تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کرونا (بخش اول)

ایمن بودن در برابر یک بیماری مانند کرونا که این روزها تمام جهان را گرفتار خود کرده است به این معنا است که بدن شما می‌تواند ویروس ها را بدون تجربه‌ی هر گونه نشانه‌ای از بین ببرد. ما سیستم ایمنی را از چند طریق توسعه می‌دهیم. تغذیه مناسب، یکی از شیوه‌های توسعه و تقویت سیستم ایمنی بدن است. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کرونا (بخش اول)
جهت پیشگیری از کرونا شما می‌توانید زنجبیل را با اضافه کردن آن در غذاها و نوشیدن دمنوش آن در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
 

مقدمه

سیستم ایمنی اصطلاحی است که اغلب در حیطه‌ی پزشکی به کار می‌رود. سیستم ایمنی بدن از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. اگر در برابر یک بیماری مصون باشید، بدان معنا است که با قرار گرفتن در معرض میکروب‌هایی که آن بیماری را ایجاد می‌کنند، بیمار نخواهیم شد. هنگامی که نسبت به چیزی مصونیت دارید، به این معنی است که بدن شما قادر است بدون آنکه دچار مشکلی شود، با آن بیماری یا عفونت مبارزه کند. افرادی که سیستم ایمنی بدن نه چندان قدرتمندی دارند، مشکلات بیش‌تری دارند و بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی هستند. حال این سوال مطرح می شود که چرا تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا لازم است؟ در ادامه این مطلب ۷ ابر خوراکی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از کرونا را بشناسید.
 

اتفاقی که درون بدن شما رخ می‌دهد

هنگامی که بیمار می‌شوید، بدن شما در حال مبارزه با بیماری است و بسته به این که آن بیماری چیست، علائم و نشانه‌ّهایی را تجربه می‌کنید. شما تعداد زیادی سلول‌های مختلف در بدن دارید که برای حفظ سلامت بدن‌تان کارهای مختلفی انجام می‌دهند. لوکوسیت‌ها نوعی سلول هستند که سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهند. شما احتمالاً آن‌ها را با عنوان گلبول‌های سفید (WBCs) شنیده‌اید. این سلول‌ها در همه جای بدن به جستجوی میکروب‌های بیماری‌زا حرکت می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. سلول‌های دیگری نیز وجود دارند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. کمپلمان نوعی پروتئین است که به از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر سلول‌های آلوده کمک می‌کند. غدد لنفاوی، تیموس، طحال و مغز استخوان همگی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها نقش دارند.

هنگامی که یک آنتی‌ژن (میکروبی که می‌تواند شما را بیمار کند) وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن‌تان تحریک می‌شود و آنتی‌بادی‌هایی را ایجاد می‌کند. آنتی‌بادی‌ها نوعی پروتئین خاص هستند که به آنتی‌ژن متصل می‌شوند و آن را در یاد نگه می‌دارند. سلول‌های دیگر در سیستم ایمنی بدن آنتی‌ژن را از بین می‌برند. آنتی‌بادی‌ها در بدن شما باقی می‌مانند بنابراین اگر دوباره در معرض همان میکروب قرار بگیرید، آن‌ها را شناسایی می‌کنند و مانع بروز بیماری می‌شوند.
 

تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کرونا

ایمن بودن در برابر یک بیماری مانند کرونا که این روزها تمام جهان را گرفتار خود کرده است به این معنا است که بدن شما می‌تواند ویروس ها را بدون تجربه‌ی هر گونه نشانه‌ای از بین ببرد. ما سیستم ایمنی را از چند طریق توسعه می‌دهیم. قرار گرفتن در معرض بیماری به صورت طبیعی و بیمار شدن، یکی از شیوه‌های توسعه‌ی سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن پس از ابتلا به بیماری، آنتی‌بادی در برابر آن بیماری ایجاد می‌کند و شما را از ابتلای دوباره به آن بیماری مصون نگه می‌دارد. البته باید بدانیم که این جریان در مورد همه‌ی بیماری‌ها اتفاق نمی‌افتد، اما در مورد بسیاری از آن‌ها صادق است.

ما همچنین از طریق واکسن زدن بدن‌مان را در برابر برخی بیماری‌ها ایمن می‌کنیم. واکسیناسیون در برابر یک بیماری به بدن ما کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌های آن بیماری را ایجاد کند بدون این‌که در واقع بیمار شویم. هنگامی که واکسن دریافت می‌کنیم، بدن‌مان “بیماری” را می‌بیند و می‌آموزد که چگونه با آن مقابله کند اما هیچ نشانه‌ای را مبنی بر این‌که واقعا بیمار هستیم، تجربه نمی‌کنیم.

نوزادان نیز در هنگام تولد از طرف مادرشان مصونیت را دریافت می‌کنند. به طور کلی، این آنتی‌بادی‌ها پس از گذشت حدود 6 ماه از بین می‌روند، اما در طول چند ماه اول زندگی تا حدی از بدن محافظت می‌کنند. تغذیه با شیر مادر سطح این محافظت را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که نوزادان در صورت واکسینه شدن مادران‌شان می‌توانند در برابر بیماری‌های جدی مانند آنفولانزا و سیاه سرفه مصون باشند. محافظت حاصل از این واکسن‌ها به کودک نیز منتقل می‌شود.
 

تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا

۱. زنجبیل
زنجبیل مزایای بی شماری دارد، و یکی از این مزایا تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های ویروسی نظیر کرونا است. این ریشه‌‌ی خوراکی دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطان و آنتی‌اکسیدانی است که برای بدن ما بسیار مفید هستند. زنجبیل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند به پاک کردن سیستم لنفاوی شما و حذف سموم انباشته شده در بدن کمک کند.

زنجبیل همچنین با جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد باعث تقویت وضعیت آنتی‌اکسیدان بدن می‌شود. علاوه بر این، زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. هنگامی که گینجرول، یک ترکیب موجود در زنجبیل، با وانیلوید نوع ۱ (گیرنده‌ی حساس به گرما و درد) تعامل دارد، می‌تواند سطح کلسیم بدن شما را مدوله کند.

ثابت شده‌است که زنجبیل به عنوان یک ماده‌ی ضد سرطان، اثرات انواع سرطان مانند لنفوم، هپاتوم، سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان پستان، سرطان پوست، سرطان کبد و سرطان مثانه را کاهش داده و سرکوب می‌کند. توانایی ضد سرطان این ریشه‌ی خوراکی به دلیل توانایی آن برای ایجاد آپوپتوز، کاهش سرعت تکثیر، ایجاد انسداد در چرخه‌ی سلولی و سرکوب پروتئین‌های فعال کننده که باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود، است.

جهت پیشگیری از کرونا شما می‌توانید زنجبیل را با اضافه کردن آن در غذاها و نوشیدن دمنوش آن در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید چند تکه زنجبیل را ریز خرد کنید، آن را چند دقیقه در آب بجوشانید و یک قاشق غذاخوری عسل برای شیرین کردن‌اش به آن اضافه کنید.
 
۲. آب انگور قرمز
نوشیدن آب انگور قرمز در حد اعتدال دارای مزایای زیادی برای سلامتی است، که بیش‌تر آن‌ها به طور علمی ثابت شده‌اند. و در شرایط کنونی که موجی از ترس درباره ویروس و ابتلا به کرونا در جامعه رواج یافته است به نظر میرسد مصرف این آب میوه خیلی کمک کننده است.

آب انگور قرمز  شامل طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، و پلی‌فنل‌ها است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. آب انگور قرمز  حاوی پلی‌فنول‌هایی است که توانایی کاهش علائم بیماری عروق کرونر قلب را دارند. پلی‌فنول‌ها به آزاد شدن سیتوکین‌هایی مانند اینترلوکین ۱۲(IL) -، اینترفرون گاما (IFN) –  و ۱۰IL- و همچنین پادتن‌ها کمک می‌کنند و به این ترتیب از بدن در برابر بیماری‌های مختلف ایمنی محافظت می‌کنند. پلی‌فنول‌ها قادر به تحریک واکنش‌های ایمنی ذاتی و تطبیقی هستند تا عملکرد سالم سلول‌های سیستم ایمنی در خون محیطی تضمین شود.

رسوراترول، یک نوع پلی‌فنول موجود در آب انگور قرمز نیز به بسیاری از سیستم‌های بدن کمک می‌کند. این ترکیب می‌تواند به کاهش احتمال دیابت نوع ۲ کمک کند، سلامت قلبی عروقی را بهبود ببخشد و سرماخوردگی را از بین ببرد. بنابراین دفعه‌ی بعد که قصد داشتید یک نوشیدنی انتخاب کنید، یک لیوان آب انگور قرمز  بردارید، و ببینید که چه تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی بدن‌تان دارد.
 
۳. چای سبز
این روزها به نظر می‌رسد که چای سبز شهد خدایان است. هر مقاله و وبسایتی ادعا می‌کند که این دمنوش خواص نسبتا جادویی دارد. اما مزایای چای سبز از نظر علمی هم اثبات شده‌است. چای سبز نه تنها به درمان گلو درد، کاهش وزن، حفظ تعادل قند خون و کافئین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

چای سبز حاوی اپی‌گالوکتشین گالات است، نوعی فلاونوئید که به تولید سلول‌های ایمنی کمک می‌کند و با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که وارد بدن شما می‌شوند، مبارزه می‌کند. اپی‌گالوکتشین گالات همچنین با سرطان، چاقی، تصلب شرایین و دیابت مبارزه می‌کند. اسید تانین و گاما آمینوبوتیریک اسید موجود در چای سبز همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و تنظیم عملکردهای عصبی کمک کند.

نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز می‌تواند به مبارزه با انواع بیماری‌ها کمک کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود دهد. همین امروز با خرید یک بسته چای سبز از نزدیک‌ترین فروشگاه مواد غذایی خود، درو کردن خواص این گیاه دارویی را شروع کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.