پس از ابتلا به کرونا در بدنمان چه اتفاقی می افتد؟

کرونا یا همان کووید 19، ویروس تازه واردی است که عمری کمتر از 3 ماه دارد اما در همین مدت کوتاه تقریبا تمام کشورهای دنیا را درگیر نموده است. در این مقاله سعی داریم شما خواننده عزیز راسخون را با تأثیرات این ویروس در بدن، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 13 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پس از ابتلا به کرونا در بدنمان چه اتفاقی می افتد؟

مقدمه

با توجه به اینکه کرونا ویروس جدید یا همان کووید 19، ویروسی جدید است، اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم، اما با این وجود تا زمان نگارش این مقاله بیش از 85 هزار نفر را در سرتاسر جهان مبتلا نموده و بیش از 3000 نفر را به کام مرگ کشیده است.  
 
آنچه محرز است این موضوع است که در موارد جدی، ویروس می تواند تأثیری ویرانگر بر روی تمام بدن و نه تنها ریه ها داشته باشد.
 
در این مقاله سعی داریم به بررسی تأثیر این ویروس جدید (کووید 19) بر ارگان های مختلف بدن، بپردازیم.
 

تأثیر ویروس کرونا بر ریه ها

 ویروس کووید 19 مانند دیگر بیماری های خانواده کرونا مانند سارس، مِرس و سرماخوردگی معمولی، یک بیماری مربوط به دستگاه تنفسی است که قاعدتاً اول از هر چیز ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
علائم اولیه بیماری کووید 19 شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. این علائم از دو روز تا 14 روز پس از ابتلای فرد، بروز می کنند.
 
شدت علائم ابتلا به بیماری کرونا (کووید 19) ممکن است خفیف و یا شدید بوده و حتی گاهی اوقات کشنده باشند. با این حال آمار نشان داده است که تا کنون 81 درصد موارد ابتلا، دارای علائم خفیف بوده اند. حدود 19 درصد از موارد نیز دارای علائمی حاد و شدید بوده و به بستری نیاز داشته اند.
 
افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های مزمن هستند، بیش از دیگران در معرض خطر خواهند بود. در موارد شدید، بیماران به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)، مبتلا می شوند. در واقع ARDS تنها در بیماران مبتلا به کووید 19 مشاهده نمی شود، بلکه در برخی دیگر از بیماری ها، شاهد بروز این سندرم هستیم.
 
این سندرم در واقع به ریه ها آسیب رسانده و موجب پاره شدن مویرگ های خونی در ریه ها می شود. مایع خارج شده از رگ ها (خون) موجب می شود اکسیژن نتواند از طریق ریه ها وارد جریان خون شود.
 
در حالی که اطلاعات زیادی در مورد آسیب وارده به ریه ها در اثر بیماری کووید 19 در دسترس نیست، اما به نظر می رسد، آسیب، چیزی شبیه به آسیب های ناشی از ابتلا به بیماری سارس و مرس باشد.
 
مطالعه ای که بر روی 138 بیمار کرونایی بستری در بیمارستان انجام شد، نشان داد که تقریباً همه این افراد، حدود 5 روز پس از بروز علائم بیماری، دچار تنگی نفس شدند. ARDS نیز 8 روز پس از بروز علائم، ایجاد می شود.
 
درمان ARDS شامل استفاده از اکسیژن و دستگاه ونتیلاتور (تهویه مکانیکی) است که با هدف اکسیژن رسانی به خون انجام می شود.
 

ارگان های دیگر بدن که از بیماری کرونا (کووید 19)، متأثر می شوند

ریه اصلی ترین ارگانی است که پس از ابتلا به کووید 19، تحت تأثیر قرار می گیرد. اما در موارد جدی، بقیه ارگان ها و اندام های بدن نیز ممکن است درگیر شوند.
 
در مواردی که بیماری شدید می شود، برخی بیمارها، در برخی دیگر از اندام ها نیز دچار مشکلاتی می شوند. هر چند که این موارد ممکن است در اثر هر عفونت دیگری نیز اتفاق بیافتند. این آسیب همیشه مستقیماً ناشی از عفونت نیست، بلکه ممکن است در واقع پاسخ و واکنش بدن به عفونت باشد.
 
معده و روده ها
برخی از بیماران مبتلا به کووید 19، ممکن است مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و یا اسهال را نیز تجربه کنند. البته این موارد نسبت به مشکلات ریوی به مراتب کمتر است.
 
در حالیکه به نظر می رسد ویروس کرونا به سادگی وارد ریه ها می شود، روده ها نیز برای این ویروس، غیر قابل دسترس نخواهند بود. در آزمایشات مربوط به بیماری های سارس و مرس، این ویروس در نمونه های گرفته شده از بافت روده و همچنین در نمونه های مدفوع، مشاهده شد.
 
برخی پژوهش ها نیز از وجود ویروس کووید 19 در مدفوع مبتلایان به این بیماری، حکایت دارد.
 
قلب و عروق
بیماری کووید 19 همچنین می تواند بر قلب و عروق تأثیر بگذارد. علائم عبارتند از آریتمی قلبی (ریتم نامنظم قلب)، نرسیدن خون کافی به بافت های بدن و یا فشار خون پایین.
 
البته تا کنون هیچ گونه شواهد علمی دال بر اینکه ویروس کرونا بتواند مستقیماً به قلب و عروق آسیب برساند، در دسترس نیست.
 
کبد و کلیه ها
وقتی سلول های کبد ملتهب شده و آسیب ببینند، می توانند بیش از مقدار طبیعی، آنزیم ها را وارد جریان خون کنند.
 
بالا رفتن آنزیم های کبد، همیشه نشانه مشکلی جدی نیست، اما این افزایش آنزیم در مبتلایان به سارس و مرس دیده شده است.
 
گزارشی که اخیراً منتشر شده، نشان داده است که افراد مبتلا به کووید 19 یا همان کرونا ویروس جدید، دچار آسیب کبدی می شوند.
 
برخی بیمارانی که به علت ابتلا به بیماری کووید 19 بستری می شوند، دچار آسیب های حاد کلیوی هستند و حتی به پیوند کلیه نیاز دارند. این موضوع در بیماری سارس و مرس نیز مشاهده می شود.
 
زمانی که بیماری سارس شیوع پیدا کرد، داشمندان ویروسی دیگر یافتند که موجب آسیب های کلیوی می شد. با این حال شواهدی کمی وجود دارد که تأثیر مستقیم این ویروس بر روی کلیه را تأیید نماید.
 
بر اساس گزارشات محققان، ممکن است آسیب های کلیوی به خاطر تغییراتی باشد که عفونت های ناشی از ویروس کرونا در بدن ایجاد می کنند. در واقع وقتی در اثر ابتلا به کرونا یا همان کووید 19، ریه ها آسیب می بینند، اکسیژن کافی وارد خون نشده و ممکن است بقیه اندام های بدن نیز آسیب ببینند.
 
سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن، پس از مواجهه با هر نوع عفونتی، سعی می کند با حمله به ویروس و یا باکتری خارجی، با آن مقابله کند. در حالی که سیستم ایمنی می تواند بدن را از شر عفونت رها سازد، ممکن است به موازات آن، به خود بدن هم آسیب هایی وارد سازد.
 
ممکن است در برخی موارد، پاسخ و واکنش سیستم ایمنی بدن، بسیار شدید باشد. این پدیده طوفان سیتوکین نامیده می شود. سلول های سفید خون (گلبول های سفید) ماده ای به نام سیتوکین تولید می کنند تا با عفونت ها مبارزه کند، اما اگر مقدار زیادی از این ماده در بدن آزاد شود، ممکن است مشکلاتی را برای بدن بوجود بیاورد.
 
پزشکان معتقدند که بیشترین آسیب کرونا به خاطر مشکلی به نام سندرم سپسیس، اتفاق می افتد که به واسطه واکنش های پیچیده سیستم ایمنی ایجاد می شود.
 
نکته دیگر در مورد سیستم ایمنی این است که تا کنون تقریباً هیچ کودک زیر 9 سالی به بیماری کووید 19، مبتلا نشده است. داشمندان هنوز درباره اینکه آیا کودکان اصلاً مبتلا نمی شوند و یا علائمشان خفیف است، به نتیجه قطعی نرسیده اند. داشمندان بر این باورند که این موضوع به دلیل واکنش ضعیف تر سیستم ایمنی بدن کودکان به این بیماری، اتفاق می افتد.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما