ویروس کرونا چگونه در اماکن عمومی منتشر می شود؟

کرونا، مهمان ناخوانده و البته نامبارک این روزهای کشور ما و البته کل جهان، مشکلاتی را برای همه ایجاد نموده است. مهمترین شیوه شیوع این بیماری بسیار مسری، حضور در اجتماعات است، به همین دلیل بسیاری از تجمعات در سرتاسر جهان لغو شده اند. در این مقاله شیوه شیوع این بیماری از طریق حضور در اماکن عمومی را برای شما خواننده عزیز راسخون توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 29 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویروس کرونا چگونه در اماکن عمومی منتشر می شود؟

مقدمه

ویروس جدید کرونا که با نام کووید 19 شناخته می شود، اکنون به صورت گسترده در سرتاسر جهان در حال گسترش است. یکی از اصلی ترین علل شیوع این بیماری تجمعاتی است که به دلایل مختلف مانند خرید مایحتاج، فستیوال های مختلف و حتی تماشای مسابقات ورزشی، برگزار می شود.
 
همین چند روز پیش بود که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماری کووید 19 به مرحله همه گیری جهانی رسیده است. به این معنا که اینک ابتلا به این بیماری تقریبا در تمام کشورها و مناطق جهان، گزارش شده است.
 
در همین راستا بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته اند با شیوع این بیماری مقابله کنند. به همین دلیل، دولت ها، مشاغل و سازمان ها تلاش می کنند تا به هر طریق ممکن از جمع شدن افراد در یک مکان ممانعت نموده تا بدین وسیله جلوی شیوع بیشتر بیماری کرونا را بگیرند.
 
این تلاش ها شامل تعطیل نمودن مسابقات ورزشی پرطرفدار مانند فوتبال، تعطیلی سینماها و سالن های تئاتر، تعطیلی موزه ها و بناهای تاریخی، تعطیلی بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی و ... می شود.
 
این تعطیل کردن ها ممکن است در برخی موارد موجب افزایش نگرانی ها شود. در برخی کشورهای جهان افراد از ترس قحطی و قرنطینه، به فروشگاه ها هجوم می آورند و به همین دلیل برخی اقلام بهداشتی در کشورهای غربی به شدت کمیاب شده و در برخی موارد مردم برای دستیابی به آن ها به کارهای نامعقولی دست می زنند.
هر چند در مورد محدودیت های اعمال شده در کشورهای مختلف، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما در هر صورت متخصصان معتقدند کاهش گردهمایی های عمومی، می تواند گامی مثبت در پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری باشد.
 

چرا نباید از این محدودیت ها وحشت داشت؟

دکتر رابین پاتل، متخصص بیماری های عفونی و رئیس انجمن میکبوبیولوژی آمریکا معتقد است این محدودیت ها در حقیقت روشی مشروع برای پیشگیری از گسترش ویروس کروناست. او افزود این ویروس واقعاً نگران کننده بوده و به شدت در حال گسترش در سرتاسر جهان است. پس نمی توان دست روی دست گذاشت و حتماً باید کاری کرد.
 
یکی از روش های مبارزه با کرونا این است که افراد مبتلا از حضور در اجتماع و گسترش و شیوع بیماری منع شوند. اما از آن جا که دوره کمون و نهفتگی این بیماری حتی تا 14 روز هم گزارش شده است، در بسیاری از موارد، افراد از ابتلای خود و اطرافیانشان به کرونا اطلاع ندارند. بنابراین در گردهمایی های عمومی، قطعاً افرادی وجود دارند که به ویروس کرونا آلوده شده اند و می توانند چندین نفر دیگر را نیز آلوده کنند.
 

ویروس جدید کرونا (کووید 19)، چگونه منتشر می شود؟

ویروس کرونای جدید یا همان کووید 19، مانند تمام ویروس هایی که دستگاه تنفسی را درگیر می کنند، منتشر می شود. در واقع این ویروس دقیقاً مانند ویروس سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا، از طریق قطرات کوچکی که به واسطه سرفه، عطسه و تنفس فرد مبتلا از دهانش بیرون می آیند، می تواند منتشر شده و دیگران را مبتلا نماید.  
 
هر وقت فردی در ارتباط و تماس تقریباً نزدیک با یک فرد مبتلا به کرونا قرار می گیرد، احتمال ورود ویروس به دستگاه تنفسی و بدنش وجود خواهد داشت. به همین خاطر است که بسیاری از سازمان های بهداشتی در سرتاسر جهان، توصیه می کنند که گردهمایی ها را تا حد امکان محدود سازیم.
 
در همین راستا بسیاری از کشورها و دولت ها تصمیم گرفته اند اماکن عمومی و رویداده های مختلف ورزشی و غیر ورزشی را تعطیل نماید تا تماس انبوه افراد به حداقل ممکن برسد.
 
دکتر رابرت گلاتر، یکی از متخصصان بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، از چنین تصمیمانی دفاع نموده و می گوید: برای اینکه بتوانیم این رویدادها را بدون هیچ مشکل و پیامدی تعطیل کنیم، قبل از هر چیز باید مردم و جامعه را از خطرات گسترش این بیماری و عواقب آن آگاه نموده و روش های مقابله با آن را به آن ها بیاموزیم. وقتی افراد جامعه در مورد این بیماری و عواقبش آگاه شوند، نه تنها با دولت ها همکاری می کنند، بلکه از دولت ها درخواست می کنند تا این تجمعات را به حداقل ممکن برسانند.
 

ویروس کرونا از طریق تماس سطوح آلوده نیز منتشر می شود

علاوه بر اینکه ویروس کرونا می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل شود، تماس با سطوح آلوده به ویروس نیز یکی از روش های انتقال این ویروس است.
 
تحقیقات جدید نشان داده اند که کرونا ویروس انسانی، می تواند بر روی برخی سطوح زنده بماند. این ویروس بر روی سطوحی مانند پلاستیک و استیل ضد زنگ می تواند تا 9 روز زنده بماند!
 
تماس با سطوحی که قطرات تنفسی افراد آلوده بر روی آن ها ریخته شده می تواند تا روزها موجب آلودگی و ابتلای افراد زیادی شود. سطوحی مانند دستگیره های در، صفحه کلید رایانه، صفحه نمایشگرهای لمسی، نرده های استیل و بسیاری از سطوح دیگر می توانند منشأ آلودگی به ویروس کرونا باشند.
 

چگونه می توان در اماکن عمومی، خود را از ابتلا به کرونا محافظت نمود؟

سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان ها و مراکز مرتبط با بهداشت و سلامت توصیه می کنند افرادی که در گروه های پرخطر قرار دارند، مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، باید از ورود به جمع های شلوغ مانند گردهمایی ها و یا مراکز شلوغ، به شدت خودداری کنند و حتی المقدور از خانه خارج نشوند.
 
البته باید توجه نمود این حرف به این معنا نیست که افراد سالم می توانند بدون هیچ محدودیتی در اجتماع حاضر شوند. بلکه خطر حتی برای افراد سالم نیز وجود دارد. از سویی هر چند ممکن است جوان ترها در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 با مشکلاتی جدی روبرو نشوند، اما می توانند ناقل بیماری بوده و بسیاری از افراد را دچار مشکل نمایند. به همین خاطر است که توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری کرونا تا 14 روز خود را در خانه قرنطینه نمایید.
 
همانطور که بارها شنیده اید، مهمترین روش پیشگیری از کرونا، بهداشت دست و دست نزدن به چشم ها، بینی و دهان است. اگر با فردی مواجه می شوید که عطسه یا سرفه می کند، سریعا با چیزی مانند دستمال دهان و بینی خود را بپوشانید. و اگر خودتان می خواهید سرفه یا عطسه کنید، حتماً با دستمال و یا حتی لباستان، جلوی دهان و بینی خود را بگیرید تا از ابتلای دیگر افراد و گسترش این بیماری پیشگیری کنید.
 
احتمالاً شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که برخی گردهمایی ها، فستیوال ها و یا حتی مهمانی های مورد علاقه و حتی مورد نیازتان در این روزها تعطیل شده است. اما بهتر است برای ریشه کن شدن هر چه سریعتر این بیماری، به توصیه های متخصصان گوش داده و تا می توانید از حضور در اماکن عمومی، اجتناب کنید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما