اسهال و دیگر مشکلات گوارشی مرتبط با کرونا

بیماری جدید کرونا یا همان کووید 19، یک بیماری نوظهور است که اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم. هر چند روز یک بار علائم و مشکلات بیماری کرونا به روز رسانی می شوند. یکی از علائم شناخته شده این بیماری، مشکلات گوارشی و بویژه اسهال است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را با شما خواننده عزیز راسخون در میان بگذاریم.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسهال و دیگر مشکلات گوارشی مرتبط با کرونا

مقدمه

بیماری کووید 19، یک بیماری تنفسی است که منشأ آن ویروسی جدید از خانواده کروناست و در دسامبر 2019 کشف شد. ویروس های کرونا، خانواده ای از ویروس ها بوده که منشأ بسیاری از بیماری ها، از جمله سرماخوردگی معمولی، بیماری مرس و سارس، هستند.
 
اکثریت افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا می شوند یا علائم بسیاری خفیفی از خود نشان می دهند یا هیچ علامتی ندارند. افراد بالای 65 سال و افرادی که سابقه برخی بیماری ها خاص را دارند، ممکن است به فرم شدید این بیماری مبتلا شوند.
 
شایع ترین علائم بیماری کرونا یا همان کووید 19، عبارتند از تب، خستگی و سرفه خشک. بر اساس گزارش مراکز معتبر بهداشتی و پزشکی، 83 تا 99 درصد از افراد تب می کنند، 59 تا 82 درصد سرفه خشک دارند و 44 تا 70 درصد از مبتلایان احساس خستگی شدید را تجربه خواهند کرد.
 
برخی دیگر از علائم شبه آنفلوآنزای مرتبط با بیماری کووید 19، از این قرارند:
- لرز
- تنگی نفس
- سردرد
- گلودرد
- از دست دادن حس چشایی و بویایی
- درد عضلات
 
علاوه بر این موارد، برخی افراد نیز ممکن است علائم و مشکلات گوارشی مانند اسهال، از دست دادن اشتها و یا حالت تهوع را تجربه کنند. حتی ممکن است فرد، تنها این علائم را داشته باشد و خبری از تب و سرفه و احساس خستگی نباشد.
 

اسهال و دیگر علائم گوارشی مرتبط با کووید 19

برخی افراد مبتلا به کووید 19، در کنار علائم تنفسی و حتی بدون حضور علائم تنفسی، ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوند.
 
اخیراً محققان دانشگاه استنفورد دریافته اند که یک سوم بیمارانی که به نوع خفیف بیماری کرونا مبتلا می شوند، علائم و مشکلات گوارشی را تجربه خواهند کرد.
 
مطالعه ای دیگر که توسط محققان چینی در پکن انجام شد، نشان داد که بین 3 تا 79 درصد افراد مبتلا به کووید 19، دچار مشکلات و علائم گوارشی شده اند.
 
اسهال
اسهال، معمولاً در مبتلایان به کووید 19، مشاهده می شود. مطالعه ای در آمریکا به بررسی 206 مورد از مبتلایان به بیماری کووید 19، پرداخت. محققان در این پژوهش دریافتند که 48 نفر از مبتلایان تنها مشکلات گوارشی را تجربه نموده و 69 نفر نیز علاوه بر مشلات گوارشی، دچار مشکلات تنفسی نیز بوده اند. از این 117 نفر، 19.4 درصد، اسهال اولین علامت بوده است.
 
استفراغ
محققان در پکن دریافتند که استفراغ در کودکان مبتلا به بیماری کووید 19، بیش از بزرگسالان است.
 
محققان همه مطالعات بالینی و گزارشات موردی مرتبط با علائم گوارشی کووید 19 را تحلیل کردند. آن ها دریافتند که 3.6 تا 15.9 درصد از بزرگسالان استفراغ را تجربه کرده اند و این عدد در مورد کودکان بین 6.5 تا 66.7 درصد است.
 
کاهش اشتها
بسیاری از افراد مبتلا به کووید 19، در کنار دیگر مشکلات گوارشی، کاهش اشتها را نیز گزارش کرده اند.
 
بر اساس همان مطالعه ای که در پکن انجام شد، حدود 39.9 تا 50.2 افراد، کاهش اشتها را تجربه کرده اند.
 
دیگر علائم گوارشی
علاوه بر موارد بالا، بیماران مبتلا به کووید 19، مشکلات گوارشی دیگری را نیز گزارش کرده اند. بر اساس مطالعه ای که در شهر پکن انجام شد:
 
- 1 تا 29.4 درصد از افراد حالت تهوع را تجربه کرده اند.
- 2.2 تا 6 درصد از افراد شکم درد را گزارش داده اند.
- 4 تا 13.7 درصد از مبتلایان نیز خونریزی گوارشی داشته اند.
 

آیا ممکن است فرد مبتلا به کرونا، بدون تب، اسهال را تجربه کند؟

برخی افراد ممکن است بدون اینکه هیچ یک از علائم بیماری کرونا را تجربه کنند، دچار اسهال شوند. از سویی اسهال می تواند اولین علامت بیماری کرونا باشد.
 
در برخی موارد ممکن است علائم آنفلوآنزا، پس از بروز اسهال، بروز کنند. حتی ممکن است در برخی موارد فرد به بیماری کرونا مبتلا شود و بدون هیچ علامتی، تنها مشکلات گوارشی را تجربه کند.
 

چه ارتباطی میان بیماری کووید 19 و علائم گوارشی وجود دارد؟

محققان می گویند ویروسی که منشأ بیماری کووید 19 است، می تواند از طریق سلول های سطح گیرنده هایی آنزیمی به نام تبدیل آنژیوتانسین 2 (ACE2)، وارد دستگاه گوارش شما شود. گیرنده های این آنزیم در دستگاه گوارش 100 برابر بیشتر از مجاری دستگاه تنفسی هستند.
 
 

اگر در حال حاضر مبتلا به  بیماری های گوارشی هستیم، چه باید بکنیم؟

افردی که به مشکلات و اختلالات گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) مبتلا هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ها و عفونت های ویروسی هستند.
 
با این حال تا کنون هیچ پژوهشی ارتباطی میان ابتلای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ای و احتمال ابتلای آن ها به بیماری کووید 19، نیافته است.
 
ویروس کرونا یا همان کووید 19، ویروسی نوظهور است و هر روز اطلاعاتمان در مورد آن بیشتر می شود. به مرور زمان اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری به دست می آید و به کمک آن ها محققان می توانند به بررسی ارتباط میان بیماری های گوارشی از جمله بیماری التهابی روده و احتمال ابتلا به کرونا، بپردازند.
 
با این وجود بر اساس برخی دستورالعمل ها، لازم است افراد مبتلا به بیماری التهاب روده ای، احتیاط بیشتری نمایند. برخی از موارد احتیاطی از این قرار است:
- شستشوی مکرر دست ها
- استفاده از ماسک در هنگام حضور در اماکن عمومی
- دوری از افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند
- تا می توانید در خانه بمانید
 
از سویی برخی داروهایی که برای درمان بیماری التهاب روده تجویز می شوند، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند. سازمان بین المللی مطالعه بیماری التهاب روده، لیستی از توصیه های مرتبط با بیماری کووید 19 ارائه داده است. با این حال حتی در میان صاحب نظران و متخصصان نیز در مورد این دستورالعمل ها، اتفاق نظر وجود ندارد.
 
اگر مبتلا به بیماری التهاب روده ای هستید و از سوی تست کرونای شما نیز مثبت شده است، حتماً در مورد مصرف و یا توقف مصرف داروهای خود، با پزشک داخلی خود مشورت کنید.
 

اگر دچار مشکلات گوارشی شدیم چه کنیم؟

علائم گوارشی مانند اسهال، کاهش اشتها و یا استفراغ، ممکن است علل مختلفی غیر از بیماری کرونا داشته باشند. اگر هر کدام از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که به بیماری کرونا مبتلا شده اید، بلکه در این شرایط باید هشیار باشید.
 
علائم و مشکلات گوارشی را می توانید در خانه درمان کنید. مصرف به اندازه مایعات، اجتناب از غذاهایی که معده تان را اذیت می کند و استراحت کافی می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم خفیفی دارید، در خانه بمانید و از تماس با دیگران خودداری کنید. بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به کرونا، علائم خفیفی را تجربه خواهند کرد.
 
تا جایی که ممکن است از مراجعه حضوری به بیمارستان ها و مراکز درمانی خودداری کنید تا از شیوع بیشتر بیماری پیشگیری کنید. در صورتیکه علائم گوارشی و غیرگوارشی در شما شدت گرفت، لازم است با رعایت نکات ایمنی، به بیمارستان ارائه دهنده خدمات به بیماران کرونایی، مراجعه کنید.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.