شایعات و حقیقت های پیرامون ویروس کرونا (بخش اول)

برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن و ضدعفونی کردن دست‌‌ها،‌ وسایل و سطوح می‌توان از محلول‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کرد. توجه کنید که برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح و محیط استفاده شوند. در این مطلب به بررسی واقعیت ها و شایعات پیرامون ویروس کرونا پرداخته ایم.
سه‌شنبه، 13 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شایعات و حقیقت های پیرامون ویروس کرونا (بخش اول)
شستن صحیح دست ها یکی از مؤثرترین کارهایی است که می‌توانیم در برابر بیماری کووید۱۹ انجام دهیم.
 

مقدمه

ویروس کرونا به ایران هم رسید. این روزها همه درباره این ویروس و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرند که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شوند. در این مقاله تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم و حقایقی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که تا امروز درباره کووید ۱۹ (نام رسمی بیماری ناشی از ویروس کرونا) می‌دانیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.


باورهای اشتباه و درست درباره ویروس کرونا

۱. آیا استفاده از ماسک جلوی انتقال ویروس کرونا را می‌گیرد؟
پوشیدن ماسک‌های معمولی یا فیلتردار حس امنیت بیشتری به ما می‌دهد؛ اما اغلب ما به شکل صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنیم و ممکن است خود ماسک به یک منبع انتقال ویروس تبدیل شود. ماسک‌های معمولی جراحی جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرند. آنها بسیار ریز هستند و از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند. اما از آنجا که دوره نهفته بیماری کرونا می‌تواند تا ۲۷ روز ادامه داشته باشد، بهتر است همه افراد در مکان‌های عمومی از ماسک مناسب استفاده کنند تا جلوی انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ویروس در محیط و سرایت بیماری به دیگران گرفته شود. اگر به هر دلیلی از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، به آنها دست نزنید و هر دو ساعت یک‌بار آنها را عوض کنید. یادتان باشد که ماسک‌های استفاده شده را در سطل زباله درب‌دار بیاندازید.

استفاده از ماسک‌های مخصوص مانند ماسک (N95) تا ۹۵ درصد موثر هستند و بیشتر کارکنان مراکز بهداشتی، که با بیماران در ارتباط هستند، از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند؛ اما این افراد باید از این ماسک‌ها به شکل صحیح استفاده کنند. این ماسک‌ها نیز باید بعد از چند ساعت عوض شوند.
 
۲. آیا دست خشک‌کن‌های برقی ویروس کرونا را می‌کشند؟
خیر، گرمای دست خشک‌کن‌های برقی تأثیری بر کشتن ویروس کرونا ندارد. حرارت تولید شده در این دستگاه‌ها برای کشتن ویروس‌ها اصلا کافی نیست. برای ازبین‌بردن این ویروس روی دست، باید دست‌ها را با آب و صابون یا محلول‌های حاوی الکل شست‌وشو بدهید؛ سپس دست‌ها را با دستمال حوله یا دست‌خشک‌کن برقی کاملا خشک کنید. شستن صحیح دست ها یکی از مؤثرترین کارهایی است که می‌توانیم در برابر بیماری کووید۱۹ انجام دهیم.
 
۳. آیا لامپ‌های فرابنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟
به گفته مجله Dailymail و به نقل از سازمان جهانی بهداشت، اشعه فرابنفش هیچ تأثیری در استریل کردن پوست ندارد،‌ در عوض منجر به حساسیت‌های پوستی می‌شود. پس توجه داشته باشید که استفاده از این روش تنها به آسیب‌های پوستی منجر می‌شود و برای بدن خطرناک‌ است. بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها معمولا از نور فرابنفش برای ازبین بردن میکروب‌ها استفاده می‌کنند اما نه نزدیک انسان‌ها و نه برای ضدعفونی کردن بدن انسان. پس بهتر است به فکر استفاده از این روش نباشید.
 
۴. آیا مالیدن محلول‌های حاوی الکل یا کلر روی بدن ویروس کرونا را می‌کشد؟
مالیدن الکل و سایر محلول‌های ضدعفونی‌کننده روی تمام بدن باعث مرگ ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفی، استفاده بی‌رویه از این محلول‌ها باعث آسیب به قسمت‌های حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها می‌شود. اما برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن و ضدعفونی کردن دست‌‌ها،‌ وسایل و سطوح می‌توان از محلول‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کرد. توجه کنید که برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح و محیط استفاده شوند. همچنین از ترکیب الکل‌های صنعتی و آب به هیچ عنوان برای ضدعفونی کردن محیط یا بدن استفاده نکنید.

پس در مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین جایگزین، ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی هستند. البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به‌توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایده آل برای تمیزکردن دست‌ها است. الکل موجود در ژل‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده،‌ غشای ویروس‌ها که از نوعی چربی ساخته شده را از بین می‌برند. در نتیجه، ضدعفونی‌کنندهٔ دستی که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد، خاصیت محافظت‌کنندگی مورد نظر را خواهد داشت.
 
۵. آیا ویروس کرونا روی بسته‌های پستی باقی ‌می‌ماند؟
بهتر است وقتی به بسته‌های پستی و وسایل خارج از منزل یا عمومی دست می‌زنید،‌ مراقب باشید. حتما بعد از لمس این وسایل،‌ دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. دست آلوده‌تان را به صورت‌تان نزنید. به گفته مجله پزشکی medicalnewstoday ویروس‌های کرونا می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفونی باقی بمانند.
 
۶. آیا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند یا ناقل آن باشند؟
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات خانگی وجود ندارد. بااین‌حال، تحقیقی در مجله Journal of Virology پیش‌بینی کرده است که ویروس کرونا می‌تواند وارد بدن حیواناتی مانند خوک و گربه شود و آنها را مانند انسان‌ها درگیر این بیماری کند. بنابراین بهتر است افراد بیمار از حیوانات خانگی خود فاصله بگیرند. افراد سالم نیز برای پیشگیری از احتمال ابتلا به بیماری از طریق حیوانات بعد از لمس آنها یا وسایل شان، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویند یا به شکل صحیح ضدعفونی کنند. همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌های‌تان را بشویید تا از انتقال احتمالی بیماری‌‌های مشترک میان انسان و حیوان در امان بمانید.
 
۷. آیا واکسن‌های ذات‌الریه یا آنفولانزا در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کنند؟
خیر. ویروس کووید۱۹ گونه جدیدی از خانواده ویروس‌‌های کرونا است؛ پس واکسن‌های دیگر نظیر واکسن آنفولانزا و ذات الریه تأثیری بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن برای این ویروس هستند؛ اما این فرایند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پیشگیری از کرونا و خود مراقبتی بهترین کار است.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.