راه های درمان یبوست

برای همه ما در طول عمرمان پیش آمده است که حتی یک بار هم شده دچار بیماری شایع به نام یبوست شویم، که بسیار برای ما آزاردهنده باشد.  برای آشنایی با راه حل آن می توانید به مطلب زیر مراجعه کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 21 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راه های درمان یبوست
فشار زیاد برای رفع یبوست و دفع مدفوع عاقلانه به حساب نمی آید. چرا که خطر ابتلا به بواسیر و شقاق را در شما افزایش می دهد.
 

مقدمه

بیماری یبوست در زندگی همه ما وجود دارد و نباید آن را کم اهمیت جلوه دهیم. چرا که این بیماری بسیار مهم و آزاردهنده می باشند و شاید به مرور زمان پیشرفت کند. بنابراین بهتر است که در همان اوایل شروع بیماری دست به درمان آن بزنید. راه حل های بهبود یبوست بسیار راحت بوده و اکثر افراد در منزل دست به درمان می زنند. پیدا کردن علت این بیماری هم آسان می باشد، همانطور که خودتان می دانید با کم بودن فیبر در رژیم غذایی و کم شدن مصرف مایعات، استرس، زمان زیاد نشستن در یک مکان، داروهای خاصو  کم تحرکی باعث به وجود آمدن یبوست می‌شود. 
 

راه های درمان یبوست

بسیار آب بنوشید
اولین راه‌حلی که فرد بیمار می تواند به آن دست بزند و نتیجه بگیرد نوشیدن مقدار زیادی آب است. بدن ما نسبت به تحرک و فعالیت بدنی بیرون از خانه نیاز به آب آن بالاتر می‌رود. 

اگر شما شخصی هستید که بسیار پر تحرک بوده و آب زیادی را از راه تعریق از دست می دهید، باید روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان مایعات بنوشید و اما اگر فردی هستید که زیاد بیرون از خانه نمی روید ۶ لیوان در روز برای شما کافی است. 

بهترین نوشیدنی مایع آب می باشد، که به هضم غذا و سهولت در دفع شما کمک می‌کند. اما زمانی که میل شما به سمت آب کم شده است، می توانید از مایعات دیگر نیز استفاده کنید. 
 
ورزش کنید
بی تحرکی و نشستن زیاد در یک مکان باعث به وجود آمدن یبوست و به مرور بواسیر در شما می شود. بهتر است که روزانه کمی پیاده روی داشته باشید و اما اگر به این بیماری دچار شده اید، تحرک خود را بالاتر ببرید و کمی ورزش های هوازی را انجام دهید. 

اگر جزو افرادی هستید که شاغل اند و شغل آن ها طوری است که باید مدت زمان زیادی را در یک جا بنشینند و تحرک خاصی ندارند  در همان محل کار خود، در محیط کوچک اتاق شروع به تحرک کنید. می‌توانید کمی پیاده روی و بشین پاشو انجام دهند. 
 
فیبر غذای تان را بالا ببرید
در بعضی از محصولات غذایی، فیبر بیشتری نسبت به بعضی دیگر وجود دارد. هر قدر فیبر غذایی شما بالاتر باشد، هضم آن آسان تر و دفع مدفوع نیز به مراتب راحت تر می باشد. بنابر این شما اگر روده‌های حساسی دارید که دفعات زیادی را دچار یبوست می شوید، باید به شما توصیه کنم که رژیم غذای خود را عوض کنید و از مقدار زیادی سبزی و حبوبات به آن بیفزایید. هر روز همراه با غذا سبزی مانند شوید، جعفری، کاهو و گشنیز مصرف شود. [1] 
 
دستشویی خود را نگه ندارید
جلوگیری از دفع مدفوع در مواقعی که نیاز به دستشویی دارید، باعث ایجاد یبوست می شود. بهتر است که این عادت را کنار بگذارید و در هر زمان که نیاز به دستشویی رفتن دارید، سریعاً اقدام به این کار کنید. 
 
سریعاً به سراغ داروهای مسهل نروید
داروهای مسهل بسیار راحت شما را از شر یبوست خلاص می کند و در کمترین زمان به شما در دفع مدفوع کمک می کند. اما باید به شما بگویم که این نوع داروها اعتیاد زا هستند به طوری که روده شما به مصرف این داروها برای دفع مزاج عادت می‌کند و هر دفعه که به این بیماری دچار شده اید تا این دارو را استفاده نکنید، هیچ راه حل دیگری جوابگوی شما نیست و دفعات بروز یبوست شما بیشتر می شود. پس بهتر است که قبل از رفتن به سمت این داروها راه های دیگر درمان را امتحان می کنید، اگر جوابگو نبود به سراغ آنها بروید. 
 
مصرف مکمل ها و داروها را کنترل کنید
داروهای وجود دارند که باعث یبوست یا بدتر شدن آن می شوند. شایع ترین آنها شامل ضد اسید های حاوی آلومینیوم یا کلسیم، آنتی هیستامین، داروهای ضد پارکینسونی، مکمل های کلسیم دار، خواب آورها، آرامبخش ها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است. [2] 
 
غذای کم حجم مصرف کنید
خوردن حجم زیاد غذا در یک وعده معده و روده شما را تحت فشار و اذیت زیادی قرار می‌دهند. بهتر است که شما در مواقعی که به این بیماری دچار شده اید یا قبل از آنکه دچار شوید، حجم غذای خود را کمتر کنید اما وعده‌های زیادی مصرف کنید. 
 
ناراحتی ها را از خود دور کنید
داشتن استرس زیاد و ناراحتی باعث به وجود آمدن این بیماری می شود. شاید با خودتان فکر کنید که اصلاً این دو هیچ ربطی به هم ندارند. اما باید به شما گفت که برعکس! زمانی که فکر و ذهن شما درگیر یک مسئله می‌شود، استرس ناشی از آن بر گوارش شما تاثیر گذاشته و دچار کم کاری می شود. در این مواقع باید به شما هشدار دهم که این استرس های زیاد را از خود دور کرد و دنبال راهی برای خوشحالی و آرامش خودتان باشید. 
 
مراقب غذای خود باشید
بعضی از افراد به یک نوع غذای خاص حساس بوده و پس از مصرف آن برای مدتی گوارش آنها اذیت می شود، یا دچار یبوست یا اسهال می‌شوند. بهتر است آن نوع غذاها را شناسایی کنید و قبل از مصرف آن به خودتان اخطار دهید. واکنش گوارش همه افراد به این غذاها یک نوع نیست، برای مثال شاید شخصی پس از مصرف حبوبات دچار یبوست شود  اما شما دچار اسهال شوید. پس بهتر است به تجربه خودتان اعتماد کنید و آن غذاها را به خاطر بسپارید. 
 
به خودتان زیاد فشار نیاورید
- فشار زیاد برای رفع یبوست و دفع مدفوع عاقلانه به حساب نمی آید. چرا که خطر ابتلا به بواسیر و شقاق را در شما افزایش می دهد. 

- شاید عجیب باشد اما باید به شما بگویم که این فشارهای زیاد باعث بالا رفتن فشار خون شما و پایین آمدن ضربان قلب و تنفس می‌شود؛ بنابراین بگذارید که گوارش شما به مرحله دفع برسد، سپس به دستشویی بروید. 

- امام صادق(ع) خواصی برای سوره زخرف بیان نموده‌اند که از آن خواص این است: «هر کس سوره زخرف را بخواند و بر ظرف آبی بدمد و بیاشامد، یبوست معده‌اش را برطرف و قضاى حاجت را آسان گرداند» [3] 

پی نوشت:
[1] طب الرضا، محسن شکری پیوندی، جلد یک، قم: نشر اسماء الزهرا، 1395، صفحه 68.
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حمسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 437.
[3] سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان، ص 89، قم: مؤسسه آل البیت ع، چاپ اول، 1409ق.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.