چگونه بر اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا غلبه کنیم؟

این روزها، همه مردم از یک مهمان ناخوانده به نام کرونا سخن می گویند. این ویروس نه چندان خطرناک چند روزی است که برخی از شهرهای ایران را درگیر کرده است. هر چند که تعداد کمی از افراد به این بیماری مبتلا شده اند، اما اضطراب ناشی از شیوع کرونا، همه افراد جامعه را درگیر نموده است. در این مقاله شما را با روش های مقابله با استرس ناشی از شیوع کرونا آشنا می کنیم.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بر اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا غلبه کنیم؟

مقدمه

با شیوع و گسترش ویروس کرونا، مردم در سرتاسر جهان روز به روز دچار اضطراب بیشتری می شوند. وقتی مردم مشاهده کردند برخی شهرهای کشور چین قرنطینه و محدودیت های مسافرتی در سرتاسر جهان اعمال شد، نگرانی ها در مورد این ویروس تازه وارد، چند برابر شد.
 
البته اینکه انسان درباره یک بحران بیماری زای جدید دچار اضطراب و نگرانی شود، امری کاملاً طبیعی است. این ویروس تحت شرایطی خاص می تواند ویروسی کشنده باشد، اما امروزه همه مردم می دانند که این ویروس تنها برای افرادی ممکن است مرگ آور باشد که دچار نقص ایمنی بدن هستند. این نقص ایمنی معمولاً به علت ابتلا به برخی بیماری ها و یا درمان هایی مانند شیمی درمانی، اتفاق می افتد. بنابراین ویروس کرونا برای بیشتر افراد جامعه، تهدیدی جدی محسوب نمی شود.
 
در این مقاله قصد داریم شما خواننده عزیز راسخون را با روش های مقابله با اضطراب و ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
 

خطر را برای خود و دیگران بزرگ جلوه ندهید

مغز ما عادت دارد چیزهای ناشناخته را تهدید بداند و احتمال وقوع آن را برای ما بزرگنمایی کند. در واقع این ویژگی، یک ویژگی غریزی مغز است که انسان را برای مواجهه با خطرات، آماده می سازد. هر چه مغز خطر را بزرگتر جلوه دهد، توجه انسان به آن خطر بیشتر شده وتمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با آن را جدی تر خواهد گرفت. این غریزه طبیعی، در عین مفید بودن پتانسیل این را دارد که به سلامتی و بهزیستی ما لطمه وارد کند. در همین بحث کرونا، همه ما از یک بیماری که قربانیان بسیار اندکی دارد، اینچنین می هراسیم، اما در مورد رانندگی کردنی که هر روزه تعداد زیادی از افراد را مصدوم نموده و یا حتی به کام مرگ می کشاند، ترس چندانی نداریم. و این در حالی است که احتمال بوجود آمدن حادثه در رانندگی خیلی بیشتر از آسیب دیدن در اثر ابتلا به ویروس کرونا است.
 
در این روزها، بسیاری از خبرگزاری ها و دیگر منابع آنلاین مانند شبکه های اجتماعی، بیش از حد در مورد این بیماری و خطرات آن، بزرگنمایی می کنند.
 
همین بیماری آنفلوآنزا که هر ساله با آن درگیریم، در همین روزهایی که پشت سر گذاشتیم، در ایالات متحده آمریکا، 15 میلیون نفر را مبتلا کرد، 140 هزار نفر را در بیمارستان بستری نمود و موجب مرگ 8200 نفر شد.
 
در مقایسه باید گفت که ویروس کرونا تا 31 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398)، تنها 8000 هزار نفر را در دنیا مبتلا نموده (بیشتر این موارد از چین گزارش شده است) و در این میان تنها 200 نفر را به کام مرگ کشانده است (البته در هنگام ترجمه این مقاله تعداد آمار به مراتب بیشتر شده است). بر اساس گزارش رویترز، نرخ مرگ میر ناشی از ویروس کرونا، حدود 2 درصد است.
 
بنابراین همانطور که ترس ما از آنفلوآنزا در حد یک سرماخوردگی شدید است، نباید ترسمان از ویروس کرونا، بیشتر از آنفلوآنزا باشد. البته این موضوع به معنای عدم توجه به مسائل بهداشتی و روش های پیشگیری نیست.
 

احتیاط های ساده و رایج را مد نظر قرار دهید

آنفلوآنزا و کرونا ویروس بر اثر تماس، سرفه و یا عطسه، به صورت روزانه، افرادی را مبتلا نموده و گسترش می یابد. اگر احساس می کنید بیمار هستید، در خانه بمانید از رفتن به محل کار و یا حضور در اجتماع، خودداری کنید. اگر هم مریض نیستید، از تماس نزدیک با دیگران، خصوصاً افرادی که بهداشت فردی را رعایت نمی کنند، خودداری کنید.
 
در وهله اول، شستن منظم دست ها باید در اولویت باشد. وقتی از بیرون وارد خانه می شوید، اولین کار باید شستن دست ها باشد. برای شستن دست ها از آب گرم و یا حتی داغ و مقدار زیادی صابون استفاده کنید. اگر هم به آب دسترسی ندارید، بهتر است یک مایع ضد عفونی کننده را همراه خود داشته باشید و دست هایتان را مرتب ضد عفونی کنید.
 
از سویی لازم است سیستم ایمنی بدنتان را قوی نگه دارید، خصوصاً اگر احساس می کنید بیمار شده اید. راز تقویت سیستم ایمنی بدن، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی است. ورزش روزانه، حتی در روزهای سرد زمستان نیز، بسیار مهم و ضروری است.
 

بیش از حد در فضای مجازی و رسانه ها پرسه نزنید

هر چه بیشتر در رسانه ها و فضای مجازی باشید، در واقع جیب شرکت های ارائه دهنده این خدمات را پر کرده اید. ویروس کرونا فرصتی عالی برای شرکت هایی است که با افزایش تنش و اضطراب به دنبال سودجویی هستند. بنابراین معمولاً شرکت های ارائه دهنده این قبیل خدمات، سود بیشتر خود را در نگرانی بیشتر مردم جامعه می یابند. بنابراین هر چه بیشتر سمت آن ها بروید، مضطرب تر شده و عطشتان برای وب گردی، اینترنت گردی و گوش دادن به رسانه ها، افزایش خواهد یافت.
 
پس بهتر است شما نیز کمتر به سراغ فضای مجازی بروید. دانشمندان و مسئولین بهداشتی در سرتاسر جهان، در حال پژوهش بر روی ویروس کرونا و یافتن راه هایی برای درمان و پیشگیری از آن هستند. پس بهتر است به صحبت های منابع رسمی اعتماد نموده و از مطالعه و انتشار شایعات و حرف های بی سند، خودداری کنید.
 

از مهارت های مقابله ای خود به خوبی بهره ببرید

مهم نیست در حال حاضر موضوع اضطراب شما چیست، تنها لازم است با استفاده از مهارت های مقابله ای خود، اضطرابتان را مدیریت کنید. ممکن است لازم باشد خود گویی مثبت کنید و یا برای از بین بردن افکار منطقی و جایگزین کردن آن ها با افکار مثبت، تلاش کنید. برای این کار می توانید ذهن خود را با اطلاعات درست و منطقی درگیر نمایید.  
 
شاید حرف زدن و درد و دل کردن با یک دوست بتواند تا اندازه ی زیادی از اضطراب شما بکاهد. مایندفولنس (ذهن آگاهی) و یا تکنیک های مدیتیشن می توانند در آرام کردن شما و رهایی از اضطراب تأثیر گذار باشند. در هر حال اگر شما نیز دچار اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا هستید، بهتر است به راهبردهای مقابله ای خود که همیشه از آن ها برای غلبه بر اضطراب بهره می برده اید، متوسل شوید.
 
یادتان باشد که دیر یا زود این ویروس در سرتاسر جهان گسترش خواهد یافت. این گسترش و شیوع کاملاً طبیعی است. هر چند که ممکن است این موضوع خیلی ترسناک باشد – خصوصاً در مناطقی که شیوع بالاست – اگر مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت کنید، احتمال ابتلای شما کاهش خواهد یافت و حتی در صورت ابتلا، احتمال اینکه با مشکل جدی روبرو شوید، بسیار پایین است.
 
در پایان باید اشاره نماییم که اضطراب و استرس زیاد و البته مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف کند. وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، حتی یک سرماخوردگی ساده نیز می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد نماید. پس بهتر است با حفظ آرامش و پرهیز از اضطراب و رعایت مسائل بهداشتی، تنها به اخبار مراجع رسمی توجه نمایید.
 
منبع: سایت سایک سنترال


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.