راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن (بخش دوم)

برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است برخی از نکات را رعایت کنیم، از جمله نکات می توان به کاهش دادن مصرف شکر، مصرف ویتامین D، استفاده از چای سبز، مصرف آب انگور قرمز، مصرف گیاه دارویی اکیناسه و زنجبیل اشاره کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 27 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن (بخش دوم)
چای سبز نه تنها به درمان گلو درد، کاهش وزن، حفظ تعادل قند خون و کافئین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.
 

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن


1. زنجبیل مصرف کنید
زنجبیل مزایای بی شماری دارد، و یکی از این مزایا تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ریشه‌‌ی خوراکی دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطان و آنتی‌اکسیدانی است که برای بدن ما بسیار مفید هستند. زنجبیل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند به پاک کردن سیستم لنفاوی شما و حذف سموم انباشته شده در بدن کمک کند. زنجبیل همچنین با جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد باعث تقویت وضعیت آنتی‌اکسیدان بدن می‌شود. علاوه بر این، زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است.

هنگامی که گینجرول، یک ترکیب موجود در زنجبیل، با وانیلوید نوع ۱ (گیرنده‌ی حساس به گرما و درد) تعامل دارد، می‌تواند سطح کلسیم بدن شما را مدوله کند. ثابت شده‌است که زنجبیل به عنوان یک ماده‌ی ضد سرطان، اثرات انواع سرطان مانند لنفوم، هپاتوم، سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان پستان، سرطان پوست، سرطان کبد و سرطان مثانه را کاهش داده و سرکوب می‌کند. توانایی ضد سرطان این ریشه‌ی خوراکی به دلیل توانایی آن برای ایجاد آپوپتوز، کاهش سرعت تکثیر، ایجاد انسداد در چرخه‌ی سلولی و سرکوب پروتئین‌های فعال کننده که باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود، است. شما می‌توانید زنجبیل را با اضافه کردن آن در غذاها و نوشیدن دمنوش آن در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید چند تکه زنجبیل را ریز خرد کنید، آن را چند دقیقه در آب بجوشانید و یک قاشق غذاخوری عسل برای شیرین کردن‌اش به آن اضافه کنید.

2. از تاثیر گیاه دارویی اکیناسه غافل نشوید
بر خلاف زنجبیل، اکیناسه یک گیاه درویی چندان رایج نیست. اما شما می‌توانید آن را در فرم داروی گیاهی، برگ خشک، قرص ، و چای در نزدیک‌ترین فروشگاه یا داروخانه به محل زندگی‌تان پیدا کنید. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که آن دسته از شرکت‌کنندگانی که مکمل اکیناسه مصرف کرده بودند بهتر از شرکت‌کنندگانی که آن را مصرف نکرده بودند با سرماخوردگی مبارزه کردند.

بنابراین، اکیناسه به دلیل ترکیب شیمیایی که دارد، دارای محرک‌های قدرتمند سیستم ایمنی بدن است. ثابت شده‌است که این گیاه دارویی به درمان عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی کمک می‌کند. اگر چه اکیناسه نمی‌تواند از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری کند، اما در همان ابتدا که علائم ایجاد می‌شوند، این گیاه می‌تواند بیماری را درمان کند. به عنوان یک ماده‌ی گیاهی، اکیناسه دارای خواص ضد میکروبی است که فعالیت آنزیم‌ها و میزان گیرنده‌های سلولی را که بدن را از عفونت محافظت می‌کنند، کنترل می‌کند. با این حال، اکیناسه ممکن است به طور مستقیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نکند، زیرا این ماده یک ماده‌ی پیشگیری‌کننده نیست. اما این گیاه قطعا می‌تواند تضمین کند که سرماخوردگی شما در عرض چند روز پس از مصرف آن به هر شکلی از بین خواهد رفت.

3. آب انگور قرمز را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید
نوشیدن آب انگور قرمز در حد اعتدال دارای مزایای زیادی برای سلامتی است، که بیش‌تر آن‌ها به طور علمی ثابت شده‌اند. آب انگور قرمز  شامل طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، و پلی‌فنل‌ها است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. آب انگور قرمز  حاوی پلی‌فنول‌هایی است که توانایی کاهش علائم بیماری عروق کرونر قلب را دارند. پلی‌فنول‌ها به آزاد شدن سیتوکین‌هایی مانند اینترلوکین ۱۲(IL) -، اینترفرون گاما (IFN) –  و ۱۰IL- و همچنین پادتن‌ها کمک می‌کنند و به این ترتیب از بدن در برابر بیماری‌های مختلف ایمنی محافظت می‌کنند.

پلی‌فنول‌ها قادر به تحریک واکنش‌های ایمنی ذاتی و تطبیقی هستند تا عملکرد سالم سلول‌های سیستم ایمنی در خون محیطی تضمین شود. رسوراترول، یک نوع پلی‌فنول موجود در آب انگور قرمز نیز به بسیاری از سیستم‌های بدن کمک می‌کند. این ترکیب می‌تواند به کاهش احتمال دیابت نوع ۲ کمک کند، سلامت قلبی عروقی را بهبود ببخشد و سرماخوردگی را از بین ببرد. بنابراین دفعه‌ی بعد که قصد داشتید یک نوشیدنی انتخاب کنید، یک لیوان آب انگور قرمز  بردارید، و ببینید که چه تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی بدن‌تان دارد.

4. چای سبز بنوشید
این روزها به نظر می‌رسد که چای سبز شهد خدایان است. هر مقاله و وبسایتی ادعا می‌کند که این دمنوش خواص نسبتا جادویی دارد. اما مزایای چای سبز از نظر علمی هم اثبات شده‌است. چای سبز نه تنها به درمان گلو درد، کاهش وزن، حفظ تعادل قند خون و کافئین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

چای سبز حاوی اپی‌گالوکتشین گالات است، نوعی فلاونوئید که به تولید سلول‌های ایمنی کمک می‌کند و با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که وارد بدن شما می‌شوند، مبارزه می‌کند. اپی‌گالوکتشین گالات همچنین با سرطان، چاقی، تصلب شرایین و دیابت مبارزه می‌کند. اسید تانین و گاما آمینوبوتیریک اسید موجود در چای سبز همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و تنظیم عملکردهای عصبی کمک کند. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز می‌تواند به مبارزه با انواع بیماری‌ها کمک کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود دهد. همین امروز با خرید یک بسته چای سبز از نزدیک‌ترین فروشگاه مواد غذایی خود، درو کردن خواص این گیاه دارویی را شروع کنید.

5. ویتامین دی مصرف کنید
سطح ویتامین D در بدن شما ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما چندان مهم به نظر نرسد، زیرا این ویتامین معمولا با حفظ سلامتی استخوان و سطح کلسیم در بدن همراه است. اما تحقیقات نشان داده‌اند که حفظ ویتامین D در بدن شما می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز کمک کند. ویتامین D با تاثیر بر سیستم ایمنی ذاتی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این ویتامین نقش مهمی ‌در واکنش ضد میکروبی بدن دارد – زمانی که گیرنده‌های تی‌ال‌آر درگیر و تولید پپتیدهای باکاری‌کش را ایجاد می‌کنند که برای بدن مضر هستند. در انسان، ویتامین D توسط بدن و از طریق سنتز نور خورشید (از طریق پوست یا رژیم غذایی) به دست می‌آید. غذاهایی مانند زرده‌ی تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب، گوشت گاو، جگر و سایر غذاهای حاوی پروتئین نیز ویتامین D دارند. بدن شما برای حفظ سلامت کلی به حدود ۵۰ نانومول در لیتر ویتامین D نیاز دارد.

6. مقدار مصرف شکر را کاهش بدهید
قندهای ساده یکی از بدترین مواد خوراکی هستند که می‌توانید به بد‌ن‌تان وارد کنید. این ماده‌ی به شدت اعتیادآور که به عنوان قاتل آهسته شناخته شده، تقریبا در همه‌ی مواد غذایی پردازش شده، و بسته‌بندی شده وجود دارد. هرچند قندهای ساده برای سلامتی کلی بدن مناسب نیستند، اما برای سیستم ایمنی بدن به شدت مضر هستند. بنابراین، قندهای ساده سلول‌های سیستم ایمنی بدن را که برای مبارزه با باکتری‌ ضروری است، سرکوب می‌کند.

ملاس چغندر قند، یک نوع طبیعی از قندهای ساده، باعث افزایش سطوح بیومارکرهای التهابی در بدن می‌شود و به نوبه‌ی خود توانایی بدن را برای مبارزه با ویروس‌ها کاهش می‌دهد. خوردن غذاهای نشاسته‌دار و کربوهیدرات‌های سفید نیز میزان قند خون شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این تاثیر باعث فعال شدن سیستم ایمنی ذاتی می‌شود، زیرا سیتوکین‌های پرو التهابی بیش از حد تولید می‌شوند و تعداد سیتوکین‌های ضد التهابی کاهش می‌یابد. هنگامی که سیتوکین‌های ضد التهابی در بدن شما کاهش می‌یابند، بیش‌تر مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های سیستم ایمنی بدن خواهید بود. سعی کنید به جای قندهای ساده از عسل، نکتار آگاو، نان قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای و سایر غذاهای دارای کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.