چرا نباید از ویروس کرونا وحشت کرد؟

ویروس تازه وارد کووید 19 که به کرونا معروف است، یکی از ویروس های جدید خانواده کروناست که این روزها به خبر اول رسانه های جهان تبدیل شده است. این ویروس با همه هراسی که ایجاد نموده، ظاهرا آنقدرها هم ترسناک نیست. در این مقاله به شما می گوییم که چرا نباید از این ویروس وحشت کرد. البته این مقاله منافاتی با رعایت مسائل بهداشتی ندارد.
جمعه، 16 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا نباید از ویروس کرونا وحشت کرد؟

مقدمه

کرونا ویروس جدید که این روزها با نام کووید 19 معرفی می شود، تا به امروز و در زمان ترجمه این مقاله حدود 100 هزار نفر را مبتلا نموده و بیش از 3 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
 
واقعیت این است که شیوع این ویروس کاملاً جدی است، اما میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در مقایسه با آنفلوآنزا، خیلی جدی نیست.
 
آمار قربانیان آنفلوآنزا در آمریکا فقط در فصل پاییز 2019، 10 هزار نفر بوده، در حالیکه ویروس کرونا (کووید 19) تا امروز در سرتاسر جهان تنها حدود 3500 قربانی گرفته است. در واقع می توان گفت مرگ ناشی از ویروس آنفلوآنزا، حدود 7 درصد بوده و این درصد برای بیماری کرونا یا همان کووید 19، عدد 2 است.
 
اندکی بنشینید و با خودتان فکر کنید. تا چه میزان از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی هراس دارید؟ تقریبا کسی نیست که در عمرش به این بیماری مبتلا نشده باشد و بیشتر افراد هم با چند روز استراحت بهبود یافته اند. بنابراین نباید از بیماری کرونا که به مراتب ضعیف تر است ترسید. البته از آنجا که امکان شیوع این بیماری بسیار بالاتر از آنفلوآنزاست، باید با رعایت توصیه ها سعی کنید این چرخه ابتلا را قطع کنید تا افراد آسیب پذیر به آن مبتلا نشوند.
 

مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در کل جهان، تا کنون زیر 3500 نفر است

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا، بین سال های 2017 تا 2018، حدود 60 هزار نفر آمریکایی در اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، جان خود را از دست داده اند.
 
آنیتا سیرکار، متخصص بیماری های عفونی می گوید: "بیماری کووید 19 اولین ویروس اپیدمیک دستگاه تنفسی نیست که تا کنون با آن مواجه شده ایم و البته آخرین ویروس نیز نخواهد بود."
 
او افزود: "اگر بخواهید هر آنچه را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می بینید، باور کنید، شک نکنید که به زودی دچار هیستری خواهید شد. بهترین و قوی ترین سلاح در برابر ترس ناشی از شیوع کرونا، کسب اطلاعات دقیق از منابع معتبر است."
 
در هر حال شیوع یک ویروس جدید تا حدی ترس آور است، اما این ترس باید منطقی و به اندازه باشد. پس بهتر است به جای ترس غیر منطقی به فکر اقدامات منطقی در جهت پیشگیری از شیوع بیشتر آن باشیم.
 
چند سال پیش و حدوداً در سال 2002، ویروسی به نام سارس که اتفاقاً از خانواده همین ویروس کرونا بود، سر و کله اش پیدا شد. هر چند که این بیماری مانند بیماری کووید 19 اینقدر مسری نبود، اما میزان کشندگی آن به مراتب بیشتر بود. با این حال، ویروس سارس با اینهمه قدرت کشندگی، کنترل شد. ویروس کووید 19 هر چند قدرت سرایت بیشتری دارد اما دیر یا زود کنترل خواهد شد.
 

ویروس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟

شیوع این ویروس در مراحل نسبتاً ابتدایی قرار دارد و نمی توان رفتار دقیق آن را به خوبی پیش بینی نمود.
 
اما تا امروز، با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی کشورهای مختلف و بویژه کشور چین، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19، حدود 2 درصد تخمین زده شده است. این در حالی است که مرگ و میر ناشی از شیوع بسیاری از بیماری هایی که در سال های گذشته در سرتاسر جهان، گسترش یافته اند، به مراتب بیش از این میزان است. به عنوان مثال بیماری سارس که در سال 2002، شیوه پیدا کرد، حدود 10 درصد از افراد مبتلا را به کام مرگ می کشاند.
 
اما درباره علائم و مشکلاتی که ممکن است این بیماری به دنبال داشته باشد، باید بگوییم که برخی افراد به بیماری کووید 19 مبتلا می شوند ولی هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند، از سویی، برخی دیگر ممکن است تنها علائمی خفیف داشته باشند که حتی به مراجعه به پزشک هم نیازی نداشته باشند و البته این بیماری در حدود 20 درصد از موارد، شدت یافته و به اقدام درمانی نیاز خواهد بود. در هر حال با توجه به تجربه های گذشته از بیماری های مشابه و اطلاعاتی که از این بیماری در دست داریم علائم احتمالی کووید 19 از این قرار است:

- تب
- سرفه
- تنگی نفس
 
اگرچه این ویروس جدید می تواند هر فرد در هر گروه سنی را درگیر کند، اما بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی (WHO) افراد سالمند و یا افراد مبتلا به دیابت، آسم و یا بیماران قلبی، در برابر این بیماری آسیب پذیری بیشتری دارند. البته این موضوع به این معنا نیست که هر کس به بیماری های زمینه ای مبتلا بود نمی تواند در برابر این ویروس مقاوت کند، بلکه بسیاری از افراد حتی اگر بیماری زمینه ای داشته باشند، می توانند با این بیماری مقابله کرده و آن را شکست دهند. روحیه بالا و عدم اضطراب، در این موراد می توانند بسیار تعیین کننده باشند. پس حتی اگر بیماری زمینه ای دارید و به کووید 19 مبتلا شده اید، بهتر است خودتان را نبازید و با روحیه بالا به جنگ بیماری بروید.
 
از آنجا که قدرت شیوع و انتشار این بیماری به شدت بالاست، هر کسی در هر گروه سنی و موقعیت اجتماعی می تواند به عدم پیشرفت و شیوع کووید 19، کمک نماید. بهتر است تا رهایی از این شرایط به تمام توصیه های بهداشتی به دقت گوش نموده و عمل کنید.
 
مهمترین توصیه، رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مکرر دست ها با آب گرم و صابون و مطابق با دستورالعمل ها، عدم برقراری تماس نزدیک با افرادی که علائم بیماری ها تنفسی مانند سرماخوردگی دارند و همچنین در صورت بیمار شدن، ماندن در خانه است. البته حتی اگر بیمار هم نیستید، بهتر است تا جایی که برایتان مقدور است در خانه بمانید.
 
 دکتر سیرکار، متخصص بیماری های عفونی معتقد است که این ویروس در مقایسه با کرونا ویروس های قبلی مانند سارس و مرس، به مراتب مرگ و میر کمتری را به همراه دارد. سارس 10 درصد افراد مبتلا را به کام مرگ می کشاند، یعنی از هر 50 نفر 5 نفر. بیماری مِرس، یکی دیگر از بیماری های خانواده کرونا، باز هم شرایطی به مراتب بدتر داشت. بیماری مرس، 35 درصد از مبتلایان را می کشت، یعنی از هر 50 نفر، 17 نفر. این در حالی است که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس جدید (کووید 19)، به ازای 50 نفر، تنها یک نفر است.
 

سخن پایانی

حجم گسترده ای از اخبار که این روزها در مورد شیوع ویروس کرونا (کووید 19) به راه افتاده است، شرایط را خیلی دشوارتر و پیچیده تر از آن چیزی که هست، نشان می دهد. هر چند که ویروس جدی است و نباید در برابر آن بی تفاوت بود، اما همانطور که در بالا گفته شد، شرایطی به مراتب بدتر را در مورد ویروس های دیگر، پشت سر گذاشته ایم و در آینده نیز قطعاً با ویروس هایی جدید روبرو خواهیم بود.
 
پس بهتر است به جای مراجعه مکرر به فضای بی در و پیکر مجازی، به توصیه های بهداشتی که از منابع معتبر دریافت می کنید، با دقت فراوان عمل نموده و به ریشه کن شدن هر چه سریعتر این بیماری کمک کنید.
 
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه هموطنان، بویژه همراهان عزیز سایت راسخون.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط