تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کرونا (بخش دوم)

سیستم ایمنی بدن از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. اگر در برابر یک بیماری مصون باشید، بدان معنا است که با قرار گرفتن در معرض میکروب‌هایی که آن بیماری را ایجاد می‌کنند، بیمار نخواهیم شد. افرادی که سیستم ایمنی بدن نه چندان قدرتمندی دارند، مشکلات بیش‌تری دارند و بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی هستند. در ادامه این مطلب تغذیه برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از کرونا را بشناسید.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کرونا (بخش دوم)
آووکادو حاوی چربی‌های سالم، اسیدهای آمینه و خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.


تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کرونا

1. سیر
از قدیم می‌گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دور از دوا و دکتر خواهد بود! اما در حقیقت، به نظر می‌رسد که “این سیر است که شما را دور از دکتر نگه می‌دارد”. سیر دارای خواص ضد التهابی، آنتی‌بیوتیک، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

سیر حاوی ترکیبات فعال مانند دی‌آلیل دی‌سولفید (DADS)، دی‌آلیل سولفید (DAS) و آلین است. آن‌ها واکنش اکسیداتیو استرس را مسدود می‌کنند و به این ترتیب باعث کاهش التهاب می‌شوند. از آن‌جایی که کاهش التهاب و جلوگیری از اکسیداسیون سبب تقویت سیستم ایمنی، سیر یکی از آن مواد خوراکی است که حتما باید مصرف کنید.

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که سیر همچنین خواص ضد سرطان دارد. با این وجود، باید میزان سیر مصرفی را که می‌تواند روی سلامتی اثرگذار باشد تعیین کنیم. با توجه به دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، این دوز روزانه مناسب است: ۲ تا ۵ گرم سیر تازه (تقریبا یک حبه)، ۰.۴ تا ۱.۲ گرم پودر سیر خشک، ۲ تا ۵ میلی‌گرم روغن سیر و ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی سیر.

اما نگران نباشید، مجبور نیستید که زمان خوردن غذا یک حبه سیر را هم گاز بزنید. در عوض، می‌توانید سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، به این ترتیب که از پودر سیر، روغن سیر و تکه‌های سیر تازه در تهیه‌ی وعده‌های غذایی استفاده کنید.
 
2. روغن نارگیل
روغن نارگیل یکی از روغن‌های همه کاره‌ی موجود در بازار است و نسبت به روغن زیتون و روغن بادام قیمت بسیار پایین‌تری هم دارد. به نظر می‌رسد روغن نارگیل قادر به انجام هر کاری است، از بهبود سلامت مو و پوست گرفته تا بهداشت دهان و دندان! شما حتی می‌توانید با روغن نارگیل آشپزی کنید چرا که از بیش‌تر روغن‌ها بی‌ضررتر و سالم‌تر است. این روغن ضد التهاب، ضد تب و ضد درد است.

روغن نارگیل می‌تواند به کاهش التهاب مزمن در بدن و تسکین دردهای داخلی کمک کند. از آن‌جایی که این روغن سرشار از چربی‌های اشباع نشده است، پخت و پز با آن (در مقایسه با روغن های دیگر) می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید روغن نارگیلی که خریداری میکنید، روغن نارگیل بکر است که پردازش یا تصفیه نشده‌است. اما گذشته از این‌ها، شما می‌توانید از مزایای روغن نارگیل برای سلامتی و عطر و طعمی که به غذاها می‌دهد،‌ لذت ببرید.
 
3. شکلات تلخ
ممکن است در این فکر باشید که چگونه می‌توان چیزی به خوشمزگی شکلات خورد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟ اما شکلات تلخ، بر خلاف شکلات شیری معمول یا شکلات سفید، از کره کاکائو تهیه شده‌است. بنابراین حاوی غلظت بالایی از پودر کاکائو است که برای سلامت شما فایده‌ی زیادی دارد.

شکلات تلخ همچنین حاوی آهن، منیزیم، ویتامین E است و آنتی‌اکسیدان که کلیدی برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود. شکلات تلخ یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود، زیرا حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول‌های موجود در شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی است که باعث آزاد شدن اکسید نیتریک و در نتیجه اتساع عروق می‌شود. بنابراین، این ماده‌ی خوراکی سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد و عملکرد سلول‌های T را تعدیل می‌کند (جزء ضروری سیستم ایمنی بدن).

مطالعات مختلف اثرات مثبت شکلات تلخ را روی بیماران مبتلا به مشکلات قلبی، عصبی، روده و متابولیسم نشان داده‌اند. چه کسی می‌توانست حدس بزند که خوردن چیزی به خوشمزگی شکلات تلخ می‌تواند برای سلامتی مفید باشد؟ فقط یادتان باشد که باید غلظت کاکائوی شکلات تلخ را قبل از خرید آن بررسی کنید – به این دلیل که هر چه غلظت بالاتر باشد، برای سلامتی شما بهتر است.
 
4. آووکادو
از اسموتی‌های آواکادو گرفته تا سالاد و نان تست، این گیاه خوراکی در حال حاضر در همه‌ی رسانه‌ها مورد بحث است و البته دلیل خوبی هم برای چنین روندی وجود دارد. اما ممکن است کمی زمان ببرد تا به طعم و مزه‌ی آووکادو عادت کنید و البته این ماده‌ی خوراکی می‌تواند گران باشد. اما آووکادو حاوی چربی‌های سالم، اسیدهای آمینه و خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

آووکادو همچنین خواص ضد باکتریایی دارد که می‌توانند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. اسیدهای آمینه و چربی‌های سالم موجود در آووکادو همچنین سلامت قلب را تقویت می‌کنند و سطح هورمون را در بدن‌تان در حد تعادل نگه می‌دارند. این اسیدهای آمینه همچنین می‌توانند به تولید و ترمیم سلول‌های ایمنی بدن کمک کنند، تاثیری که عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما را تضمین می‌کند.

ارزش غذایی بالای آووکادو همچنین شامل ویتامین‌های محلول در چربی، مواد معدنی و پروتئین‌هایی است که برای حفظ سلامتی کلی ضروری هستند. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین E هستند، ماده‌ای مغذی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی مورد نیاز برای تسهیل سیستم ایمنی است. ویتامین E موجود در آووکادو همچنین به بهبود سیستم ایمنی در زمان بالا رفتن سن کمک می‌کند و تولید سلول‌های T را ترویج می‌دهد و به این ترتیب از بروز بیماری‌های سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.
 
5. عسل
اکثر مردم به شما می‌گویند که شکر برای سلامتی بی‌نهایت مضر است (و واقعیت این است که این ماده‌ی خوراکی هشت برابر اعتیادآورتر از کوکائین است.) اما اگر میل زیادی به خوردن خوراکی‌های شیرین دارید، می‌توانید این میل را بدون خوردن مواد غذایی شیرین شده با شکر ارضاء کنید. به عنوان مثال به جای اضافه کردن یک حبه قند به قهوه‌ی صبحانه یا خوردن یک تکه کیک تهیه‌شده با شکر تصفیه شده، عسل را انتخاب کنید. بر خلاف بسیاری از قندها، عسل حاوی مواد نگهدارنده مضر نیست و خواص درمانی دارد که در واقع برای سلامت شما مفید هستند.

عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که واکنش سیستم ایمنی بدن را برای التیام زخم تحریک می‌کند. همچنین ترکیبات فنلی که در عسل یافت می‌شوند حاوی خواص ضد سرطان، رقیق‌کننده‌ی خون و ضد درد هستند که به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می‌کند و در واقع حساسیت بدن را نسبت به بیماری‌های عفونی کاهش دهد. بنابراین از عسل برای شیرین کردن خوراکی‌ها استفاده کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.