چگونه در مورد کرونا با کودکان صحبت کنیم؟

با افزایش تب خبرهای کرونایی در تمام رسانه ها، نه تنها بزرگ ترها، بلکه کودکان نیز دچار اضطراب می شوند. در این روزها همانطور که به سلامت جسمی کودکانمان اهمیت می دهیم، نباید از سلامت روان آن ها، غافل شویم. در این مقاله قصد داریم شما را با روش صحیح صحبت کردن با کودکان در مورد بیماری کرونا، آشنا کنیم.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه در مورد کرونا با کودکان صحبت کنیم؟

مقدمه

گزارشات و خبرهایی که از تعداد افراد مبتلا به کرونا و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری منتشر می شود، بسیاری از بزرگسالان را نگران و مضطرب می کند. اما کودکانی که این اخبار را می شنوند، ممکن است بیش از بزرگترها دچار ترس و وحشت شوند.
 
اما واقعیت این است که ویروس آنفلوآنزای فصلی به مراتب قوی تر و کشنده تر از کروناست و در همین فصل پاییز سال گذشته (2019)، 10 هزار نفر را فقط در آمریکا به کام مرگ کشانده که از این تعداد، 60 نفر کودک بوده اند.
 
سازمان های مرتبط با سلامت و بهداشت اعلام نموده اند که ویروس کرونا در مجموع ویروسی تهدید آمیز محسوب نمی شود. اما با این وجود زمزمه ها و نجواهایی که ممکن است کودکان از رسانه ها و یا حرف های بزرگ تر ها بشنوند، برایشان ایجاد ترس نماید.
 
بنابراین، این سؤال مطرح می شود که والدین چگونه می توانند در مدیریت بهتر و کارآمدتر این ترس، به کودکان کمک نموده و در عین حال خودشان مراقب و هشیار باشند؟
 
در ادامه به برخی نکات در این زمینه که همگی برگرفته از صحبت ها و پیشنهادات متخصصان سلامت روان کودک است، اشاره می کنیم.
 

آیا باید موضوعات مرتبط با کرونا را با کودکان مطرح کنیم؟

کودکانی که از شنیدن اخبار کرونایی دچار نگرانی می شوند، باید والدینشان در دسترسشان بوده و با صبر و حوصله به سؤالتشان پاسخ دهند. اما اگر کودک از موضوع کرونا آگاه نبود، آیا لازم است در مورد آن با او سخن گفت؟
 
والدین باید بدانند که فرزندانشان ممکن است در مورد این بیماری و شیوعش، نگرانی هایی داشته باشند. ممکن است کودکان از منابع مختلف، اطلاعاتی را در مورد بیماری کرونا به دست آورند اما هیچ چیزی در این مورد به شما نگویند، اما این نگفتن به این معنا نیست که در این مورد نگران نیستند.
 
اگر سر صحبت را به نحوی با کودکان باز کنید، احتمالاً سؤالاتی را که ذهنشان را مشغول کرده، از شما بپرسند. در این صورت لازم است اطلاعات درست و البته لازم را به آن ها بدهید. جالب اینجاست که در برخی موارد نگرانی های بچه ها به مراتب بیشتر از بزرگ ترهاست. بنابراین قبل از پاسخ به هر سؤالی بهتر است خودتان اطلاعات دقیق، درست و جامعی در مورد این بیماری به دست آورید.
 

مطمئن شوید که از خطرات واقعی این بیماری به درستی آگاه هستید

قبل از اینکه درباره بیماری کرونا با فرزندان و کودکان صحبت کنید، باید اطلاعاتی جامع در مورد ویروس جدید کرونا به دست آورید. این اطلاعات باید شامل نحوه انتقال ویروس، میزان شیوع و خطرناکی ویروس و مواردی از این قبیل باشد.
 
در عین حالی که لازم است پاسخ به کودک، کودکانه و متناسب با سن و فهم کودک بوده، باید کاملاً صادقانه و مبتنی بر واقعیت باشد.
 
بنابراین برای دستیابی به این هدف، خودتان نیز نیاز دارید برای کسب اطلاعات، به منابع معتبر مراجعه نموده و از مراجعه مکرر به فضای بی در و پیکر مجازی، خودداری کنید. چرا که این روزها با بالا رفتن تب بیماری کرونا، تب شایعات و اظهار نظرهای بی پایه و اساس نیز رونق گرفته است.
دکتر تینا چوپرا، مدیر یکی از بیمارستان های عفونی آمریکا معتقد است: "والدین باید کودکان خود را از این موضوع آگاه کنند که ویروسی که در حال حاضر بازار گرمی دارد، دقیقاً مانند همه ویروس های رایجی است که برای دستگاه تنفسی مشکل ایجاد می کنند. این ویروس نیز بیش از هر چیزی موجب سینه پهلو می شود."
 
باید به بچه ها بگویید که حتی ممکن است فردی به این بیماری مبتلا شود، اما علائمی نداشته و یا علائم در او خیلی خفیف باشد.
 
والدین می توانند این ویروس را با ویروس آنفلوآنزا و یا حتی سرماخوردگی مقایسه کنند و به بچه ها بگویند که این ویروس هم چیزی شبیه سرماخوردگی است. سپس در مورد بهداشت دست و روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا با بچه ها صحبت کنید. باید به بچه ها بیاموزید که پس از دستشویی رفتن، قبل از غذا خوردن و بعد از اینکه از بیرون به خانه آمدند، دست هایشان را به مدت 20 ثانیه، با آب گرم و صابون بشویند. همچنین به بچه ها بیاموزید که قبل از شستن دست ها، به هیچ عنوان به دهان، چشم ها و بینی خود دست نزنند.
 
جالب است بدانید که نحوه انتقال بیماری، یکی از عوامل مؤثر بر شدت آن محسوب می شود. اما در هر حال، با توجه به آمارهای جهانی که در طول این چند ماه منتشر شده است، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا (کووید 19)، حدود 2 درصد است که نسبت به بسیاری از بیماری های مسری دیگر، خیلی نگران کننده نیست. جالب است بدانید که میزان مرگ و میر در بیماری سارس حدود 10 درصد و در بیماری مرس، حدوداً 33 درصد است.
 

با کودکان گفتگو کنید

والدین باید با دقت ترس های کودکان را مورد توجه قرار داده و هرگز آن ها را نادیده نگیرند. برای دستیابی به این هدف باید والدین پیش از این، گوش دادن فعال را تمرین کرده باشند. به عبارت دیگر، وقتی بچه ها از نگرانی ها و ترس هایشان حرف می زنند، باید به آن ها توجه کامل نمود و به احساسات و افکارشان، بها داد.
 
به جای اینکه در مورد ویروس کرونا و آمار و ارقام مربوط به آن با یکدیگر پچ پچ کنید و فکر کنید کودکان متوجه نمی شوند، بهتر است همان طور که در بالا نیز اشاره شد، اطلاعات درست را مطابق با درک و فهم کودکان، به آن ها ارائه دهید.
 
البته پیش از هر چیز باید بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید. به عبارتی لازم است اول از همه خود بزرگ ترها و والدین، آموزش های صحیح را ببینند و بیاموزند چه مقدار ترس و اضطراب طبیعی است و چه میزان، بزرگنمایی است. اگر اطلاعات کافی داشته باشید و اطمینان یابید که برای پیشگیری از بیماری اقدامات لازم را انجام داده اید، قطعاً اضطرابتان کاهش خواهد یافت.
 
وقتی پدر و مادر مضطرب باشند، هر چه قدر هم که تلاش کنند این اضطراب و نگرانی را از کودکان بپوشانند، باز هم به صورت اتوماتیک آن را به کودکانشان انتقال می دهند.
 
بنابراین اگر از شنیدن اخبار این روزها، به شدت دچار اضطراب شده اید و احساس می کنید، کنترل از دستتان خارج شده، بهتر است برای حل مشکل خود به یک مشاور و یا روانشناس مراجعه کنید و یا با گروه همسالان خود که شرایطی مانند شرایط شما را داشته و البته بر اضطراب خود غلبه نموده اند، مشورت و معاشرت داشته باشید.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.