اگر باردار هستید این مقاله کرونایی را حتماً بخوانید

این روزها که بازار کرونا داغ شده و بسیاری از افراد نگران هستند، خانم های باردار، ممکن است در برخی موارد بیش از دیگران نگران باشند. البته احتیاط برای همه افراد لازم است، اما نباید بیش از حد نگران بود. در این مقاله سعی داریم به برخی نگرانی های خانم های باردار در مورد ویروس کرونا، بپردازیم.
سه‌شنبه، 5 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر باردار هستید این مقاله کرونایی را حتماً بخوانید

مقدمه

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها درباره کووید 19 این است که در صورت ابتلای زن باردار به این بیماری، ممکن است چه مشکلاتی برای مادر و جنینش رخ دهد.
 
هر چند که این ویروس تازه وارد است و تحقیقات اندکی در مورد آن انجام شده ، اما همان پژوهش های اولیه نشان می دهند که ویروس نمی تواند از طریق مادر به جنین منتقل شود.
 
با این حال، چند روز قبل در کشور انگلستان بلافاصله پس از تولد نوزاد متولد شده از مادر مبتلا، از او تست کووید 19 گرفته شد و نتیجه مثبت بود. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق تر به بررسی های بیشتری نیاز داریم.
 
در ادامه سعی می کنیم تمام دانسته های خود در این مورد را مرور کنیم و به مهم ترین سؤالات در مورد ارتباط بیماری کووید 19 و بارداری پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
 

آیا اگر به کرونا مبتلا شوم، بیماری می تواند به جنین منتقل شود؟

یکی از بزرگترین یافته های تحقیقات اولیه این است که به نظر نمی رسد ویروس بتواند به جنین منتقل شود. دکتر وی ژانگ، در مطالعه ای مشترک با برخی همکارانش به بررسی 9 زن باردار و مبتلا به بیماری کووید 19 پرداخت. این خانم ها همگی سزارین کرده بودند.
 
او و تیمش به بررسی مایع آمونیاتیک، خون بند ناف، خلط گلوی نوزاد و شیر مادر پرداختند و هیچ شاهدی مبتنی بر انتقال ویروس از مادر به جنین در طول بارداری و فرآیند سزارین نیافتند.
 
باید توجه نمود که تست مثبتی که اخیراً در انگلیس انجام شده، این یافته ها را رد نمی کند، زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه پیشگیری از ابتلای کودک در هنگام زایمان و یا موارد دیگر در دست نیست و معلوم نیست دقیقاً نوزاد از چه طریقی مبتلا شده است.
 
از سویی مطالعه ای که بر روی 10 نوزاد تازه متولد شده از مادران مبتلا به بیماری کووید 19، انجام شد، نشان داد که بیماری تأثیر منفی زیادی بر نوزاد نخواهد داشت. به عنوان مثال دیسترس تنفسی، ترومبوسیتوپنی (پایین بودن پلاکت خون) و عملکرد غیر طبیعی کبد، در این افراد گزارش نشده بود.
 

سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی؟

هنوز برای پاسخ دادن به این سؤال خیلی زود است.
 
تمام خانم هایی که در آزمایش آقای ژانگ مورد بررسی قرار گرفتند، از طریق سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده بودند، بنابراین خطرات زایمان طبیعی در انتقال ویروس، ارزیابی نشده است.
 
به گفته دکتر جسیکا مادن، پزشک متخصص اطفال، برخی عفونت های ویروسی می توانند در هنگام زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل شوند. به عنوان مثال ویروس آنفلوآنزا در هنگام زایمان، از مادر به نوزاد منتقل نخواهد شد اما برخی ویروس های دیگر مانند HIV و تبخال می توانند از طریق خون و مایعات دیگری که از بدن مادر خارج می شود، به نوزاد منتقل شوند. بنابراین در این موارد سزارین می تواند انتخابی بهتر و سالم تر باشد. در هر صورت تا به امروز هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد کدام روش زایمان برای افراد مبتلا به کووید 19، سالم تر و بی خطرتر است.
 
دکتر مادن می گوید: "تا کنون هیچ توصیه ای در مورد روش های زایمان ارائه نشده و البته شرایط تمام خانم های باردار نیز مشابه نیست و باید هر موردی به صورت کاملاً منحصر به فرد بررسی شود."
 
یکی از نگرانی هایی که در مورد سزارین وجود دارد این است که لازم است مادر و نوزاد برای مدت بیشتری در بیمارستان بمانند و از آنجا که این روزها بیمارستان ها وضعیت مناسبی ندارند، شاید این کار برای سلامت مادر و نوزاد مخاطراتی را به همراه داشته باشد.
 

آیا ابتلا به کووید 19 ممکن است مشکلاتی را برای بارداری ایجاد نماید؟

باز هم باید بگوییم اطلاعاتمان در این زمینه بسیار اندک است، اما یکی از مشکلات مشاهده شده در خانم های باردار مبتلا به کووید 19، زایمان زودرس است.
 
در مطالعه ای به بررسی و ارزیابی 34 زن چینی مبتلا به بیماری کووید 19 که در سه ماهه سوم بارداری قرار داشتند، پرداخته شد.
 
محققان گزارش دادند که خانم های باردار مبتلا به کووید 19، معمولاً دچار زایمان زودرس شده و 4 هفته زودتر از زمان طبیعی، زایمان کرده اند.
 
در موارد بسیار شدید ممکن است کووید 19 موجب ذات الریه (پنومونی) شود که در این مورد مقداری جای نگرانی وجود دارد، زیرا توانایی و قابلیت ریه ها در این شرایط تا حدودی و بسته به پیشرفت بیماری، کاهش خواهد یافت.
 
اگر سطح اکسیژن خون در خانم باردار به شدت کاهش یابد، ممکن است این شرایط برای جنین هم خطراتی را به همراه داشته باشد.
 
یکی دیگر از نگرانی ها، تبی است که معمولاً با ابتلا به کووید 19 همراه است. در سه ماهه اول، افزایش دمای بدن با ناهنجاری رشدی جنین همراه خواهد بود.
 
در سه ماهه سوم بارداری، افزایش دمای بدن می تواند به کاهش آب بدن بیانجامد که این وضعیت احتمال زایمان زودرس را افزایش خواهد داد.
 

آیا پس از بارداری سیستم ایمنی بدن تغییر می کند؟

سیستم ایمنی بدن خانم ها پس از لقاح با تغییراتی همراه می شود و همین تغییرات موجب می شوند، بدن جنین را پس نزند.
 
به خاطر این تغییرات، سیستم ایمنی بدن زن حامله، اندکی ضعیف می شود و به طور کلی احتمال ابتلای خانم های باردار به بیماری های ویروسی، افزایش خواهد یافت.
 
آنفلوآنزا و دیگر بیماری های دستگاه تنفسی می توانند مشکلات زیادی را برای خانم های باردار ایجاد کنند و البته شدت بیماری جدید کووید 19 معمولاً کمتر است، اما با این حال، باز هم باید بگوییم که اطلاعاتمان درباره این ویروس جدید هنوز خیلی ناقص است.
 
حتی گفته می شود در شدت بیماری کووید 19، بین خانم های باردار و غیر باردار، در شرایط جسمی و سن یکسان، تفاوتی زیادی وجود ندارد.
 

اگر کرونا داشته باشم، بعد از زایمان چه باید بکنم؟

هر کسی که مبتلا به کووید 19 تشخیص داده شود، لازم است کودک را از او دور نگه دارید. مادر نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس اگر آزمایش کووید 19 شما مثبت گزارش شده، لازم است پس از زایمان و تا زمان خوب شدن کامل، نوزاد را از شما دور نگه دارند.
 
با این حال متخصصان توصیه می کنند مادر مبتلا به کووید 19، پس از زایمان، نوزاد را با شیر خود تغذیه کند. اگرچه ویروس در شیر مادر وجود ندارد، اما باید از تماس نزدیک مادر و نوزاد پیشگیری شود. بنابراین بهترین کار این است که شیر مادر دوشانده شود و به وسیله شیشه شیر به نوزاد داده شود. در این صورت احتمال ابتلای نوزاد به کووید 19 کاهش یافته و تقریبا به صفر می رسد.
 
اگر هم مادر می خواهد از سینه خود نوزاد را تغذیه کند، باید بدن خود را به خوبی و با صابون بشوید و با استفاده از ماسک، دستکش و بدون برقراری هیچ تماسی، نوزادش را تغذیه کند.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.