آیا کفش و لباس می توانند ویروس کرونا را به داخل خانه بیاورند؟

این روزها با بالا رفتن تب و تاب کرونا در سرتاسر جهان، بسیاری از مردم تا حدودی دچار وسواس شده اند. برخی وقتی از خانه بیرون می روند و یا یکی از اعضای خانواده پس از بیرون رفتن به خانه بر می گردد، از او می خواهند تا تمام لباس هایش را بشوید. به دلیل این نگرانی ها تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی امکان انتقال ویروس از طریق کفش و لباس بپردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 23 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا کفش و لباس می توانند ویروس کرونا را به داخل خانه بیاورند؟

مقدمه

حتی اگر به توصیه های مسئولین بهداشتی گوش دهید و در خانه بمانید، انا چه تضمینی هست که ویروس کرونا از طُرُق مختلف وارد خانه شما نشود؟
 
احتمالاً شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که تنها برای خرید نیازهای ضروری از خانه خارج می شوید. وقتی هم از خانه خارج می شوید، حتماً فاصله اجتماعی را رعایت می کنید. دست های خود را مرتباً با آب و صابون می شویید و در خانه سطوحی را که بیشتر با آن ها تماس دارید، ضد عفونی می کنید.
 
از سویی ممکن است شما نیز جزء آن دسته از افرادی باشید که با رعایت تمام نکات و توصیه های بهداشتی باز هم اضطراب دارید که نکند ویروس از طریقی وارد خانه تان شود. مثلاً با خود می گویید: آیا آنچه از بیرون خریده ام، آلوده نیستند؟ آیا نایلون هایی که اجناس خریداری شده را در آن ها گذاشته ام، ویروسی نیستند؟ آیا لباس هایم در اثر تماس با ویروس، آلوده نشده اند؟ کفشهایم چطور؟
 
وقتی به خرید می روید، با حقایق اجتناب ناپذیری روبرو خواهید بود، از جمله اینکه برای بیرون رفتن، هم باید لباس بپوشید و هم کفش.
 
در ادامه به بررسی انتقال ویروس از طریق کفش و لباس می پردازیم.
 

لباس خطر اندکی دارد

ویروس کرونا یا همان کووید 19، ویروسی تازه وارد است که اطلاعات اندکی در مورد آن داریم و هر روز اطلاعاتمان در مورد آن افزایش می یابد. اما بر اساس آنچه تا کنون از این ویروس فهمیده ایم، اگر برای پیاده روی و یا خرید، برای مدتی کوتاه به بیرون از خانه بروید، احتمال آلوه شدن کفش ها و لباس های شما به ویروس کرونا، بسیار کم است. بنابراین به نظر نمی رسد کفش و لباس منبع مهم انتقال ویروس محسوب شوند.
 
در واقع تا کنون هیچ مورد مستندی در ارتباط با انتقال ویروس از طریق لباس و کفش، به دست نیامده است.
 
ویروس کووید 19، ویروسی شبیه آنفلوآنزا بوده و عموماً از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود. در حقیقت عطسه و سرفه ی فرد مبتلا به بیماری کرونا، اصلی ترین روش انتفال این ویروس از فردی به فرد دیگر است.
 
با این وجود، اکنون می دانیم که این ویروس می تواند بیرون از بدن انسان نیز بر روی سطوح مختلف، زنده مانده و در نتیجه از طریق تماس با آن سطوح و سپس دست زدن به دهان و بینی و چشم ها، به ما منتقل شود.
 
بسته به نوع سطوح، متخصصان تخمین زده اند که ویروس می تواند از چند ساعت تا چند روز، بر روی آن ها زنده بماند.
 
در حالیکه ویروس می تواند بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی 2 تا 3 روز زنده بماند، اما به نظر می رسد روی سطوح پارچه ای مانند لباس، نتواند زیاد دوام بیاورد.
 
با توجه به پژوهش هایی که بر روی ویروس های مشابهی مانند آنفلوآنزا انجام شده، به نظر می رسد پارچه و لباس، محل مناسبی برای زندگی ویروس نباشند.
 
رطوبت نقشی جدی و مهم در زنده ماندن ویروس در محیط ایفا می کند. بنابراین ماهیت و طبیعیت اکثر مواد پارچه ای اقتضاء می کند که محلی مناسب برای حیات ویروس نباشد.
 
پارچه ها دارای جنسی مشبک هستند که به راحتی هوا از میان آن ها عبور می کند. با این وجود برای احتیاط بیشتر، بهتر است لباس های خود را به طور مرتب بشویید.
 

در چه مواردی باید در مورد لباس هایتان بیشتر احتیاط کنید؟

اگر این روزها از یک فرد مبتلا به بیماری کووید 19 مراقبت می کنید و یا بنا به هر دلیلی، زیاد با این افراد معاشرت می کنید، لازم است لباس های خود را مرتب بشویید. خصوصاً افرادی که در سیستم های بهداشتی و بیمارستانی فعالیت می کنند، مخاطب اصلی این توصیه هستند.
 
اگر چنین شرایطی ندارید و تنها برای خرید بیرون رفته و مدت کوتاهی بیرون از خانه هستید، لازم نیست بلافاصله پس از اینکه به خانه آمدید، لباس های خود را بشویید. اما اگر به هر دلیلی نمی توانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و از این بدتر اگر کسی نزدیک شما عطسه و سرفه کرد، لازم است بلافاصله پس از برگشتن از بیرون، لباس های خود را به خوبی بشویید.
 
اما به طور کلی، تمرکز بر بهداشت دست و همچنین دست نزدن به صورت و استفاده از ماسک، خیلی مهم تر از شستشوی مرتب لباس ها است.
 
ما امروز می دانیم که فاصله اجتماعی مؤثرترین روش برای پیشگیری از انتقال بیماری کروناست. بنابراین اگر بیرون از خانه فاصله اجتماعی را رعایت نکنید، حتی اگر بلافاصله پس از رسیدن به خانه اقدام به شستشوی لباس نمایید، در واقع باید بگوییم سر خودتان کلاه گذاشته اید.
 
در هر صورت برای از بین بردن ویروس های احتمالی لباس، تنها کافی است که آن ها را در ماشین لباسشویی انداخته و با استفاده از پودر و یا مایع لباسشویی، آن ها را بشویید و به اقدام خاص و ویژه دیگری نیاز نخواهد بود.
 

درباره کفش ها چطور؟

کفش های به دلیل ماهیتشان، طبیعی است که کثیف تر و آلوده تر از لباس ها باشند. همچنین احتمال اینکه کفش ها حامل باکتری، میکروب و یا ویروس بوده و بتوانند آن ها را وارد خانه کنند، بیشتر است.
 
با این وجود، متخصصان بر این باورند که کفش ها نیز مانند لباس ها نمی توانند منبع قابل اعتنایی برای انتقال ویروس باشند. بنابراین رفتارمان با کفش ها لازم نیست چیزی بیش از آن باشد که تا کنون بوده است.
 
ما هیچ گاه پس از بازگشت از بیرون، کفش های خود را داخل ظرفشویی و یا روی کابینت آشپزخانه نمی گذاریم. کفش های خود را به دهانمان نمی زنیم و حتی معمولاً دستمان را به آن ها نمی زنیم. بنابراین در زندگی معمول و روزمره، معمولاً کفش هایمان را آلوده می پنداریم و بر همین مبنا با آن ها رفتار می کنیم.
 
اما برای اطمینان بیشتر و انجام اقدامات احتیاطی بهتر است کفش هایتان را بیرون از خانه بگذارید و آن ها را با خود به داخل خانه نیاورید و یا اگر باید آن ها را داخل بیاورید، در جایی مانند جاکفشی قرار دهید تا در صورت آلوده بودن هم مشکلی پیش نیاید.
 

سخن پایانی

در حالیکه در هفته ها و ماه های اخیر، نگرانی ها در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق اشیاء موجود در محیط مانند کفش و لباس و ... افزایش یافته، اما واقعیت این است که روش انتقال فرد به فرد، از طریق تماس نزدیک، به عنوان اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا، شناخته شده است.
 
بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، رعایت فاصله اجتماعی است.
 
شانس بسیار اندکی وجود دارد که ویروس بتواند به واسطه کفش و یا لباس، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در پایان باز هم یادآور می شویم که اصلی ترین روش انتقال بیماری کرونا، روش فرد به فرد است نه لباس به فرد و یا کفش به فرد!
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.