سؤال روز اول تولد ‏

تولید شیر مادر از چه زمان شروع خواهد شد؟

در این مقاله به نکاتی در خصوص شیر مادر و زمان تولید آن اشاره شده است.
سه‌شنبه، 31 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تولید شیر مادر از چه زمان شروع خواهد شد؟
در چند روز نخست پس  از زایمان، بدن شما شروع به ترشح نوعی شیر اولیه تحت عنوان کلستروم یا آغوز می کند. آغوز حاوی مواد بسیاری از جمله مواد ضد باکتری و تقویت کننده سیستم ایمنی است که از نوزاد در برابر بیماریها محافظت می کند. این مواد در شیر خشک وجود ندارند.

در بعضی مادران، آغوز غلیظ و زرد رنگ است و در بعضی دیگر این شیر رقیق و آبکی می باشد. آغوز به آرامی جریان می یابد به طوری که نوزاد بتواند نحوه شیر خوردن از سینه مادر یعنی فرایندی که شامل هماهنگی برای مکیدن، تنفس و بلع می شود را بیاموزد.

بعد از حدود 3 تا 4 روز از تولید آغوز، سینه های شما شروع به سفت تر شدن می کنند. این وضعیت نشانه آن است که مقدار شیر شما در حال افزایش است و از آغوز به شیر مادر که شبیه به شیر بی چربی (گاو) است تغییر می یابد.

بعضی اوقات تولید شیر ممکن است بیش از چند روز طول بکشد. این امر کاملاً طبیعی است و معمولاً نیازی به نگرانی نیست، اما حتماً پزشک خود را از آن مطلع سازید. به این دلیل که نوزادان در چند روز نخست تولد به چیزی بیش از آغوز نیاز ندارند، اما ممکن است لازم باشد پزشک بررسی کند که نوزاد غذای کافی دریافت می کند یا خیر. عمل مکیدن نوزاد می تواند به تحریک تولید شیر مادر کمک کند.

 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (Baby Tracker)


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.