خواص دارویی برگ سنا (بخش دوم)

گیاه سنا می‌تواند به سم زدایی بدن از طریق خلاص کردن آن از مواد سمی به واسطه‌ی دفع ادرار کمک کند. وقتی از گیاه سنا به طور منظم استفاده شود نمک و آب اضافی زدوده می‌شوند، که این به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. در این مطلب به فواید برگ سنا برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص دارویی برگ سنا (بخش دوم)
خواص ملین برگ سنا برای از بین بردن کرم‌های موجود در معده و روده‌ی بزرگ مفید است.
 

خواص برگ سنا برای سلامتی

همانطور که در بالا ذکر شد، برگ دارای ارزش دارویی است که می‌تواند مزایای مختلفی را برای سلامتی داشته باشد. برخی از این مزایا به شرح زیر است:
 
1. برگ سنا یبوست را درمان می‌کند
از آن‌جایی که برگ سنا یک ملین است، برای کاهش یبوست تاثیر زیادی دارد. این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA به عنوان یک داروی بدون نسخه برای درمان یبوست تایید شده‌است. برگ سنا عضلات روده بزرگ را تحریک می‌کند تا مدفوع سریع‌تر از روده‌ها عبور کنند. این گیاه بر روی دیواره‌ی روده تاثیر می‌گذارد و انقباضاتی ایجاد می‌کند که منجر به حرکت روده می‌شوند. این گیاه دارویی به روده‌ی بزرگ کمک می‌کند که آب جذب کند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کند. برگ سنا حتی می‌تواند موارد شدید یبوست را درمان کند. گلیکوزیدهای موجود در آن به حمل الکترولیت‌ها کمک می‌کنند و در طی ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف باعث تحریک روده می‌شوند. برگ سنا را می‌توان به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۲ ساله خریداری کرد.
 
2. پاک‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای کولون است
برگ‌سنا به علت خواص ملینی که دارد به عنوان یک گیاه دارویی پاک‌کننده شناخته شده‌است. این گیاه در طب سنتی چینی برای پاک کردن گرمای انباشته‌شده در روده‌ی بزرگ استفاده می‌شود، و به بدن کمک می‌کند که از شر مواد غذایی راکد که در معده انباشته شده‌اند، خلاص شود. امروزه از این گیاه دارویی به طور گسترد‌ه‌ای برای پاکسازی روده قبل از کولونوسکوپی و سایر انواع عمل‌های جراحی کولون استفاده می‌شود.
 
3. هموروئید را درمان می‌کند
برگ سنا در درمان زخم‌های مقعدی و هموروئید موثر است زیرا به کاهش تورم کمک می‌کند و باعث تسریع فرآیند بهبودی می‌شود. علاوه بر این، از آن‌جایی که این گیاه دارویی مدفوع را نرم می‌کند، سبب از بین رفتن ناخالصی‌ها در اختلالات پاتولوژیک مانند شکاف‌های مقعدی می‌شود. چنین تاثیری به خاطر این واقعیت است که پس از مصرف خوراکی این گیاه دارویی، ترکیبات موجود در برگ سنا جذب دستگاه گوارش می‌شوند و به به جداسازی مواد غیر قندی در روده‌ها کمک می‌کنند. این اجزای غیر قندی توسط تحریک دستگاه گوارش، باعث افزایش حرکات لوله‌ی گوارش می‌شوند. به این ترتیب، عبور مدفوع از دستگاه رودگانی سرعت بیش‌تری پیدا می‌کند.
 
4. کرم روده را درمان می‌کند
خواص ملین برگ سنا برای از بین بردن کرم‌های موجود در معده و روده‌ی بزرگ مفید است.
 
5. دمنوش برگ سنا برای از دست دادن وزن مفید است
این خاصیت سنا نیز به دلیل خواص ملین بسیار قدرتمند آن است. دمنوش برگ سنا به ویژه در این زمینه مفید است. در مرحله‌ی اول، یبوست گاه به گاه را که اغلب در رژیم‌های کاهش وزن حاوی فیبر کم رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد. در مرحله‌ی دوم، از آن‌جایی که یک محلول بودار و کم‌کالری است، کمک می‌کند تا میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهید. خوردن مایعات بیش‌تر باعث می‌شود که شما کم‌تر غذا بخورید. سوم، این گیاه دارویی به حذف سموم و مواد غذایی از روده‌ی بزرگ (کولون) کمک می‌کند. این پاکسازی و سم‌زدایی از جذب مواد مغذی مناسب و متابولیسم مطلوب حمایت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.
 
6. دارای خواص ضد باکتری است
روغن‌های معطر، تانن‌ها و سایر ترکیبات موجود در برگ سنا دارای خواص ضدباکتری هستند. این خواص می‌توانند رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها را مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، مهار کنند. جویدن برگ‌های سنا مانند تنباکو می‌تواند عفونت‌های دهان و ژنژیویت (التهاب لثه) را درمان کند. این گیاه دارویی همچنین دارای خواص التهابی خفیف است که می‌تواند تورم داخلی و خارجی را تسکین دهد.
 
7. سوء هاضمه را درمان می‌کند
برگ‌سنا در مواجهه با سوزش سر دل، تهوع، گاز، التهاب و ترشح ناشی از اختلالات گوارشی موثر بوده‌است. این گیاه دارویی، هنگامی ‌که با گیاهان معطر مانند هل، رازیانه، زنجبیل و نعناع فلفلی مصرف شود، می‌تواند از طریق خواص ملین قدرتمندی که دارد، تشکیل گاز در معده را کاهش دهد.
 
8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
سیستم ایمنی مسئول مبارزه با بیماری‌ها است. اما، با پا به سن گذاشتن ما عملکردش دچار افت می‌شود، و ممکن است به نوعی برای انجام عملکردش به کمک نیاز داشته باشد. گیاه سنا به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند تا اینکه بتواند به طرز موثری پاتوژن‌های بیگانه‌ای را که ممکن است برای سلامتی‌مان خطرناک باشند شناسایی کند. به علاوه، استفاده منظم از گیاه سنا ممکن است بتواند گلبول‌های سفید خون را تحریک کند و آن‌ها را برای مبارزه‌ی موثرتر با بیماری‌ّها قدرتمندتر کند.
 
9. به تعادل مایعات بدن کمک می‌کند
گیاه سنا می‌تواند به سم زدایی بدن از طریق خلاص کردن آن از مواد سمی به واسطه‌ی دفع ادرار کمک کند. وقتی از گیاه سنا به طور منظم استفاده شود نمک و آب اضافی زدوده می‌شوند، که این به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود سنا می‌تواند انسداد ادرار را برطرف کند، اما برای تایید این حقیقت به مطالعات بیشتری نیاز است.
 
10. از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند
بوی بد دهان ممکن است ناشی از بهداشت ضعیف دندان‌ها باشد و سایر عادات ناسالم نیز بر شدت آن بیفزایند. اکثر اوقات، دهانشویه‌های ضد عفونی کننده برای درمان بوی بد دهان استفاده می‌شوند، اما برگ‌های گیاه سنا نیز ممکن است در پیشگیری از بوی بد دهان موثر باشند. یک راه خوب برای استفاده از گیاه سنا جهت دستیابی به این هدف آن است که برگ‌های سنا را در آب جوش بخیسانید و بعد بگذارید خنک شود و سپس آن را مثل دهانشویه در دهان‌تان بگردانید.
 
11. ملین طبیعی شکم افراد دارای بیماری های گوارشی است.
برگ سنا مسهل محرک است. این گیاه روده‌های شما را هیدراته می‌کند و سبب می‌شود روده‌ها بهتر حرکت کنند. برای تاثیرگذاری مسهل‌های طبیعی سنا ممکن است ۶ تا ۱۲ ساعت زمان لازم باشد. آنها معمولا به صورت قرص و داروی خوراکی عرضه می‌شوند.
 
12. به حرکت پریستالتیک روده بزرگ کمک می کند
دمنوش برگ سنا نیز یک درمان خوب برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ در خانه است. این گیاه می‌تواند به شما برای از بین بردن یبوست و همچنین افزایش حرکات پریستالی روده‌ی بزرگ کمک کند.
 
نکات احتیاطی که باید در هنگام استفاده از گیاه دارویی سنا رعایت کنید:
در مورد پروفایل ایمنی برگ سنا بسیاری از چیزها هنوز مشخص نیست. توصیه می‌شود که آن را به مدت کوتاهی استفاده کنید، زیرا مصرف طولانی مدت با چند عارضه‌ی جانبی همراه است.
– این گیاه دارویی ممکن است باعث اسهال شود، و در نتیجه سبب بروز کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی شود.
– بعضی از افراد ممکن است به برگ سنا آلرژی داشته باشند که به صورت تغییر رنگ ادرار مشخص می‌شود. در چنین مواردی، استفاده از این گیاه باید بلافاصله متوقف شود تا بدن به حالت عادی برگردد.
– استفاده‌ی طولانی مدت از آنتراکینون‌ها با رشد توسعه‌ی کولورکتال و سرطان همراه است. دیگر عوارض جانبی این گیاه دارویی که کم‌تر شایع هستند، عبارتند از تهوع و استفراغ.
– استفاده‌ از این گیاه به مدت طولانی نیز می‌تواند خطر ضعف عضلانی، بروز اختلال در عملکرد قلب و آسیب کبدی را افزایش دهد.
– مصرف بیش از حد دمنوش برگ سنا می‌تواند برای کبد شما سمی باشد.
– حتی استفاده‌ی کوتاه مدت از آن می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال و گرفتگی شکم را ایجاد کند.

امیدوارم شما این مطلب را در مورد خواص گیاه سنا دوست داشته باشید. موسسه‌ی ملی بهداشت توصیه می‌کند که برگ سنا را نباید بیش از ۲ هفته استفاده کنید چون ممکن است عملکرد طبیعی کولون (روده‌ی بزرگ) را مختل کند. در صورت بارداری یا شیردهی، باید فقط پس از مشورت با پزشک‌تان این گیاه را مورد استفاده قرار بدهید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی و کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.