فواید تمرین تنفس عمیق (بخش اول)

هر چه بیشتر تنفس عمیق را تمرین کنید، در این امر مهارت بیشتری به دست خواهید آورد و آن وقت سلامت ذهن و بدن را بهبود خواهید بخشید. تمرین تنفس عمیق همچنین اثرات بی‌نظیر فراوانی برای بدن مان دارد من جمله فایده‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید تمرین تنفس عمیق (بخش اول)
ریه ارگان اصلی فرایند تنفس است و مهم‌ترین بخش دستگاه تنفسی به شمار می‌رود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بهبود ظرفیت ریه‌ها کمک کند.
 

مقدمه

فایده هایی که تمرین تنفس عمیق برای سلامتی دارد آن را به فعالیتی مهم و در خور توجه تبدیل می‌کند. تنفس مهم‌ترین چیز برای هر جانداری است چون هیچ موجودی نمی‌تواند بدون نفس کشیدن حتی چند دقیقه زنده باشد. نفس کشیدن چیزی فراتر از به داخل کشیدن اکسیژن (دم) و خارج کردن دی‌اکسید کربن (بازدم) است. این فرایند انواع و الگوهای مختلف بسیاری دارد. یکی از انواع تنفس که بسیار شناخته شده است تنفس دیافراگمی یا تنفس عمیق است.

تنفس عمیق معمولا شامل استنشاق هوای سالم به صورت عمیق (دم) و بیرون دادن هوای ناسالم به طور کامل (بازدم) می‌شود. تقریبا همه می‌توانند تمرین تنفس عمیق را، هر زمان، و در هر جایی انجام دهند. تکنیک تنفس عمیق را می‌توان در طول روز یا هر زمان که احساس خستگی، استرس یا افسردگی داشتید چندین بار تکرار کنید. در تنس عمیق از تمام ظرفیت ریه‌ها استفاده می‌شود. دم فرآیندی است فعال که در آن با صرف انرژی، هوا از بیرون به داخل بدن وارد می شود. در زمان دم بایستی حجم قفسه سینه افزایش یابد تا فشار درون آن کم شده و طبق قانون انتشار هوا از بیرون به داخل ریه ها وارد شود.
 
برای ایجاد این شرایط، تغییرات زیر در بدن رخ می دهند:
۱. دیافراگم منقبض و مسطح شده و حجم قفسه سینه افزایش می یابد.
۲. دنده ها با انقباض ماهیچه های بین دنده‌ای به سمت جلو و بالا می‌روند.
۳. جناغ به سمت جلو می رود.

با وقوع این تغییرات حدود ۵۰۰ سی سی هوا وارد ریه‌ها می‌شود که به آن هوای جاری می گویند. حال اگر در شرایطی قرار گیریم که نفسی عمیق تر بکشیم علاوه بر تغییرات فوق، ماهیچه های ناحیه گردنی نیز وارد عمل می شوند.

در دم عمیق انقباض دیافراگم، ماهیچه های بین دنده ای و ماهیچه های ناحیه گردنی حجم هوای بیشتری را وارد ریه ها می کند.میزان هوای ورودی در این شرایط حدود ۳ لیتر است که به آن حجم ذخیره دمی می گوییم. بازدم فرآیندی غیر فعال است که در آن با کاهش حجم ریه ها، فشار هوای درون آنها افزایش یافته و هوا به بیرون رانده می شود. میزان هوایی که در یک بازدم عادی خارج می شود معادل هوای جاری یعنی حدود ۵۰۰ سی سی می باشد.
 

فایده‌های تمرین تنفس عمیق

در واقع تمرین تنفس عمیق را باید دو بار در روز یا هر وقت که استرس دارید، ناراحت هستید، درد دارید یا احساس کسالت می‌کنید انجام دهید. تنفس عمیق فقط یکی از چندین تکنیک نفس کشیدن است اما اولین تکنیکی است که باید قبل از انجام هر یک از انواع دیگر روش نفس کشیدن انجام دهید. هر چه بیشتر تنفس عمیق را تمرین کنید، در این امر مهارت بیشتری به دست خواهید آورد و آن وقت سلامت ذهن و بدن را بهبود خواهید بخشید. تمرین تنفس عمیق همچنین اثرات بی‌نظیر فراوانی برای بدن‌مان دارد من جمله‌ فایده‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند.
 
۱. علائم یائسگی را درمان می‌کند
تنفس عمیق می‌تواند فایده‌های بسیاری برای سلامتی داشته باشد به خصوص درمان و معالجه‌ی مشکل یائسگی در زنان. اگر شما هم یک زن هستید و همواره با علائم یائسگی درگیر هستید بهتر است تمرین تنفس عمیق را به صورت منظم انجام دهید.
 
۲. عوارض سرطان را درمان می‌کند
طبق مطالعات انجام شده، تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بدن کمک کند اثرات جانبی شیمی‌درمانی یا داروهای سرطان را برطرف کند. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران سرطانی به خصوص کسانی که از سرطان ریه رنج می‌برند را افزایش دهد.
 
۳. درد را کاهش می‌دهد
تنفس عمیق می‌تواند اکسیژن بیشتری را که اکثر سلول‌های بدن به آن نیاز دارند به بدن وارد کند. اکسیژن به حذف انتقال دهنده‌های عصبی درون خون کمک می‌کند و درد ناشی از مشکلات عصبی یا گردش خون را بر طرف می‌سازد.
 
۴. اضطراب را برطرف می‌کند
این روزها بسیاری از آدم‌ها با مشکل اضطراب دست به گریبان هستند. در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که تنفس عمیق می‌تواند به بدن کمک کند با افزایش تولید اندروفین اضطراب را برطرف کند. اندروفین هورمونی است که احساس راحتی در بدن را ارتقاء می‌دهد.
 
۵. استرس را از بین می‌برد
با رها شدن از اضطراب، تمرین تنفس عمیق می‌تواند به از بین بردن استرس نیز کمک کند. وقتی به شدت دچار تنش هستید یا روزی پر از استرس را تجربه می‌کنید استفاده از این تکنیک به شدت توصیه می‌شود.
 
۶. به ترک سیگار کمک می‌کند
اگر سیگاری هستید و می‌خواهید آن را ترک کنید، می‌توانید تمرین تنفس عمیق را امتحن کنید و ظرف چند روز شاهد اثرات آن باشید. تنفس عمیق قطعا به کاهش اعتیاد به نیکوتین کمک خواهد کرد.
 
۷. خون را پاکسازی می‌کند
در حین استنشاق هوای ناسالم، بدن تمام سموم موجود در خون را آزاد می‌سازد. تنفس عمیق می‌تواند به پاکسازی خون از هر ماده‌ی مضر و مواد زائد متابولیکی مانند دی‌اکسید کربن و منوکسید کربن کمک کند.
 
۸. عضلات را تقویت می‌کند
انجام تمرین تنفس عمیق با درگیر کردن عضلات می‌تواند به تقویت عضله‌ها و تناسب اندام کمک کند. فقط کافی است تمرین تنفس عمیق را دو بار در روز انجام دهید تا از فایده‌های آن برای حفظ قوت عضلات و تناسب اندام بهره‌مند شوید.
 
۹. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
هر چه اکسیژن بیشتری دریافت کنید سیستم ایمنی بدن‌تان قوی‌تر می‌شود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بدن برای تولید ماده‌ی شفابخش کمک کند و عملکرد سلول‌های ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها بهبود ببخشد.
 
۱۰. حالت بدن را بهتر می‌کند
انجام تمرین تنفس عمیق در حالی که نشسته باشید و پشت‌تان صاف باشد می‌تواند به بهبود وضعیت و حالت بدن کمک کند و همچنین مانع از اسکولیوز شود.
 
۱۱. کیفیت خون را بهبود می‌بخشد
همان طور که پیش تر اشاره شد، تمرین تنفس عمیق می‌تواند میزان اکسیژن دریافتی را افزایش دهد و این به آرامی خون را از هر ماده‌ی مضر و سمی پاکسازی خواهد کرد. در طول تنفس عمیق، بدن مواد سمی را که به هموگلوبین‌های درون سلول‌های قرمز خون چسبیده‌اند از بدن خارج خواهد ساخت.
 
۱۲. عملکرد ریه را بهتر می‌کند
ریه ارگان اصلی فرایند تنفس است و مهم‌ترین بخش دستگاه تنفسی به شمار می‌رود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بهبود ظرفیت ریه‌ها کمک کند و این کار را از طریق تمرین دادن ریه و ماهیچه‌های اطراف آن انجام می‌دهد.
 
۱۳. باعث بهبود روحیه می‌شود
تنفس عمیق می‌تواند ترشح هورمونی به نام اندروفین را بیشتر کند، این هورمون هومون احساسات خوب است یعنی می‌تواند روحیه‌ی شما را بهتر کن و حتی بعد از یک روز استرس زا به شما طراوت و شادمانی ببخشد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.