جو دوسر: خواص، مضرات و طبع

جو دوسر یکی از سالم‌ترین غلات روی کره‌ی زمین است؛ غله‌ی سبوسداری که گلوتن ندارد و منبع بزرگی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده که جو دوسر، فواید زیادی برای سلامتی دارد که شامل کاهش وزن، کاهش قند خون و کاهش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود. در این مطلب، با خواص جو دوسر را که مبنای علمی دارند برای‌تان بازگو می‌کنیم.
شنبه، 13 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
جو دوسر: خواص، مضرات و طبع

ارزش غذایی جود دوسر (100 گرم)

 
کالری 
389
 
چربی 
6.9 گرم
 
کربوهیدرات 
66.3 گرم
 
پروتئین 
16.9 گرم
 
فیبر 
11.6 گرم
 

ارزش غذایی جود دوسر پرک (100 گرم)

 
کالری 
68
 
چربی 
1.4 گرم
 
کربوهیدرات 
12 گرم
 
پروتئین 
2.4 گرم
 
فیبر 
1.7 گرم
 
قند 
0.5 گرم.
 

طبع جو دوسر

طبیعت جو دوسر معتدل می باشد. جو دوسر غنی از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم، مولیبدن و فیبر است.
 

طریقه استفاده از جو دوسر

جو دوسر پرک را برای تهیه غلات صبحانه، انواع کیک، کوکی و کلوچه، انواع سوپ و آش استفاده می کنند.

جو پرک با شکر ترکیب می کنند و از آن برای تهیه یک اسنک خوشمزه مانند گندمک استفاده می کنند.

بلغور جو دوسر را برای تهیه فرنی، پنکیک و حلیم گیاهی بدون گوشت استفاده می کنند.

آرد جو دوسر را می توان به عنوان قوام دهنده برای تهیه انواع سس و سوپ جود دوسر و همچنین تهیه نان جو دوسر، خمیر پاستا و ماکارونی، کلوچه و کیک به کار برد.

سبوس جو دوسر را می توانید به انواع کیک، نان و غذا های خود اضافه کنید.

جو دوسر: خواص، مضرات و طبع
 

فرق جو با جو دو سر

جو دوسر مقادیر بالاتری چربی نسبت به جو دارد. (در 100 گرم جو دوسر 6.9 گرم چربی و در 100 گرم جو تنها 1.2 گرم چربی موجود دارد.)

جو دوسر بیشتر به صورت جو دوسر پرک استفاده می شود اما جو در اشکال مختلف به عنوان یکی از پرکاربرد ترین غلات در کشور های مختلف استفاده می شود.

جو دوسر در آب و هوای سرد و مرطوب رشد می کند، در حالی که جو در همه ی شرایط آب و هوایی پرورش داده می شود. 1
 

خواص جو دوسر

 
1- جو دوسر موجب بهبود سلامت قلبی می شود
از اولین خواص جو دوسر میتوان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد . جو حاوی فیبر قدرتمندی به نام بتا گلوکان است که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. بتا گلوکان جزء اصلی فیبر محلول در جوست و کلسترول بد را بدون تأثیر گذاشتن بر میزان کلسترول خوب، کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در جو که شامل آوانتانامیدها و اسیدهای فنولیک هستند که به همراه ویتامین C، از اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL که می توانند باعث بیماری های قلبی شوند، جلوگیری می کند.

همچنین سبوس جو دوسر، حاوی ویتامین E و ماده مغذی دیگر برای سلامتی قلب است. جالب تر اینکه سبوس جوی دوسر حاوی فیبر بیشتری (15 تا 26 درصد) نسبت به بلغور جو دوسر (7 درصد) است. در طی مطالعه ای، مصرف سبوس جو دوسر، میانگین کلسترول کلی را ۱۲ درصد کاهش داده است.

محققان استرالیایی طی مطالعه‌ای دریافته اند که فیبر جو دوسر در کاهش سطح کلسترول، نسبت به فیبر گندم مؤثرتر می باشد.

این مطالعه همچنین اظهار داشته است که بلغور جو دوسر یا سبوس ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

همچنین، سبوس جو دوسر به مسدود شدن جذب موادی در روده که می توانند دربیماری های قلبی مشارکت داشته باشند، کمک می کند.
 
2- جو دوسر به درمان دیابت کمک می کند
یکی از مهم ترین خواص جو دوسر کمک به درمان دیابت است . جوی دوسر با شاخص قند خون پایین و مقدار بالای فیبر، به تنظیم میزان قند خون کمک می کند. همچنین، این ماده، سرشار از فیبر است و به آرامی هضم می شود.

غذا هایی که سریع هضم می شوند، باعث افزایش قند خون می شوند و مدیریت پالس های قند خون را دشوار می کنند.

بلغور جوی دوسر محتویات معده را بسیار انبوه می کند و از این طریق باعث می شود تا آن ها آهسته هضم شوند. طبق مطالعات به دست آمده، این ماده نیز می تواند دوز انسولین را کاهش دهد.

طبق مطالعه ای، مصرف جوی دوسر تأثیر مفیدی بر میزان گلوکز و لیپیدها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارد.

بتا گلوکان ها در جوی دوسر، باعث کاهش غلظت گلوکز خون، در هنگام مصرف می شوند. همچنین مطالعات بی شمار نشان داده است که جو یا غذا های غنی شده با جو، به طور قابل توجهی، میزان قند خون را بعد از غذا کاهش می دهند.
 
3-جو دوسر می تواند به رفع یبوست کمک کند
از آنجایی که بلغور جوی دوسر سرشار از فیبر است، این ماده می تواند به رفع یبوست نیز کمک کند.

همچنین در نتایج مشخص شده که جو  ممکن است باعث دفع راحت مدفوع نیز شود و در نتیجه یبوست را درمان کند.

این مواد حتی می توانند در برابر سرطان روده ی بزرگ نیز، نقش محافظتی ایفا کنند.

نتایج مطالعه ی دیگر نشان داده است که سبوس جوی دوسر برای بهبود یبوست و قابلیت جذب ویتامین B12 در سالمندان به کار می رود.
 
4-  با سرطان مبارزه می کند
خواص جو دوسر بسیار زیاد و گسترده است . آنتی اکسیدان موجود در جو دوسر می تواند به مبارزه با سرطان کمک کرده و فیبر موجود در جو دوسر، از سرطان روده بزرگ و رکتوم جلوگیری می کند. گرچه تحقیقات محدودی در مورد انواع بلغور جو دوسر در خصوص مبارزه با سرطان، وجود دارد، بهتر است از گونه هایی که با مصرف آن احساس راحتی می کنید، استفاده کنید.

مجموعه ای از 12 مطالعه که 800000 نفر را شامل می شد، نشان داده است که مصرف یک کاسه بزرگ فرنی جوسر در روز، می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را تا 20 درصد کاهش دهد. همچنین مصرف فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

آوانتانامیدها ( ترکیبات ویژه موجود در جو دوسر) خاصیت ضد التهابی دارند و بخشی از مکانیسم دفاعی گیاه جو دوسر محسوب می شوند.

این ترکیبات از رشد سلول های سرطانی، بدون اینکه به سلول های سالم آسیب برسانند، جلوگیری می کنند.
 
5- جو دوسر به درمان فشار خون کمک می کند
از دیگر خواص جو دوسر میتوان به درمان فشار خون بالا اشاره کرد. مصرف جو دوسر باعث کاهش فشار خون سیستولیک با5/7 درجه و فشار خون دیستولیک با 5/5 درجه می شود. این کار نه تنها سطح فشار خون شما را پایین می آورد، بلکه خطر بیماری های قلبی را نیز تا 22 درصد کاهش می دهد.

برای کسب نتیجه بهتر، می توانید بلغور جو دوسر پخته ی (غیر فوری) و آلی را انتخاب کنید.

افزودن جو دوسر به رژیم غذایی عادی بیماران فشار خون بالا، اثرات مفیدی به همراه دارد.

نتایج مطالعه حاکی از این است که جو غنی از فیبر محلول می تواند یک رژیم درمانی مؤثر، برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا باشد.

مطالعه ی دیگر نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از جو، می تواند نیاز به داروهای ضد فشار خون را کاهش دهد.

همچنین بتا گلوکان موجود در جو دوسر، بر سوخت و ساز کربوهیدرات و فشار خون در افراد چاق تاثیر می گذارد.

بلغور جو دوسر همچنین یک غذای راحت است. این میزان، هورمون های استرس را کاهش می دهد و باعث افزایش سروتونین می شود.

بلغور جو دوسر احساس آرامش می دهد. همچنین همه ی این عوامل به پایین آوردن فشار خون کمک می کند.
 
6- سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص جو دوسر است . بتا گلوکان موجود در بلغور جو دوسر می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد.

اکثر سلول های ایمنی بدن شما، گیرنده های خاصی دارند که بتا گلوکان را جذب می کنند.

این گیرنده ها سلول های سفید خون را فعال کرده و در برابر بیماری از بدن محافظت می کنند.

جو نیز سرشار از سلنیوم و روی است که در مبارزه با عفونت ها نقش دارد.

مطالعه ای در کشور نروژ گزارش داده است که بتا گلوکان موجود در جو دوسر، به مراتب قوی تر از اکیناسه است (نوعی گل در آمریکای شمالی که به دلیل خاصیت درمانی آن محبوب است). این ترکیب ممکن است روند بهبود زخم را تسریع کند و باعث تاثیر مصرف آنتی بیوتیک ها شود.

مصرف بتا گلوکان نیز می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین این ترکیب عفونت های تنفسی را بعد از فشار های ورزشی نیز از بین می برند.

بتا گلوکان ها همچنین توانایی ماکروفاژها، نوتروفیل ها و سلول های کشنده ی طبیعی را بهبود می بخشند و آن ها را در برابر مبارزه با  میکروب هایی مانند: باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها تقویت می کند.

بتا گلوکان ها نیز برای بهبود ایمنی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، استرس جسمی و عاطفی استفاده می شوند.

همچنین در طی درمان های شدید مانند: شیمی درمانی یا پرتونگاری، سطح ایمنی بدن را بهبود می بخشند.

از قبل مشخص شده است که مصرف جوی دوسر، خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد. مطالعه ی دیگر نشان داده است که کودکانی که از فرنی جو دوسر تغذیه می کنند، از آسم در امان می باشند. اگر نوزادان در پنج ماه اول تولد، از جوی دوسر تغذیه کنند، احتمال ابتلا به آسم در این کودکان می تواند تا دو سوم کاهش یابد. این عامل را می توان به خواص ضد التهابی جوی دوسر نسبت داد.
 
7- به کاهش وزن کمک می کند
یکی از مهم ترین خواص جو دو سر کمک به کاهش وزن است. اگر می خواهید که جو دوسر بخرید، نوع ساده ی آن را انتخاب کنید؛ زیرا بسته بندی های صنعتی آن مملو از قند و مواد افزودنی است.

جودوسر پر از فیبر است. این ویژگی می تواند باعث شود که برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید و شما را از خستگی رها می کند.

طبق یک مطالعه ی بدست آمده از کشور تایوان، جو دوسر مانع چاقی و توزیع چربی شکمی می شود و اگر به عنوان یک مکمل روزانه مصرف شود، حتی می تواند همانند یک درمان کمکی برای اختلالات متابولیکی باشد.

بلغور جو دوسر از قبل پخته شده، می تواند باعث افزایش سیری و انرژی مصرفی در مقایسه با جو دوسری که برپایه ی غلات تهیه شده و برای صبحانه به صورت آماده است، شود. به همین دلیل می توانید غذاهای موجود در رژیم غذایی خود را با بلغور جو دوسر جایگزین کنید؛ زیرا جو دوسر می تواند شما را سیر کند.

همچنین مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، مانند جودوسر، می تواند به تنظیم وزن بدن نیز کمک کند. مصرف زیاد غلات کامل با شاخص توده بدنی رابطه ای معکوس دارد.

می توانید جو را در آب خیس کنید که این کار باعث می شود احساس سیری کنید و بتا گلوکان موجود در جو دوسر  تخلیه ی معده را به تأخیر می اندازد.

حتی آب جو دوسر نیز  به کاهش وزن کمک می کند. تمام آنچه شما نیاز دارید: یک فنجان جو دوسر، یک جفت چوب دارچین و دو لیتر آب است.

همه مواد را با هم دیگر خوب مخلوط کنید. شما می توانید قبل از مشاهده ی نتایج، این مخلوط را با معده ی خالی در کل ماه مصرف کنید؛ البته این کار باید با رژیم و ورزش مناسب همراه باشد.

اگر برای صبحانه جو دوسر مصرف می کنید، می توانید این ماده را با مواد پر فیبر مانند: تمشک یا بادام طعم دار کنید. و از مصرف چاشنی های چرب مانند کره ی بادام زمینی خودداری کنید!
 
8- جو دوسر موجب ارتقاء سلامت استخوان می شود
از دیگر خواص جو دوسر میتوان به کمک برای ارتقا سلامت استخوان ها اشاره کرد. جو دوسر، ماده ی معدنی لازم را برای سلامت استخوان ها فراهم می کند.

این غلات سفت و سخت، نسبت به انواع نیمه کوبیده دارای ارجحیت می باشند؛ زیرا نوع اول در معرض هوای کمتری است و احتمال دارد کمتر سفت و سخت شود. با این حال، سعی کنید از جو دوسر از قبل پخته شده خودداری کنید! زیرا می تواند خیلی سریع سفت شود.

یکی از مواد معدنی مهم دیگر جو سیلیکون است. این ماده معدنی در رشد و حفاظت از استخوان ها نقش دارد.

همچنین سیلیکون می تواند به درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی، کمک کند.
 
9- موجب افزایش کیفیت خواب می شود
اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جو دوسر به تولید ملاتونین، که ماده ای شیمیایی و خواب آور است، کمک می کند و هنگامی که با شیر یا عسل مخلوط شود، یک میان وعده ی فوق العاده برای خواب می شود.

همچنین غلات سبوس دار جو دوسر تولید انسولین را تقویت می کند. انسولین به مسیرهای عصبی کمک می کند تا تریپتوفان را دریافت کنند.

تریپتوفان یک اسید آمینه است که آرام‌بخش مغز می باشد. جو نیز سرشار از ویتامین B6 است، که به کاهش استرس ( که یکی از دلایل اصلی بی خوابی است) کمک می کند. ترکیب جو با شیر و موز می تواند به آرامش بیشتر بدنتان کمک کند.

کربوهیدرات موجود در جو دوسر همچنین باعث آزاد سازی سروتونین می شود. سروتونین پروتئین هورمون «احساس خوب» است که استرس را کاهش داده و به شما احساس آرامش می دهد.
 
10 – موجب تسکین علائم یائسگی می شود
افزایش مصرف فیبر مانند: جو دوسر ممکن است درد و رنج دوران یائسگی را تسکین دهد. جو دوسر حاوی لیگنان، نوعی فیتواستروژن است و مطالعات انجام شده، از اثرات مفید فیتواستروژن ها در دوران یائسگی مطمئن نیستند.

همچنین، مصرف جودوسر پخته شده به مدت یک هفته، می تواند باعث افزایش بی‌حالی و کند شدن سوخت و ساز در برخی افراد خاص شود.

اگر شما چنین تأثیراتی را مشاهده می کنید، برنج باسماتی و سبزیجات بخارپز مصرف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. 2
 
11- خواص جو دوسر برای درمان نقرس
برای درمان نقرس 20 گرم جو را در 5 لیوان آب جوشانده روزی 4 لیوان میل شود.
 
12- خواص جو دوسر برای تقویت کودکان و کهنسالان
برای تقویت کودکان و افراد کهنسال و بیمارانی که دوره نقاهت را می‎گذارنند اگر جو را در آبگوشت یا شیر جوشانده میل کنند غذایی مقوی است البته جو پوست گرفته نباشد.
 
13- خواص جو دوسر برای کلسترول خون
تحقیقات در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مقادیر بالای بتاگلوکان که در واقع همان فیبر موجود در جودوسر است و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.
 
14- خواص جو دوسر برای درمان افسردگی
جو دوسر مقادیر بالای ویتامین های B دارد که به کاهش هورمون استرس و افزایش سروتونین کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کنند.
 
15- خواص جو دوسر برای درمان سلیاک
جو دوسر گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

نکته ی مهمی که باید بدانید این است که برخی افراد مبتلا به سلیاک به برخی پروتئین های موجود در جو دوسر حساسیت نشان داده اند.

جو دوسر: خواص، مضرات و طبع
 
16- خواص جو دوسر به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی
اسید های چرب و پروتئین های موجود در بلغور جو دوسر به عنوان ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهند.
 
17- خواص جو دوسر برای تقویت و افزایش رشد مو
مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جو دوسر به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.
 
18- خواص جو دوسر برای درمان شوره سر
جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است که خارش پوست سر را کاهش داده و به درمان شوره سر کمک می کند.
 
19- خواص جو دوسر برای درمان ریزش مو
جو دوسر حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کنند.

اسید های چرب امگا 6 موجود در جو دوسر هم به درمان مو های آسیب دیده کمک کرده و ریزش مو را کاهش می دهد.
 
20- خواص جو دوسر به عنوان براق کننده و درخشان کننده مو
جو دوسر به عنوان یکی مرطوب کننده عالی برای مو ها عمل کرده و به براق تر شدن و درخشان تر شدن موی سر کمک می کند. 3
 

عوارض و مضرات جو دوسر

 
دوران بارداری و شیردهی
مصرف جو دوسر و جود دوسر پرک ممکن است باعث نفخ و احتباس گاز در روده ها شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف جو دوسر و ترکیبات آن اجتناب کنند.
 
نفخ شکم
زیاده روی در مصرف جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد ممکن است باعث نفخ شکم و احتباس گاز در روده ها شود. 1

پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.drchek.ir
3.www.attarteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.