آیا دیابتی ها باید از کرونا بترسند؟

همیشه وقتی از افراد آسیب پذیر در برابر بیماری کرونا نام می برند، دیابتی ها را اول از همه ذکر می کنند. در این مقاله قصد داریم علت این موضوع و همچنین راهکارهای در امان ماندن از خطرات کرونا برای این دسته از افراد، اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 18 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا دیابتی ها باید از کرونا بترسند؟

مقدمه

تهدید جهانی ویروس کرونا، با اعلام آمار مبتلایان و مرگ و میرها، هر روز بیشتر می شود. رسانه ها نیز مرتباً هشدار می دهند که افراد پیر و افرادی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. همیشه دیابت اولین موردی است که به آن اشاره می شود.  
 
بنابراین آیا بیماران دیابتی باید بیشتر نگران باشند؟ چگونه می توان برای مقاله با این ویروس آماده شد؟
 
در این مقاله می کوشیم تا مستند به اطلاعات ارئه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و صحبت های متخصصین، اطلاعات مفیدی در این زمینه خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم.
 

ویروس کرونا (کووید 19) چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا گزارش داده که کرونا ویروس ها، یک خانواده بزرگ از ویروس ها بوده که در گونه های حیوانی شیوع دارند و به ندرت در میان انسان ها دیده می شوند. و این اتفاق نسبتاً نادر در مورد کووید 19 افتاده و احتمالاً منشأ آن مصرف برخی حیوانات توسط مردم چین باشد. ویروس کرونا از ووهان چین شروع شد و سپس در مدتی نسبتاً کوتاه به بیشتر نقاط جهان، سرایت پیدا کرد.
 
نکته قابل توجه در مورد این بیماری، دوران نهفتگی آن است که از 2 تا 14 روز گزارش شده است. به این معنا که فردی که در معرض ویروس قرار می گیرد، 2 تا 14 روز بعد، دچار علائم بیماری می شود و تا قبل از آن با اینکه بیمار است و می تواند ناقل بیماری باشد، اما هیچ کس از این موضوع آگاه نیست.
 
احتمالاً حداقل یک سال طول بکشد تا واکسنی برای کووید 19 ساخته شود. اما به احتمال زیاد در ماه های آتی داروهایی برای درمان آن ارائه شود.
 

چرا ابتلای افراد دیابتی به کرونا خطرناک است؟

به طور کلی افراد مبتلا به دیابت در صورت مواجهه با ویروس هایی مانند آنفلوآنزا و احتمالاً کووید 19، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار می گیرند.
 
توصیه هایی که در مورد این بیماری می شود، دقیقاً شبیه توصیه هایی است که در مورد آنفلوآنزا ارائه می شود. مثل شستشوی مکرر دست ها و پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، استفاده از ماسک را برای افراد غیر مبتلا، توصیه نمی کند.
 
واقعیت این است که افراد مبتلا به دیابت، در برابر بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و ذات الریه و البته کووید 19، جزء گروه های پر خطر محسوب می شوند. زیرا وقتی سطح گلوکز خون نوسان داشته و یا دفعتاً بالا می رود، واکنش سیستم دفاعی بدن بسیار ضعیف خواهد شد، بنابراین هم احتمال بیمار شدن افزایش یافته و هم احتمال بهبود سریع، کاهش خواهد یافت. البته لازم به ذکر است حتی در صورت کنترل قند خون، باز هم احتمال آسیب دیدن از بیماری کووید 19 در افراد دیابتی بیش از دیگران است.
 
هر چند که آمار و شواهد معتبر علمی دال بر ارتباط مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید 19 و دیابت، وجود ندارد، اما برخی سازمان های بهداشتی مانند JAMA، احتمال مرگ و میر ناشی از کووید 19 را در افراد پر خطر به این ترتیب اعلام نموده است:
 
- مبتلایان به بیماری های قلب و عروق (10.5 درصد)
- مبتلایان به دیابت (7.3 درصد)
- افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی (6.3 درصد)
- افراد مبتلا به فشار خون بالا (6 درصد)
- افراد مبتلا به سرطان (5.6 درصد)
 

اقدامات احتیاطی مربوط به ویروس کرونا برای افراد دیابتی

بیشتر متخصصان دیابت بیش از هر چیز بر رعایت بهداشت فردی توسط این دسته از افراد جامعه تأکید می کنند. در همین حال توصیه می کنند دیابتی ها تا می توانند با استفاده از روش های دارویی و غیر دارویی، قند خون خود را کنترل کنند.
 
دکتر جنیفر دایر، فوق تخصص غدد می گوید که بیمارنش مرتب با او تماس می گیرند و در مورد شیوع بیماری کووید 19 ابراز نگرانی می کنند، او می گوید به همه آن ها توصیه می کنم که حتماً واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید. اگر شمایی که دیابت دارید و یا یکی از نزدیکان دیابتی تان به یک بیماری شبیه به آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی دچار شد، لازم است وضعیت خود و یا او را به دقت زیر نظر بگیرید.
 
اگر احساس کردید دچار سینه پهلو و تنگی نفس شده اید، بهتر است وقت را از دست نداده و در اولین فرصت به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید تا درمان برای شما آغاز شود. معمولاً اگر درمان در همان اول بیماری شروع شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
 
یکی از متخصص ترین افراد حوزه دیابت به نام گری شینر می گوید، احتمال از دست دادن آب بدن در افراد مبتلا به دیابت، خصوصاً زمانی که قند خونشان بالا می رود، زیاد است، بنابراین لازم است این افراد همیشه به اندازه کافی آب بنوشند. بهتر است افراد دیابتی وقتی بیرون خانه می روند، یک بطری آب و یا حتی مایعات قندی مانند آبمیوه همراه خود داشته باشند تا در صورت افت قند خون، میل کنند.
 
این متخصص می گوید وقتی فرد مبتلا به دیابت به کرونا مبتلا می شود، همان اتفاقاتی برایش می افتد که برای افراد غیر مبتلا به دیابت می افتد، با این تفاوت که ممکن است در این گروه، قند خون بالا رفته و شاهد برخی التهابات شدید در دستگاه تنفسی باشیم. یکی از تفاوت های این ویروس جدید با ویروس کرونا، نفس تنگی بیشتری است که ممکن است ایجاد نماید. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، تفاوت این ویروس با ویروس های مشابهی همچون آنفلوآنزا این است که بیشتر موجب نفس تنگی می شود. در ادامه برخی توصیه ها به بیماران دیابتی را از زبان این متخصص برای شما بیان می کنیم:
 
- من همیشه به بیمارنم می گویم در مورد شستن دست ها در این مقطع و البته همیشه، وسواس داشته باشید.

- حتماً واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید، چرا که قطعاً برای شما مفید خواهد بود.

- اگر شخصی مبتلا به بیماری های تنفسی در اطراف شما بود و سرفه و عطسه و علائمی اینچنینی داشت، اصلاً به او نزدیک نشوید و فاصله تان را با او حفظ کنید و از برقراری تماس بدنی با او خودداری کنید.

 - به طور کلی، استفاده از ماسک روش خیلی مؤثری برای پیشگیری از بیماری کرونا نیست. بلکه توصیه ما بیشتر از هر چیز شستن دست ها و دریافت واکسن آنفلوآنزاست.
 
- مرطوب نگاه داشتن محیط زندگی نیز مفید است. اگر محیط خانه خشک باشد، بهتر است از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. میکروب ها بیش از هر جایی، از طریق بینی نفوذ می کنند و وارد بدن می شوند، اگر فضای بینی خشک باشند، میکروب ها راحت تر می توانند از این مجرا عبور کرده و خود را به داخل بدن برسانند.
 
شینر معتقد است به غیر از کنترل قند خون که با تست گلوکز مشخص می شود، لازم است قند خون سه ماهه نیز کنترل شود، وقتی قند خون سه ماهه در محدوده 9 یا 10 باشد، ممکن است شرایط بیماری برای فرد بدتر شود. اگر بتوانید قند خون سه ماه (A1C) خود را در محدوده 6 یا 7 نگه دارید، خطرات بیماری کرونا برای شما کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر این است که در صورت ابتلا به کرونا، باید قند خونتان را به خوبی کنترل کنید. وقتی فرد بیمار می شود، کنترل قند خونش اندکی چالش برانگیز می شود، اما در عین حال بسیار مهم است. زیرا وقتی قند خون زیاد می شود، در واقع با این اتفاق غذا برای رشد بهتر ویروس ها و عفونت ها را فراهم نموده اید.
 
بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خونتان به خوبی کنترل می شود، نباید در مورد ویروس کرونا یا همان کووید 19، نگرانی زیادی داشته باشید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.