فواید خواب هشت ساعته شب

انسان ها برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به وزن مانند چاقی، سرطان‌ها، و حتی مشکلات قلبی به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد. خوابیدن در واقع زمان تجدید قوای بدن مان است، که در طی آن بدن تمام آسیب‌های جزئی به وجود آمده توسط رادیکال‌های آزاد و عفونت‌ها را برطرف می‌کند. در این مطلب به فوایدی که خواب کافی شبانه ۸ ساعته برای سلامتی دارد، اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید خواب هشت ساعته شب
کمبود خواب همچنین می‌تواند بر قوای جنسی تاثیر بگذارد و خطر ابتلاء به اختلال نعوظ را افزایش دهد.
 

مقدمه

آیا می‌دانستید برای حفظ سلامت بدن یک داروی بسیار قدرتمند وجود دارد؟ و مهمتر آن که، یافتن این داروی ارزان ‌قیمت کار بسیار ساده‌ای است. نام این دارو خواب است. خواب کافی بعد از داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث حفظ سلامتی و تناسب اندام می‌شود. اما جای تاسف است که بعد از یک سری فعالیت خسته کننده و مسائل دیگر، بسیاری از آدم‌ها نمی‌توانند یک خواب کامل ۸ ساعته در طول شب داشته باشند. یک فرد بزرگسال برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به وزن مانند چاقی، سرطان‌ها، و حتی مشکلات قلبی به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد. خوابیدن در واقع زمان تجدید قوای بدن‌مان است، که در طی آن بدن تمام آسیب‌های جزئی به وجود آمده توسط رادیکال‌های آزاد و عفونت‌ها را برطرف می‌کند.
 

فوایدی که خواب کافی شبانه ۸ ساعته برای سلامتی دارد

۱. باعث شادمانی بیشتر می‌شود
کیفیت بد خواب باعث افزایش استرس می‌شود که می‌تواند به کج خلقی، اضطراب و احساس اندوه بینجامد. وقتی شب‌ها ۸ ساعت می‌خوابیم، خلق و خوی‌مان بهتر خواهد شد و از این رو زندگی شادتری خواهیم داشت.
 
۲. فشار خون را در سطح نرمال نگه می‌دارد
التهابات به وجود آمده در رگ‌های خونی انسان با ابتلا به بیماری‌ قلبی، سکته، دیابت، و سایر ناراحتی‌ها مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهند کسانی که خواب شب کافی ندارند نسبت به کسانی که به اندازه‌ی کافی می‌خوابند فشار خون بالاتری دارند که این به علت آسیب‌های برطرف نشده‌ی وارده به رگ‌های خونی ناشی از التهاب است.
 
۴. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
کسانی که شب‌ها کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، در مقایسه با کسانی که بیش از ۶ ساعت می‌خوابند، ۱.۷ مرتبه بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. دیابت می‌تواند به بیماری‌های دیگر مانند سکته، نابینایی، و آسیب به ارگان‌های مختلف بدن منجر شود.
 
۵. از میگرن و سایر انواع سردردها پیشگیری می‌کند
کسانی که شب‌ها کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند ممکن است از کسانی که هر روز ۸ ساعت یا بیشتر می‌خوابند راحت‌تر به میگرن مبتلا شوند. کیفیت بد خواب با میگرن اپیزودیک و سایر انواع سردردها نسبت مستقیم دارد.
 
۶. باعث سلامتی بیشتر مغز می‌شود
خواب شب کمتر از ۸ ساعت با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در افراد مسن مرتبط است. به علاوه، وقتی خواب شب کافی نداشته باشیم، تمرکز کردن برای‌مان سخت می‌شود و نمی‌توانیم خوب کار کنیم، در نتیجه بهره‌وری‌مان پایین می‌آید.
 
۷. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
کسانی که شب‌ها ۸ ساعت می‌خوابند در مقایسه با کسانی که کمتر می‌خوابند سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. کمبود خواب با احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا مرتبط است.
 
۸. از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری می‌کند
کسانی که شب‌ها کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند یا افرادی که اغلب در شیف‌ شب کار می‌کنند به اختلال چرخه‌ی ساعت زیستی دچار می‌شوند و خطر ابتلاءشان به سرطان‌های روده و سینه بیشتر می‌شود. در یکی از مطالعات انجام شده نشان داده شده است زنانی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند نسبت به زنانی که بیش از ۶ ساعت در شب می‌خوابند ۶۲٪ بیشتر احتمال دارد به سرطان سینه مبتلا شوند.
 
۹. از اختلال نعوظ در مردان پیشگیری می‌کند
کمبود خواب همچنین می‌تواند بر قوای جنسی تاثیر بگذارد و خطر ابتلاء به اختلال نعوظ را افزایش دهد. خواب به زمان تجدید قوا معروف است یعنی زمانی که بدن هورمون‌های جنسی، به ویژه تستسترون در مردان و استروژن در زنان، تولید می‌کند. کمبود تستسترون می‌تواند به کاهش قوای جنسی و اختلال نعوظ منجر شود.
 
۱۰. به داشتن یک زندگی جنسی سالم کمک می‌کند
از آنجایی که ۸ ساعت خواب شب باعث احیاء تولید هورمون‌های جنسی می‌شود و به داشتن روحیه‌ی خوب کمک می‌کند، مطمئنا به داشتن زندگی جنسی بهتر، هم برای مردان و هم برای زنان، کمک می‌کند.
 
۱۱. به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی کمک می‌کند
قاعدگی نامنظم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. بعضی از آن‌ها عبارتند از تولید نامتعادل هورمون‌های جنسی (FSH، LH، استروژن، و پروژسترون) و استرس (هم استرس فیزیکی و هم استرس روانی).
 
۱۲. به عضله سازی کمک می‌کند
اگر فکرتان مشغول بدن‌سازی و داشتن عضلات زیبا و خوش ترکیب است، باید شب‌ها حتما ۸ ساعت بخوابید، و همچنین ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. خوابیدن در واقع زمانی است که بدنمان آسیب‌های جزئی وارد آمده بر عضلات و سایر بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند. در طول خواب، بدن‌مان هورمون رشد نیز تولید می‌کند، که شامل هورمون‌های عضله‌ساز نیز می‌شوند.
 
۱۳. وزن بدن را در سطح ایده‌آل حفظ می‌کند
در بدن هورمونی به نام لپتین وجود دارد که به احساس سیری طولانی‌تر کمک می‌کند. وقتی خواب کافی نداشته باشیم، تجمع لپتین کاهش پیدا خواهد کرد، در نتیجه بیشتر احساس گرسنگی خواهیم کرد و خوارک بیشتری مصرف خواهیم کرد.
 
۱۴. باعث رشد قد کودکان می‌شود
کودکانی که خواب کافی دارند، نسبت به آن‌هایی که به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند، در بزرگسالی از قامت بلندتری برخوردار خواهند بود. این امر به خاطر هورمون‌های رشدی که در حین خواب ترشح می‌شوند رخ می‌دهد، به خصوص هورمون‌هایی که باعث رشد استخوان‌ها و عضلات می‌شوند.
 
۱۵. به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند
اگر می‌خواهید پوستی سالم و زیبا داشته باشید، باید شب‌ها ۸ ساعت بخوابید. مطالعات نشان می‌دهند کسانی که کمتر از ۸ ساعت در روز می‌خوابند زودتر به پیری پوست مبتلا می‌شوند.
 

چگونه خواب شب با کیفیت داشته باشیم ؟

داشتن ۸ ساعت خواب شبانه وقتی برای ما فایده‌هایی در بر خواهد داشت که این خواب از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشد. با انجام اقدامات زیر می‌توان به داشتن کیفیت خواب خوب کمک کرد:
۱. موقع خوابیدن چراغ‌ها را خاموش کنید
۲. از راحت بودن تختخواب، بالش‌ها، پتو، و … اطمینان حاصل کنید.
۳. یک تا دو ساعت قبل از خواب فعالیت‌های آرامش بخش انجام دهید (دوش آب گرم، نوشیدن چای آرامبخش، گوش کردن به موسیقی آرامش بخش، مطالعه، و …).
۴. عطرها و رایحه‌های آرام بخش به رختخواب‌تان اسپری کنید. عطرهایی مانند اسطوخودوس، یاس، گل سرخ، یا چوب صندل.
۵. سعی کنید هر روز راس یک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید، این امر به بدن کمک می‌کند تا به یک برنامه‌ی منظم جدید عادت کند.

با توجه به آنچه درباره‌ی فایده‌های خواب شب ۸ ساعته در این نوشتار آموختید، می‌توانید از این لحظه به بعد استراحت و خواب کافی داشته باشید تا سلامت و تناسب اندام‌تان را حفظ کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما