عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا

هر ساله با فرا رسیدن فصل پاییز، زمزمه هایی از بروز بیماری آنفلوآنزا، از سرتاسر جهان به گوش می رسد. این بیماری که به سرماخوردگی شباهت دارد، در مواردی می تواند بسیار خطرناک باشد. یکی از روش های پیشگیری از این بیماری، استفاده از واکسن هایی است که برای مقابله با آنفلوآنزا، تولید می شوند. در این مقاله شما را با برخی عوارض جانبی احتمالی مصرف این واکسن آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا
عوارض جانبی شدید، پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، بسیار نادر اتفاق می افتند.
 

درباره واکسن آنفلوآنزا

هر ساله با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد تلاش می کنیم با استفاده از واکسن آنفلوآنزا، در برابر این بیماری از خود محافظت نمایند. این واکسن که به صورت آمپول و اسپری بینی در دسترس است، می تواند احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را تا 60 درصد کاهش دهد.
 
بیشتر عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا خفیف هستند. با این حال در مواردی نادر ممکن است این علائم شدت بیشتری پیدا کنند. قبل از استفاده از واکسن آنفلوآنزا بهتر است از این عوارض جانبی مطلع شوید.
 
در برخی واکسن های آنفلوآنزا، موادی نگهدارنده بر پایه جیوه به نام تیمروسال وجود دارد. این مواد نگهدارنده برای پیشگیری از رشد باکتری و میکروب استفاده می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تیمروسال استفاده شده در واکسن آنفلوآنزا، بی خطر بوده و عوارض جانبی اندکی به همراه دارد.
 
در هر صورت اگر درباره مصرف تیمروسال نگرانی دارید، می توانید واکسنی تهیه کنید که محتوی این ماده نباشد.
 

عوارض جانبی شایع

شایع ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا، خفیف هستند. این علائم معمولاً در بزرگسالان، کودکان و نوزادان به یک شکل بروز و ظهور می نمایند.
 
واکنش پوستی در محل تزریق
شایع ترین عوارض جانبی واکسن تزریقی آنفلوآنزا، واکنش بدن در همان نقطه و محل تزریق است. واکسن آنفلوآنزا معمولا در بالای بازو تزریق می شود. پس از تزریق ممکن است در آن ناحیه احساس درد، قرمزی، گرمی و در برخی موارد، تورم را شاهد باشید. این علائم معمولاً کمتر از 2 روز طول می کشند. برای کاهش این علائم می توانید قبل از تزریق، مقداری داروی ایبوپروفن مصرف کنید.
 
سردرد و دیگر دردها
پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ممکن است دچار سردرد و یا درد در ماهیچه های بدنتان باشید. این علامت معمولاً در روز اول اتفاق می افتد و پس از دو روز رفع خواهد شد. مصرف داروهای مسکن به راحتی می تواند این دردها را تسکین دهد.
 
سرگیجه
ممکن است پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا دچار سرگیجه شوید. این حالت نباید بیش از یک تا دو روز طول بکشد. اگر همیشه پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا دچار این حالت می شوید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین برای پیشگیری از یرگیجه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

- پس از تزریق واکسن، چند دقیقه ای بنشینید.
- قبل و یا بعد از آن یک وعده غذایی سبک میل کنید.
 
تب
تب 38 درجه و یا کمتر یکی از عوارض تزریق واکسن آنفلوآنزا به شمار می رود. تب پس از واکسن باید در حالت عادی پس از یک تا دو روز از بین برود.
 
اگر تب شما را اذیت می کند، بهتر است یک مسکن معمولی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن مصرف کنید.
 
برخی نگرانی ها در مورد تأثیر منفی داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بر واکنش بدن نسبت به واکسن وجود دارد. با این حال تا کنون تحقیقات، این تأثیر منفی را تأیید نکرده است.
 

سؤال

آیا واکسن آنفلوآنزا در قالب اسپری بینی، عوارض جانبی متفاوتی نسبت به واکسن تزریقی دارد؟
 

پاسخ

اسپری بینی نیز مانند واکسن تزریقی ممکن است همان علائم، از جمله سردرد، گیجی و تب را موجب شود. با این حال، اسپری بینی ممکن است عوارض جانبی دیگر مانند خستگی، کاهش اشتها، آب ریزش از بینی و گلو درد را به همراه داشته باشد.
 
توجه کنید که واکسن آنفلوآنزا در قالب اسپری بینی، همه ساله در دسترس نیست.
 

عوارض جانبی جدی تر

عوارض جانبی شدید، پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، بسیار نادر اتفاق می افتند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشند:
 
تب بالا
تب بالای 38 درجه در این شرایط، شایع نیست. اما اگر احساس می کنید تب بالایی را تجربه می کنید، بهتر است موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
 
واکنش های آلرژیک شدید
واکسن آنفلوآنزا به ندرت ممکن است موجب واکنش های شدید آلرژیک شود. واکنش های شدید آلرژیک معمولاً تنها چند ساعت پس از دریافت واکسن، ممکن است اتفاق بیافتند. برخی علائم این نوع حساسیت از این قرارند:
 
کهیر
تورم
مشکلات تنفسی
تپش قلب شدید
گیجی
ضعف
 
اگر هر کدام از علائم بالا را تجربه می کنید، بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم بسیار شدید هستند لازم است با اورژانس تماس گرفته و یا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.
 

آیا دریافت واکسن آنفلوآنزا برای من لازم است؟

معمولاً دریافت واکسن آنفلوآنزا برای تمام افراد بالای 6 ماه توصیه می شود. هر فردی که ممکن است در اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا دچار آسیب جدی شود، باید واکسن این بیماری را حتماً دریافت نماید. برخی از این افراد از این قرارند:

- خانم های باردار
- افراد بالای 65 سال
- افراد مبتلا به بیماری های مزمن و مراقبان آن ها
 
دریافت واکسن آنفلوآنزا برای این افراد توصیه نمی شود:

- سابقه واکنش های شدید آلرژیک به واکسن آنفلوآنزا
- سابقه آلرژی شدید به انواع تخم مرغ
- افرادی که در حال حاضر بیمار بوده و تب دارند
 

با پزشک مشورت کنید

واکسن آنفلوآنزا روشی مؤثر با عوارض جانبی اندک، برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا است. البته اگر هنوز هم در مورد دریافت این واکسن نگران هستید، بهتر است موضوع نگرانی خود را با یک پزشک و یا داروساز مطرح کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین تصمیم را در این مورد بگیرید. سؤالاتی که ممکن است به ذهن شما بیاید:
 
- آیا دریافت واکسن آنفلوآنزا برای شرایط من مناسب است؟
- کدام نوع و مارک این واکسن برای من مناسب تر است؟
- آیا ممکن است دریافت واکسن آنفلوآنزا برای من مشکلاتی جدی ایجاد کند؟
- آیا تزری واکسن آنفلوآنزا ممکن است عوارض جدی خطرناکی را برای من به همراه داشته باشد؟
 

سؤال

اگر به تخم مرغ حساسیت شدید دارم، آیا می توانم واکسن آنفلوآنزا دریافت کنم؟
 

پاسخ

بیشتر واکسن های آنفلوآنزا با استفاده از تخم مرغ ساخته می شوند، بنابریان ممکن است بدن افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، نسبت به این واکسن، واکنش آلرژیک از خود نشان دهد. پیش از این توصیه می شد که این افراد از دریافت واکسن آنفلوآنزا خودداری کنند.
 
اما امروزه محققان می گویند که بیشتر افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، می توانند بدون هیچ مشکلی واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
 
اینکه آیا دریافت واکسن آنفلوآنزا برای شما مناسب است یا خیر، به شدت حساسیت شما به تخم مرغ وابسته است. اگر پس از مصرف تخم مرغ تنها دچار کهیر می شوید، دریافت واکسن آنفلوآنزا هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
 
اما اگر پس از مصرف تخم مرغ علائمی دیگر مانند تورم و یا سرگیجه را تجربه می کنید، باید در صورت نیاز به دریافت واکسن آنفلوآنزا، آن را تحت نظر یک پزشک که در زمینه واکنش های آلرژیک آموزش های لازم را دیده، تزریق کنید.
 
اما اگر بدن شما واکنش های شدیدی به مصرف تخم مرغ از خود نشان می دهد، توصیه می شود به هیچ عنوان واکسن آنفلوآنزا را دریافت نکنید.
 
منبع: سایت هلث لاین


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.