مقابله با اضطراب ناشی از ویروس کرونا (بخش دوم)

همه ما می دانیم و تجربه کرده ایم که در شرایط اضطراب زا و بی ثبات، تصمیمات مهمی نگیریم و احساسی عمل نکنیم. حالا هم در دوران ویروس کرونا بهتر است به اندازه کافی استراحت در منزل داشته باشید. خواب به اندازه و کافی کمک زیادی برای بازسازی و به سازی اندام در حالت جسمانی و روحی خواهد کرد. اگر برای تان ممکن نیست که در منزل ورزش منظم داشته باشید، میزان تحرک خود را بیشتر از قبل کنید.
سه‌شنبه، 19 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقابله با اضطراب ناشی از ویروس کرونا (بخش دوم)
ساعت های مشخصی در طول روز را به دور از فضای مجازی یا حتی واقعی بگذرانید که اصطلاحا می گویند آزاد و راحت باشید.


مقابله با اضطراب و نگرانی از ویروس کرونا 

با دوستان و اطرافیان تان در مورد نکات مثبت مراقبت ها صحبت کنید
با دوستان و اطرافیان خود در مورد نکات آموزشی معتبر و صحیح گفتگو و صحبت کنید. این را هم اضافه کنم که صحبت در مورد اضطراب و نگرانی ها به بهتر شدن حال و هوای شما کمک بسیاری می کند. اما پیشنهاد می کنیم صحبت فقط در مورد این ویروس نباشد و تمرکز روی بیان نگرانی ها و ارائه راهکارهای جمعی برای کاهش این اضطراب ها است. بهتر این است که سعی داشته باشید بر چیزهایی که روی آن کنترل و نظارت کافی دارید متمرکز باشید. از روش های کاهش اضطراب و استرس مثل ریلکسیشن، تنفس عمیق و آزاد و ... که قبلا به کار می بردید، استفاده کنید.

اگر بخواهیم نتیجه گیری کلی از مباحثی که مطرح کردیم بگوییم باید اشاره کرد که تعداد زیادی از ما انسان ها زمانی که با حوادث و واکنش های دردناک و اذیت کننده ای مثل طوفان، باران های سیل آسا، زمین لرزه یا از دست دادن افرادی که دوست شان داریم مواجه می شویم. در کل این حس را داریم که نمی توانیم شرایط را تحت کنترل خود در بیاوریم. شرایط برای ما غیرقابل پیش بینی و آزار دهنده می شود. مانند مواجهه ما ایرانی ها با ویروس کرونا که بسیار هم همه گیر شده است.
 
برای کاهش اضطراب، کمتر اخبار را بررسی کنید
بیشتر واکنش هایی که ما انسانها در زمان وقوع حوادث یا بحران، بلایای طبیعی و اتفاقات ناگوار از خود نشان می دهیم، رفتارهایی عادی و طبیعی و بدون مشکل است. به همین دلیل از این به بعد بهتر است به خود یا اطرافیان تان برچسب آدمی ضعیف و ترسو، بزدل و اضطرابی یا غیرعادی بودن نزنید. پیشنهاد می کنیم از شرایطی که اضطراب و نگرانی شما را بیشتر می کند دوری کنید. بطور مثال بهتر است کمتر اخبار و اتفاقات اطراف خود را بررسی کنید تا اضطراب کمتری را وارد ذهن خود کنید.
 
در مورد نگرانی ها و احساسات تان حرف بزنید
از شرکت در جلسات و گروه های پرتنش و اضطراب زا اجتناب کنید. در مورد اضطراب و نگرانی خود با افرادی که به آنها اعتماد دارید صحبت کنید و اصلا خجالت نکشید. زیرا این یک رفتار طبیعی و عادی تلقی می شود. این اجازه را به خود و دیگران بدهید که به دلیل افزایش نگرانی ها گریه کرده و خشم خود را اینگونه تخلیه کنند. برای اینکه سلامت روان خود را تضمین کنید با احساس و هیجانات و افکار خود سر جنگ نداشته باشید. سرکوب غیرمنطقی این احساسات موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.
 
موسیقی ملایم و بدون تحریک زیاد گوش کنید
ساعت های مشخصی در طول روز را به دور از فضای مجازی یا حتی واقعی بگذرانید که اصطلاحا می گویند آزاد و راحت باشید. فعالیت هایی که برای شما آرامش به همراه دارد را در برنامه ریزی های تان قرار دهید مثلا راز و نیاز و نیایش کنید. موسیقی ملایم و بدون تحریک حرکتی گوش کنید. کتابی جدید و مورد علاقه تان را بخوانید. از دوستان خود بخواهید که فیلم یا سریال مناسبی به شما پیشنهاد کنند تا شما تماشا کنید.
 
استراحت به اندازه و کافی داشته باشید
همه ما می دانیم و تجربه کرده ایم که در شرایط اضطراب زا و بی ثبات یا اصطلاحا شرایط بحرانی، تصمیمات مهمی نگیریم و احساسی عمل نکنیم. بهتر است به اندازه کافی استراحت در منزل داشته باشید. خواب به اندازه و کافی کمک زیادی برای بازسازی و به سازی اندام در حالت جسمانی و روحی خواهد کرد. اگر برای تان ممکن نیست که در منزل ورزش منظم داشته باشید، میزان تحرک خود را بیشتر از قبل کنید. از روش های ریلکسیشن و تکنیک های تنفسی استفاده کنید که اکسیژن بیشتری به ریه ها برسد تا کارکرد بهتری پیدا کنند.
 
در حضور کودکان از اخبار منفی کرونایی صحبت نکنید
در حضور کودکان به هیچ عنوان در مورد اخبار بد و آسیب ها و مرگ و میر صحبت نکنید. کودکان چون قدرت تمییز دادن واقعیت از خیال و توهم نیستند، اگر اخباری را به صورت اغراق آمیز بیان کنید، نمی توانند فرقی میان این دو قائل شوند. همین امر موجب می شود که از کرونا تصویرسازی های ذهنی منفی داشته باشید که می تواند خود را در وحشت های شبانه، شب ادراری، ناخن جویدن و سایر اختلالات کودکان نشان دهد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - علی اصغر رضائی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.