پاسخ به چند سؤال مهم در مورد ویروس کرونا

این روزها بیشترین کلمه ای که به گوشمان می خورد، کرونا است. بیماری کرونا که از چند ماه پیش سر و کله اش در جهان پیدا شده، چند روزی است که مهمان ناخوانده ما ایرانی ها شده است. در این مقاله قصد داریم به برخی از سؤالات رایج در مورد این بیماری پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به چند سؤال مهم در مورد ویروس کرونا

مقدمه

در حالی که کشورهای سرتاسر جهان در حال مبارزه با گسترش کرونا ویروس هستند، اطلاعات غلط و غیر علمی، مانعی جدی در این مسیر به شمار می روند.
 
امروزه با گسترش روز افزون استفاده افراد جامعه از فضای مجازی و رسانه های بی در و پیکر و همچنین انگیزه های شوم برخی افراد و دولت ها، اخبار و اطلاعات جعلی و دروغ به شدت در جوامع مختلف گسترده شده و حتی برخی تخمین زده اند که تأثیر مخرب شایعات و اخبار دروغ، چه بسا بیش از خود ویروس کرونا باشد.
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، بیش از 87000 مورد ابتلا به کرونا در بیش از 68 کشور دنیا گزارش شده است.
 
در تلاش برای به حداقل رساندن تأثیر مخرب ویروس و پیشگیری از شیوع روز افزون آن، سازمان های مرتبط با بهداشت و سلامت سعی می کنند اطلاعات جوامع مختلف را به روز کنند تا بدین وسیله مردم خود را از خطرات مرتبط با این بیماری، مصون دارند.
 
در حالی که شستن مرتب دست ها و پوشاندن دهان در هنگام سرفه، روش هایی مؤثر برای پیشگیری از کرونا به شمار می روند، سازمان بهداشت جهانی برخی باورهای غلط و ناکارآمد در مورد پیشگیری و درمان کرونا را منتشر کرده که عمل به آن ها هیچ تأثیری در این زمینه نخواهد داشت. در ادامه برخی از پرسش های رایج در این زمینه را به همراه پاسخ، برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
 

آیا شستشوی منظم بینی با سرم نمکی می تواند از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری کند؟

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هیچ دلیل علمی ای وجود ندارد که نشان دهد شستشوی بینی با سرم نمک، می تواند در برابر ابتلا به بیماری کرونا، از شما محافظت کند.
 
البته تحقیقات اندکی نشان می دهند که شستشوی منظم بینی با سرم های نمکی می تواند به بهبود سریعتر علائم سرماخوردگی کمک کند. اما شستشوی مرتب بینی به هیچ وجه نمی تواند از احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی بکاهد.
 

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند در پیشگیری و درمان کرونا ویروس جدید (کویید 19)، مؤثر باشند؟

از آنجا که کرونا، یک ویروس است، آنتی بیوتیک ها هیچ تأثیری در درمان آن نخواهد داشت.
 
در حال حاضر، هیچ نوع واکسن و درمان خاصی برای این بیماری در دسترس نیست، با این حال، سازمان بهداشت جهانی می گوید، ممکن است افراد مبتلا به کرونایی که بستری می شوند، لازم باشد آنتی بیوتیک دریافت کنند.
 
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، درمان های مخصوص کرونا ویروس، در مرحله تحقیقاتی قرار دارند اما قبل از پایان مراحل آزمایشگاهی، استفاده بالینی از آن ها ممکن نخواهد بود.
 

آیا خشک کن های برقی (دست خشک کن) می تواند ویروس کرونا را بکشد؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که دست خشک کن ها نمی توانند در کشتن ویروس جدید کرونا (کووید 19)، مؤثر باشند. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که برای پیشگیری از ویروس کرونا، بهتر است دست های خود را با مواد ضد عفونی کننده ی الکلی پاک نموده و یا آن ها را مرتب با آب و صابون بشویید. بهتر است آبی که دستهایتان را با آن می شویید، گرم و یا حتی داغ باشد.
 

اسکنرهای حرارتی تا چه اندازه می توانند به تشخیص افراد مبتلا به کرونا کمک کنند؟

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اسکنرهای حرارتی در تشخصی تب می توانند مؤثر و کارآمد باشند. همانطور که می دانید، تب یکی از علائم و نشانه های اصلی ابتلا به بیماری کرونا محسوب می شود.
 
هر چند که اسکنر حرارتی می تواند با توجه به تب، افراد مبتلا و یا احتمال ابتلا را تشخیص دهد، اما نمی تواند افراد مبتلایی را که هنوز علائم بیماری در آن ها بروز نکرده، مشخص نماید. چرا که فاصله میان ابتلا به کرونا و بروز علائم بیماری، بین 2 تا 10 روز است.
 

آیا دریافت نامه و یا یک بسته پستی از یک منطقه آلوده، ممکن است موجب ابتلا به کرونا شود؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده که دریافت نامه و یا هر بسته پستی دیگر که از یک منطقه آلوده به ویروس کرونا ارسال شده است، مشکل خاصی را ایجاد نمی نماید زیرا پژوهش ها نشان داده اند که کرونا ویروس نمی تواند برای مدتی طولانی بر روی اشیاء و از جمله بسته های پستی، زنده بماند.
 

آیا حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است که بر خلاف شایعاتی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده است، تحقیقات نشان داده اند که حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا نمی شوند.
 
سازمان بهداشت جهانی هیچ توصیه ای در مورد شستن دست ها پس از تماس با حیوانات خانگی، ارائه نکرده است. با این حال این توصیه ها تنها مرتبط با ویروس کرونا است اما ممکن است تماس با حیوانات خانگی موجب ابتلا بع برخی بیماری های دیگر شود که باید در این زمینه احتیاط نمود.
 

آیا مصرف سیر می تواند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کند؟

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگرچه سیر یک منبع عالی غذایی با ویژگی های ضد میکروبی است، اما هیچ دلیل علمی ای وجود ندارد که نشان دهد خوردن آن می تواند از ابتلای افراد به بیماری کرونا، پیشگری کند.  
 

آیا ویروس کرونا فقط مخصوص افراد مسن است؟ یا جوان ترها را نیز درگیر می کند؟

ویروس جدید کرونا، می تواند تمام گروه های سنی را مبتلا کند، با این حال، افرادی که مشکل زمینه ای مانند آسم و یا دیابت دارند، ممکن است بیش از دیگران در برابر این ویروس آسیب پذیر باشند.
 

آیا واکسن های ذات الریه مانند واکسن آنفولوآنزا می توانند شما را در برابر کرونا ایمن نمایند؟

بر اساس اعلام پژوهشگران حوزه سلامت، واکسن آنفلوآنزا نمی تواند شما را از ابتلا به ویروس جدید کرونا محافظت کند. از آنجا که این ویروس جدید است، به واکسنی جدید و منحصر به فرد نیاز دارد.
 

آیا اسپری الکل و یا کلر (مواد ضد عفونی کننده مبتنی بر این مواد) می توانند موجب کشته شدن و از بین رفتن ویروس کرونایی شوند که وارد بدن شده است؟

علاوه بر اینکه این مواد نمی توانند ویروسی که وارد بدنتان شده را از بین ببرند، بلکه می توانند به لباس ها و یا غشای مخاطی مانند چشم ها و دهان نیز آسیب وارد کنند.
 
 با این حال، الکل و کلر اگر درست استفاده شوند، می توانند در عفونت زدایی از سطوح، مؤثر باشند.
 
منبع: سایت ایندیپندنت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.