوست ناشی از خشکی و تحریک پوست کمک کند.

حتی حمام جو دوسر می تواند برای پوست شما مفید باشد. برای این کار داخل وان حمام، جوش شیرین و جوی دو سر خام بریزید. همچنین می توانید از بلغور جو دوسر کلوئیدی مخصوص وان حمام نیز استفاده کنید. حدود ۱۵ دقیقه در آب بمانید سپس خارج شده و خود را به آرامی خشک کنید. یادتان باشد تا زمانی که پوست‌تان هنوز نمناک است، از مرطوب کننده استفاده کنید.(برای آشنایی بیشتر با درمان خارش پوست به این مقاله مراجعه کنید) 

محافظت از پوست
پروتئین موجود در جو دوسر محافظی طبیعی برای پوست است که حتی از پوست شما در مقابل آلاینده ها و مواد شیمیایی قوی محافظت می کند. چربی های روان کننده موجود در جودوسر به محافظت از پوست در مقابل اشعه های ماوراء بنفش کمک می کند.
 
روشن کننده‌ی پوست
این واقعیت که از جو دوسر در محصولاتی مانند اسکراب های بدن، صابون ها و کرم های لایه بردار استفاده می شود، اهمیت و تاثیرگذاری آنها را برای ما آشکار می کند. برای روشن کردن پوست تان می توانید هر روز صبح از ترکیب پودر جو و شیر استفاده کنید.4 (برای اطلاعات بیشتر درباره روش های خانگی برای روشن سازی پوست به اینجا مراجعه کنید)
 

فواید جو دوسر در رژیم لاغری

به عقیده ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می کند. اگر می پرسید چرا باید بگوییم که این ماده ی غذایی جلوی اشتها را می گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می کنند.
 
بیشتر بخوانیدرژیم های غذایی فوق العاده و موثر برای لاغری با استفاده از جو دوسر(اوتیمیل)

از این ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه ی انباشته شدن کالری ها در روده را نمی دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری های اطراف خود می چسبد. در نتیجه اجازه نمی دهد که کالری ها وارد خون بشوند و آن ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می کند.3
 

عوارض و مضرات جو دوسر

 
دوران بارداری و شیردهی
مصرف جو دوسر و جود دوسر پرک ممکن است باعث نفخ و احتباس گاز در روده ها شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف جو دوسر و ترکیبات آن اجتناب کنند.
 
نفخ شکم
زیاده روی در مصرف جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد ممکن است باعث نفخ شکم و احتباس گاز در روده ها شود.1

منابع
1.www.coca.ir
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com
4.www.lafarrerr.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.