راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن (بخش سوم)

مرکبات، مانند پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و گوآوا، حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کنند. این میوه‌ها غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند، ویتامینی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در این مطلب به بیان راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم.
سه‌شنبه، 29 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن (بخش سوم)
داشتن خواب کافی برای داشتن یک زندگی سالم و یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. خواب به بدن شما اجازه می‌دهد دوباره احیا شود و استراحت کند.
 

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن


1. هیدراته بمانید
بدن شما از بیش از ۷۰٪ آب تشکیل شده‌است، بنابراین آب یک عامل مهم برای اطمینان از عملکرد مناسب آن است. نوشیدن حداقل هشت لیوان (ترجیحا بیش‌تر) می‌تواند به حفظ سطح مایعات بدن کمک کند، عضلات را آبرسانی کند و عملکرد سیستم روده بدن را بهبود بدهد. بنابراین ممکن است به این فکر کنید که هیدراته ماندن چگونه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟ خوب، اثرات مصرف روزانه‌ی آب کافی ممکن است به طور مستقیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نکند، اما به هر روی اثرات مثبتی دارد. به عنوان مثال، حفظ سطح هیدراتاسیون در بدن تضمین می‌کند که حرارت بدن‌تان نیز متعادل خواهد ماند. هنگامی که دمای بدن شما متعادل باشد، سیستم‌های بدن می‌توانند به درستی عمل کنند.

بنابراین، سیستم ایمنی بدن شما می‌تواند به طور موثری با عفونت‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. به همین تریب، هیدراته بودن بدن حرکات درست روده را تضمین می‌کند و به این ترتیب اطمینان می‌دهد که دور از عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش، سنگ کلیه و نارسایی کلیه خواهید بود. آب به هر روی برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. بنابراین قهوه‌ی صبحانه، آب میوه یا نوشابه را با یک لیوان آب جایگزین کنید و ببینید زندگی‌تان چگونه تغییر می‌کند.

2. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات (ویتامین C) را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید
مرکبات، مانند پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و گوآوا، حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کنند. این میوه‌ها غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند، ویتامینی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ممکن است تبلیغات قرص‌های ویتامین C را دیده باشید و ممکن است شنیده باشید که از قدیم می‌گویند با خوردن آب پرتقال می‌توانید سرماخوردگی را شکست بدهید. چنین توصیه‌ای به این دلیل است که ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

ویتامین C می‌تواند به شما در خلاص شدن از سرماخوردگی در طول چند روز کمک کند، بنابراین بهترین راه برای دریافت این ویتامین از طریق خوردن آبمیوه‌های طبیعی است. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که در طی ابتلا به عفونت و استرس، غلظت ویتامین C در سلول‌های سیستم ایمنی بدن به سرعت کاهش می‌یابد. مصرف مکمل‌های ویتامین C در طول عفونت‌ها و شرایط استرس‌زا کمک می‌کند تا فعالیت‌های ضد میکروبی سیستم ایمنی بدن و تکثیر لنفوسیت‌ها بهبود بیابد. بنابراین سعی کنید از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید یا مکمل‌های ویتامین C را مصرف کنید تا بتوانید قدرت سیستم ایمنی را بهبود بدهید. مطمئنا دفعه‌ی بعد که سرما خوردید، از این بابت شکرگزار خواهید بود چرا که بیماری‌تان ظرف دو سه روز رفع می‌شود!

3. سیر بخورید
از قدیم می‌گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دور از دوا و دکتر خواهد بود! اما در حقیقت، به نظر می‌رسد که “این سیر است که شما را دور از دکتر نگه می‌دارد”. سیر دارای خواص ضد التهابی، آنتی‌بیوتیک، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. سیر حاوی ترکیبات فعال مانند دی‌آلیل دی‌سولفید (DADS)، دی‌آلیل سولفید (DAS) و آلین است. آن‌ها واکنش اکسیداتیو استرس را مسدود می‌کنند و به این ترتیب باعث کاهش التهاب می‌شوند. از آن‌جایی که کاهش التهاب و جلوگیری از اکسیداسیون سبب تقویت سیستم ایمنی، سیر یکی از آن مواد خوراکی است که حتما باید مصرف کنید.

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که سیر همچنین خواص ضد سرطان دارد. با این وجود، باید میزان سیر مصرفی را که می‌تواند روی سلامتی اثرگذار باشد تعیین کنیم. با توجه به دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، این دوز روزانه مناسب است: ۲ تا ۵ گرم سیر تازه (تقریبا یک حبه)، ۰.۴ تا ۱.۲ گرم پودر سیر خشک، ۲ تا ۵ میلی‌گرم روغن سیر و ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی سیر. اما نگران نباشید، مجبور نیستید که زمان خوردن غذا یک حبه سیر را هم گاز بزنید. در عوض، می‌توانید سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، به این ترتیب که از پودر سیر، روغن سیر و تکه‌های سیر تازه در تهیه‌ی وعده‌های غذایی استفاده کنید.

4. به اندازه‌ی کافی بخوابید
داشتن خواب کافی برای داشتن یک زندگی سالم و یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. خواب به بدن شما اجازه می‌دهد دوباره احیا شود و استراحت کند. بدون داشتن دست کم ۷ تا ۸ ساعت خواب در روز، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری‌ها شوید، و ممکن است با عواقب ناگوار محرومیت از خواب مواجه شوید. به عنوان مثال، کمبود خواب مانع تولید سلول‌های تی حیاتی می‌شود و تولید سیتوکین‌های پرو التهابی را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب، یک مطالعه انجام شده توسط مرکز پزشکی خواب UW در مرکز پزشکی هاربورویو اثرات الگوهای خواب بر سیستم ایمنی ۱۱ جفت دوقلوهای همسان را مورد آزمایش قرار داد.

نتایج نشان داد دوقلوهایی که ساعات ساعات خواب کم‌تری داشتند، واکنش آنتی‌بادی پایین‌تری نسبت به واکسن داشتند و بیش‌تر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند. بنابراین، ثابت شد که خواب بر عملکرد سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد. به این ترتیب سعی کنید به اندازه‌ی کافی بخوابید و اطمینان حاصل کنید که کیفیت خواب مناسبی دارید.

5. با روغن نارگیل آشپزی کنید
روغن نارگیل یکی از روغن‌های همه کاره‌ی موجود در بازار است و نسبت به روغن زیتون و روغن بادام قیمت بسیار پایین‌تری هم دارد. به نظر می‌رسد روغن نارگیل قادر به انجام هر کاری است، از بهبود سلامت مو و پوست گرفته تا بهداشت دهان و دندان! شما حتی می‌توانید با روغن نارگیل آشپزی کنید چرا که از بیش‌تر روغن‌ها بی‌ضررتر و سالم‌تر است. این روغن ضد التهاب، ضد تب و ضد درد است.

روغن نارگیل می‌تواند به کاهش التهاب مزمن در بدن و تسکین دردهای داخلی کمک کند. از آن‌جایی که این روغن سرشار از چربی‌های اشباع نشده است، پخت و پز با آن (در مقایسه با روغن های دیگر) می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید روغن نارگیلی که خریداری می کنید، روغن نارگیل بکر است که پردازش یا تصفیه نشده‌است. اما گذشته از این‌ها، شما می‌توانید از مزایای روغن نارگیل برای سلامتی و عطر و طعمی که به غذاها می‌دهد،‌ لذت ببرید.

6. وزن‌تان را در حد متعادل و سالم نگه دارید
چاقی یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات است. بنابراین، حفظ وزن سالم با ورزش کردن، داشتن یک رژیم غذایی سالم، دریافت مواد مغذی مناسب و متناسب ماندن ضروری است. با این حال، حفظ وزن سالم ممکن است برای بعضی از آدم‌ها دشوارتر از سایرین باشد، چیزی که ناشی از ترکیب ژنتیکی است. اما در این مورد، ممکن است در هر دو انتهای طیف وزن قرار داشته باشید – کم وزن بودن یا اضافه وزن داشتن.

کمبود وزن به این معنا است که بدن شما مواد مغذی لازم برای عملکرد مناسب را دریافت نمی‌کند، حالتی که می‌تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت و بیماری کند و سبب شود که بهبودی کندتر زخم‌ها و خستگی بیش از حد را تجربه کنید. به طور مشابه، داشتن اضافه وزن می‌تواند منجر به بروز دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های مزمن شود. بنابراین، مشخصه‌ی چاقی التهاب مزمن است که مانع گردش مناسب مواد مغذی و اجزای متابولیک بدن می‌شود، روندی که سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن شما کارایی خود را تا حدی از دست بدهد. اما صرف نظر از این‌که اکنون در کدام سر طیف وزن قرار دارید، سیستم ایمنی بدن شما نمی‌تواند به طور موثر و کارآمد با ویروس‌ها و عفونت‌ها مبارزه کند، اگر سلامت کلی بدن‌تان را حفظ نکنید. به این ترتیب در انتخاب سبک زندگی خود آگاهی داشته باشید و تصمیمات درستی را برای سلامت خود اتخاذ کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.