آیا ممکن است پس از بهبودی دوباره به کرونا مبتلا شویم؟

یکی از موضوعات و نگرانی هایی که در این روزهای کرونایی مطرح می شود این است که آیا اگر کسی به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود یابد، آیا ممکن است برای بار دوم یا چندم نیز به این بیماری مبتلا شود چرا اخیراً در برخی کشورها موارد مجدد ابتلا گزارش شده است. در این مقاله به بررسی این نگرانی و امکان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 1 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا ممکن است پس از بهبودی دوباره به کرونا مبتلا شویم؟

مقدمه

اخیراً کره جنوبی گزارش داده تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری کووید 19، پس از بهبودی و منفی شدن تست بیماری، دوباره علائم کرونا مانند تب، سرفه، گلو درد و خستگی را تجربه نموده و آزمایش کرونای آنها برای بار دوم نیز مثبت شده است.
 
مقامات بهداشتی کره جنوبی می گویند، بعید است که این بیماران پس از بهبودی، به این زودی ها، دوباره به بیماری کووید 19 مبتلا شوند، بلکه احتمال دارد در برخی از این افراد، ویروس کویید 19، دوباره فعال شده باشد.
 
از سویی متخصصان آمریکایی فعال شدن مجدد ویروس کووید 19 در بدن را محتمل نمی دانند زیرا فعال شدن مجدد ویروس در هیچ کدام از ویروس های خانواده کرونا، مشاهده نشده است.
 
از نظر متخصصان آمریکایی، به احتمال بسیار زیاد بیماری به طور کامل درمان نشده و ویروس کماکان در بدن وجود دارد و این در حالی است که احتمالاً آزمایش منفی، اشتباهی بیش نبوده وتست مثبت بعدی در حقیقت این امر را به اثبات می رساند.
 
سازمان بهداشت جهانی می گوید ما شواهد کافی در این زمینه نداریم تا بدانیم چرا بیماری برخی افراد مبتلا به کووید 19، پس از بهبودی دوباره عود می کند.
 
برای دستیابی به پاسخی دقیق، به زمان و تحقیقات بسیاری نیاز داریم، چرا که این ویروس، جدید و تازه وارد است و هنوز اطلاعات کافی از رفتارش نداریم.
 

به احتمال زیاد این پدیده تجدید حیات است و نه فعال شدن مجدد

دکتر بنیامین نومان، ویروس شناس و رئیس بخش بیولوژی دانشگاهی در تگزاس، اعتقاد دارد که علت این پدیده احتمالاً تجدید حیات ویروس باشد و نه فعال شدن دوباره آن.
 
از نظر نومان، احتمالاً در فرآیند درمان، تعدادی از ویروس ها از بین رفته اند، اما برخی دیگر باقی مانده و موجب بیمار شدن مجدد فرد می شوند.
 
شواهد اولیه که از کره جنوبی و چین به دست دانشمندان رسیده، نشان می دهد که ویروس می تواند به مدت 2 هفته و حتی تا دو ماه، در بخش های تحتانی ریه فرد باقی مانده و بنابراین امکان تشخیص بیماری وجود نداشته باشد. همانطور که می دانید، تشخیص بیماری کووید 19، بوسیله نمونه گیری از خلط گلوی بیمار انجام می شود و وقتی ویروس به اندازه کم و در بخش های تحتانی ریه فرد مبتلا باقی مانده باشد، احتمالاً تست کرونای او منفی گزارش می شود. جالب است بدانید که حتی در موارد زیادی اگر نمونه از داخل دهان و نه ته حلق گرفته شود، احتمال منفی شدن تست کرونا بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین در چنین مواردی، منفی شدن آزمایش فردی که آلوده به ویروس بوده ولی ویروس در پایین ریه جا خوش کرده، بسیار محتمل خواهد بود.
 
 مطالعه ای که در کشور کره جنوبی انجام شد، نشان داد که ویروس کووید 19، تا 33 روز پس از ابتلای فرد به این بیماری، در مدفوع قابل تشخیص است و این در حالی است که این ویروس خیلی زودتر از این ها از طریق دستگاه تنفسی فرد مبتلا، قابل ردگیری و تشخیص نیست.
 
این پژوهش نشان می دهد که حتی ممکن است ذرات ویروس به طور کامل از دستگاه تنفسی فرد پاک شوند اما هنوز در بخش های مختلف بدن حضور داشته باشند و دقیقاً به همین دلیل است که به واسطه نمونه هایی که از خلط گلو و یا بینی گرفته می شوند، قابل تشخیص نیست و در نتیجه جواب آزمایش منفی می شود.
 
ما فعالیت مجدد ویروس های تب خال و اچ آی وی را مشاهده کرده ایم. در این فرآیند؛ ویروس ها وارد یک چرحخ خواب شده و ممکن است در این مدت وارد DNA شوند.
 
پس از مدتی ممکن است ویروس دوباره فعال شود. همانطور که این پدیده را در بیماری آبله مرغان و زونا مشاهده می کنیم.
 
اما ویروس هایی مانند سارس، مرس و کووید 19، فاز خفته ای ندارند و بنابراین نمی توانند وارد DNA شوند. در نتیجه، امکان فعال شدن مجدد چنین ویروس هایی وجود ندارد.
  

ممکن است این پدیده به سیستم ایمنی افراد وابسته باشد

برای اینکه به علت ابتلای مجدد یک فرد به بیماری کرونا، پی ببریم، به اطلاعات و پژوهش های گسترده تری نیاز داریم، اما احتمالاً بعدها دریابیم که این پدیده به عملکرد سیستم ایمنی افراد وابسته است.
 
دکتر نومان می گوید: «برای مبارزه با ویروس و پاکسازی آن از کل بدن، یک همکاری کامل و تمام عیار میان تمام بخش های سیستم ایمنی بدن شکل می گیرد و این تلاش به صورت تمام وقت در حال انجام است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.»
 
زمانی که سیستم ایمنی بدن در حال جنگ با ویروس هاست، ممکن است موانعی ایجاد شود و ویروس ها بتوانند به صورت موقت، به دست برتر در این نبرد تبدیل شوند. در حالیکه ممکن است سیستم ایمنی یک نفر این ویروس را بسیار سریع و قبل از انجام هر فعالیتی از بین ببرد، ممکن است سیستم ایمنی فرد دیگری، برای از بین بردن همان ویروس، به 2 هفته وقت نیاز داشته باشد.
 
به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن افراد سالخورده ضعیف تر بوده و به همین دلیل است که احیای مجدد ویروس، ممکن است بیشتر در این افراد مشاهده شود. اما با این وجود برای اظهار نظر قطعی و دقیق به اطلاعات کامل تر و پژوهش های بیشتری نیاز داریم.
 

به تحقیقات و تست های بیشتری نیاز داریم

در کشور چین، اگر فردی به علت بیماری کووید 19 در بیمارستان بستری می شد، پس از بهبود علائم، از او تست می گرفتند. این آزمایش بوسیله نمونه خلط گلو انجام می شد. سپس تنها به افرادی اجازه ترخیص را می دادند که تست مجدد آن ها، یعنی تست پس از بهبود علائم، منفی باشد. این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا، تنها با بهبود کامل و یا حتی نسبی علائم، اجازه ترخیص بیمار از بیمارستان را می دهند.
 
از سویی همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ویروس، برای مدت زمانی طولانی تر می تواند در روده فرد باقی بماند، بنابراین برای تشخیص دقیق تر بهبودی، می توان از آزمایش مدفوع استفاده کرد.
 
آزمایش آنتی بادی که به تشخیص توانایی کامل سیستم ایمنی پس از بهبود از بیماری کووید 19 می پردازد نیز می تواند روشی عالی برای پیشگیری از گسترش هر چه بیشتر این بیماری محسوب می شود.
 

سخن پایانی

اخیراً کره جنوبی گزارش داده تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری کووید 19، پس از بهبودی و منفی شدن تست بیماری، دوباره علائم کرونا مانند تب، سرفه، گلو درد و خستگی را تجربه نموده و آزمایش کرونای آنها برای بار دوم مثبت شده است.
 
مقامات بهداشتی کره جنوبی می گویند، بعید است که این بیماران پس از بهبودی، به این زودی ها، دوباره به بیماری کووید 19 مبتلا شوند، بلکه احتمال دارد در برخی از این افراد، ویروس کویید 19، دوباره فعال شود.
 
از سویی متخصصان آمریکایی فعال شدن مجدد ویروس کووید 19 در بدن را محتمل نمی دانند زیرا فعال شدن مجدد ویروس در هیچ کدام از ویروس های خانواده کرونا، مشاهده نشده است.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.