فواید گیاه قاصدک برای سلامتی (بخش اول)

بهبود سیستم ایمنی بدن یکی از خواص گیاه قاصدک برای سلامتی است. این فایده گیاه قاصدک توسط مطالعات بسیاری ثابت شده است. سیستم ایمنی سالم و قوی نقش مهمی در محافظت از بدن ما دارد در برابر قارچ‌ها و میکروب‌هایی که ممکن است انواع بیماری‌ها و اختلالات را ایجاد کنند. در این مطلب به مهم ترین خواص گیاه قاصدک پرداخته می شود.
سه‌شنبه، 19 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه قاصدک برای سلامتی (بخش اول)
دمنوش قاصدک خواص دیورتیک دارد بنابراین می‌تواند بدن شما را با از بین بردن مواد سمی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها، سم زدایی کند.
 

مقدمه

قاصدک، خبررسانک یا خبرچین، گیاهی گلدار، متعلق به خانواده‌ی کاسنیان است. شما می‌توانید گیاه قاصدک این هرز گیاه زرد و سبز را در چمنزارهای سبز در تابستان ببینید. این گیاه گلدار برای همه‌ی ما آشنا است، اما از مزایا و خواص شگفت‌انگیزی که برای سلامتی ما دارد اطلاعی نداریم. قاصدک سرشار است از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مثل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، آهن و ویتامین K، D، C، B و A. این گیاه همچنین منبع خوبی از فلاونوئیدها مانند لوتئولین و آپی‌ژنین است. قاصدک را می‌توانید برای تولید شیره و دمنوش استفاده کنید. در حالی که ریشه‌ی قاصدک بوداده به محصولات قهوه اضافه می‌شود، برگ قاصدک هم در آشپزی برای تهیه‌ی ساندویچ، سالاد و سوپ کاربرد دارد.

بیش‌تر مزایای ریشه‌ی و برگ گیاه قاصدک به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری موجود در آن است. به همین دلیل است که قاصدک به مدت قرن‌هاست که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. خواص گیاه قاصدک برای سلامتی عبارتند از درمان دیابت، اختلالات کبدی، آکنه، اختلالات ادراری، سرطان، زردی و کم‌خونی. ریشه گیاه قاصدک و برگ آن را می‌توانید برای مراقبت از پوست و مراقبت از مو استفاده کنید. بسیاری از مزایای ریشه و برگ قاصدک برای سلامتی و زیبایی در بسیاری از تحقیقات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌است. گیاه قاصدک دارای انواع مختلفی است اما Taraxacum Officinale رایج‌ترین نوع آن است. در این مقاله تعدادی از مزایای شگفت‌انگیز ریشه‌ی قاصدک و برگ آن را برای شما آماده کرده‌ایم. اگر شما علاقمند به قاصدک هستید، باید آن را امتحان کنید. در این نوشتار به مهم ترین خواص گیاه قاصدک پرداخته می شود.
 

مزایای ریشه و برگ گیاه قاصدک چیست؟

۱. برای سلامت استخوان‌ها مفید است.
قاصدک مزایای بسیاری برای سلامتی استخوان دارد. این گیاه منبع خوبی از کلسیم است که نقش مهمی در استحکام و رشد استخوان‌ها ایفا می‌کند. لوتئولین و ویتامین C موجود در قاصدک، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که توانایی جلوگیری از آسیب‌های مرتبط با سن را در استخوان‌ها دارند. آسیب‌های استخوانی مرتبط با سن اغلب ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند. این آسیب‌ها ضعف استخوان، سستی استخوان و کاهش تراکم آن را نشان می‌دهد.
 
۲. دیابت را درمان می‌کند.
مزایای ریشه گیاه قاصدک و برگ آن شامل درمان دیابت نیز می‌شود، زیرا بسیاری از ترکیبات مفید موجود در قاصدک در افزایش تولید انسولین از پانکراس و کاهش سطح قند خون بالا موثر است. مصرف قاصدک به افزایش ادرار کمک می‌کند تا قند اضافی بدن ما از بین برود. علاوه بر این، نوشیدن دو یا سه فنجان دمنوش قاصدک به طور روزانه می‌تواند مانع مشکلات کلیوی ناشی از رسوب قند در کلیه‌های فرد مبتلا به دیابت شود. بنابراین عصاره‌ی قاصدک برای بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که سطح قند خون بالایی دارند، توصیه می‌شود.
 
۳. اختلالات کبدی را درمان می‌کند.
قاصدک مزایایی هم برای کبد دارد. به عنوان مثال، لوتئین و ویتامین C موجود در گیاه قاصدک به عملکرد مناسب کبد و محافظت از آن در برابر آسیب‌های مربوط به سن کمک می‌کند. برخی از ترکیبات مفید موجود در قاصدک می‌توانند خونریزی در کبد را درمان کنند. قاصدک با افزایش آزاد شدن صفرا، هضم را نیز بهبود می‌بخشد، در نتیجه خطر ابتلا به یبوست و مشکلات جدی دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.
 
۴. اختلالات دستگاه ادراری را درمان می‌کند.
دمنوش قاصدک خواص دیورتیک دارد بنابراین می‌تواند بدن شما را با از بین بردن مواد سمی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها، سم زدایی کند. مصرف دمنوش قاصدک می‌تواند از رشد بیش‌تر میکروب‌ها در سیستم ادراری جلوگیری کند، زیرا قاصدک حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است.
 
۵. از فرآیند کاهش وزن حمایت می‌کند.
نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن برگ و ریشه‌ی این گیاه به غذاهای‌تان می‌تواند از فرآیند کاهش وزن حمایت کند. این یکی از مزایای شگفت‌انگیز گیاه قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. ادرار تا ۴ درصد چربی دارد. قاصدک با افزایش دادن میزان ادرار کمک می‌کند تا وزن ناخواسته و آب اضافی بدن‌مان را کاهش دهیم. علاوه بر این، قاصدک غنی از مواد مغذی حیاتی است اما کالری کمی دارد. ۴ فنجان قاصدک تنها ۱۰۰ کالری دارد. به همین دلیل است که بسیاری از آدم‌ها استفاده از قاصدک در آشپزی یا استفاده از آن را به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و سالم دوست دارند.
 
۶. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
گیاه قاصدک غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و ویتامین C است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارند. بنابراین، استفاده از گیاه قاصدک می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. قاصدک می‌تواند رشد تومور را با سم زدایی بدن شما مهار کند. لوتئین از تولید مثل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و آنها را بی‌اثر می‌کند. یک مطالعه نشان داده‌است که مصرف قاصدک می‌تواند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند و این بیماری را از شما دور نگه دارد.
 
۷. زردی را درمان می‌کند.
زردی (اختلالی در کبد) هنگامی رخ می‌دهد که این اندام بیش از اندازه صفرا تولید می‌کند. صفرای اضافی ناخواسته وارد جریان خون می‌شود و سپس اثرات نامطلوبی بر متابولیسم بدن می‌گذارد. هنگامی که مبتلا به زردی هستید رنگ چشم‌ها و پوست به رنگ زرد تبدیل می‌شود. برای درمان زردی، باید میزان تولید صفرا را کاهش دهید، کاری کنید که صفرای اضافی از بدن‌تان خارج شود و عفونت ویروسی اصلی را از بین ببرید. گیاه قاصدک یک درمان خانگی مناسب برای زردی محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند این کارها را به طور موثر انجام دهد.

استفاده از قاصدک می‌تواند سلامت کبد را حفظ و تولید صفرا را کنترل کند. قاصدک چون دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است، به افزایش ادرار کمک می‌کند، در نتیجه صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. لوتئین و ویتامین C حاوی خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدان هستند، بنابراین، گیاه قاصدک توانایی مبارزه با عفونت‌های ویروسی را دارد. کاهش ناگهانی قند ممکن است به ضعف و خستگی منجر شود. استفاده از قاصدک می‌تواند این پیامدها را با افزایش سطح انرژی بدن‌تان کاهش دهد.
 
۸. یبوست را درمان می‌کند.
فیبر و دیگر ترکیبات مفید گیاه قاصدک توانایی بهبود سلامت روده و کمک به فرآیند هضم را دارند. فیبر حجم زیادی را به مدفوع اضافه می‌کند و حرکات روده را متناسب می‌کند. کودکان مبتلا به یبوست می‌توانند پس از مصرف قاصدک به طرز قابل توجهی تسکین بیابند. علاوه بر این، گیاه قاصدک همچنین اشتها را تحریک می‌کند. کاهش یبوست یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم.
 
۹. اختلالات صفراوی را درمان می‌کند.
گیاه قاصدک مزایای زیادی برای کبد و کیسه صفرا دارد. به عنوان مثال، مصرف قاصدک می‌تواند عملکرد مناسب کیسه صفرا و کبد را تضمین کند. علاوه بر این، قاصدک می‌تواند با عفونت‌ها و اکسیدان‌ها که بر کبد و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، مبارزه کند.
 
۱۰. با کم‌خونی مقابله می‌کند.
قاصدک منبع خوبی از ویتامین‌ها، آهن و پروتئین است. آهن نقشی اساسی در تشکیل هموگلوبین خون دارد. پروتئین و ویتامین B به شکل‌گیری گلبول‌های قرمز و همچنین سایر اجزای خون کمک می‌کنند. بنابراین، مقابله با کم خونی یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم.
 
۱۱. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
قاصدک با افزایش ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. این پدیده برای تهیه‌ی بیشتر داروهای مدرن مورد استفاده قرار گرفته‌است. دمنوش گیاه قاصدک با داشتن خواص دیورتیک، اگر به صورت منظم مصرف شود، می‌تواند باعث افزایش ادرار شود البته فقط تعداد دفعات ادرار کردن را افزایش نمی‌دهد بلکه حجم ادرار را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که آب قاصدک یکی از داروهای خانگی مناسب برای فشار خون بالا است که باید آن را در این مقاله معرفی می‌کردیم. قاصدک منبع خوبی از فیبر است که سطح کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در قاصدک نیز در کاهش فشار خون موثر است.
 
۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
بهبود سیستم ایمنی بدن یکی از خواص گیاه قاصدک برای سلامتی است. این فایده گیاه قاصدک توسط مطالعات بسیاری ثابت شده‌است. سیستم ایمنی سالم و قوی نقش مهمی در محافظت از بدن ما دارد در برابر قارچ‌ها و میکروب‌هایی که ممکن است انواع بیماری‌ها و اختلالات را ایجاد کنند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما