عملکرد سیستم ایمنی بدن

آیا می‌دانستید که ما انسان‌ها نمی‌توانیم با یک سیستم ایمنی ضعیف و بحران زده مدت زمان طولانی زنده بمانیم. این بدان علت است که کار این مکانیسم دفاعی، مقاومت در برابر تهاجم میکروب و پیشگیری از بیمار شدن بدن است.
دوشنبه، 28 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عملکرد سیستم ایمنی بدن
  عملکرد سیستم ایمنی بدن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آیا می‌دانستید که ما انسان‌ها نمی‌توانیم با یک سیستم ایمنی ضعیف و بحران زده مدت زمان طولانی زنده بمانیم. این بدان علت است که کار این مکانیسم دفاعی، مقاومت در برابر تهاجم میکروب و پیشگیری از بیمار شدن بدن است.

آیا می‌دانستید؟

سیستم ایمنی بدن اغلب با یک جوخه از سربازان مقایسه می‌شود که همیشه در حالت آماده باش بوده و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زایی که وارد بدن ما می‌شوند، را از بین می‌برند.

عملکرد و کار سیستم ایمنی بدن چیست؟

این مکانیسم دفاعی بدن ما متشکل از اندام‌های مختلفی از جمله طحال، غدد لنفاوی، تیموس و مغز استخوان می‌باشد که عمدتاً در تولید انواع مختلف سلولهای مبارز با عفونت نقش دارند. عملکرد این شبکه‌ی دفاعی بدن ما در ادامه مورد بحث قرار گرفته است:

کشتن و یا از بین بردن مهاجمان مضر سلامتی

این شبکه‌ی دفاعی بدن، حمله پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) مختلف از جمله قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را خنثی می‌سازد. یک سیستم ایمنی قوی، اجازه نخواهد داد که این پاتوژن‌ها، بیماری‌ها را در بدن پخش کنند.

تولید سلول‌های سفید خون

عملکرد اصلی مکانیسم دفاعی ما تولید سلول‌های سفید خونی است، که به عنوان سربازان بدن عمل می‌کنند. آنها به از بین بردن مهاجمان خارجی (عوامل بیماری‌زا) کمک کرده، به ترتیب سلامت مطلوب را حفظ می‌کنند. این سلول‌ها نقش بسیار مهمی در محافظت از بدن ما در برابر عفونت‌ها بازی می‌کنند.

شناسایی عوامل بیماری‌زا

این سیستم در واقع قبل از کشتن باکتری‌ها، بایستی قادر به تمایز میان باکتری‌های «خوب یا مفید» و «بد یا مضر» باشد، در غیر این صورت، ممکن است به از بین بردن بافتهای خود بدن ختم شود. این وظیفه‌ و کار تمیز دادن یا افتراق میان ذرات خارجی همچنین به طور مؤثری توسط این «گروه» سربازان انجام می‌شود. نابودی کامل این عوامل بیماری‌زا بسیار اهمیت دارد.

مطلع ساختن از ورود پاتوژن‌ها

با شروع و حمله‌ی عفونت، سیستم ایمنی با افزایش درجه حرارت بدن (تب) پاسخ می‌دهد. چگونگی کار مکانیسم دفاعی ما این گونه است. هنگامی که عوامل بیماری‌زا به درون دستگاه تنفسی راه می‌یابند، شبکه‌ی دفاعی با تولید سرفه خشک واکنش نشان داده تا بدین ترتیب آنها را خارج سازد. بنابراین، مکانیسم دفاعی ما اطلاع می‌دهد که مشکلی در بدن به وجود آمده، و استفاده از داروهای تجویزی برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا را خاطر نشان می‌سازد.
در کل، عملکرد بهینه‌ی سیستم ایمنی بدن برای سلامت و طول عمر بیشتر بسیار اهمیت دارد. کاهش ایمنی قطعاً بر سلامت شما تأثیر خواهد گذاشت. کلید حفظ یک شبکه‌ی دفاعی سالم، پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و دور بودن از عادات غیر بهداشتی نظیر نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و مصرف دخانیات است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.