نشانه های استرس در مردان و درمان آن

نشانه‌های استرس در مردان با توجه به سبک زندگی متفاوت می باشد. وقتی فشارهای روانی یا محیطی وارد شده بر فرد فراتر از توان کنترلی و راهکارهای مقابله ای او باشد استرس به وجود می آید. استرس ممکن است هر شخصی را فراتر از جنسیت در شرایط مختلف تحت تاثیر قرار دهد. گرچه زنان معمولا بیشتر از آقایان دچار اضطراب می شوند، ولی مردان با وجود استرس‌های مالی و اجتماعی کمتر تمایل به صحبت در مورد آن دارند.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نشانه های استرس در مردان و درمان آن

اندازه گیری میزان استرس در مردان

استرس را می توان از روش های مختلفی اندازه گیری کرد، اما بهترین روش برای اندازه گیری اضطراب مردان استفاده از گزارش های فردی است. طی این روش فرد تجربیات، رویدادها و احساسات خاص خود را در یک مقیاس مشخص تعریف می کند.

در پژوهشی برخی رویدادهای استرس‌زای زندگی را بررسی کردند، طبق نتایج مرگ همسر و مرگ یکی از عزیزان بیبشتر عامل استرس‌زا محسوب شد. با این حال نمی توان این نتیجه را به همه افراد نسبت داد، عوامل استرس‌زا برای هر مردی نیاز به بررسی و یافتن راه حلی به خصوص دارد.1
 

علائم روانی اضطراب در مردان

استرس آقایان با نشانه‌های روحی و روانی بروز پیدا می کند که مهمترین این نشانه‌ها عبارتند از غمگینی، افسردگی، گوشه گیری و انزوا، بی خوابی، نوسانات خلقی، نگرانی، تحریک پذیری شدید، خشونت یا کاهش کنترل خشم و احساس نا امنی. مردان با نادیده گرفتن این نشانه ها و یا رفتارهایی مخرب در صدد بهبود خود می باشند.1
 

نشانه‌های فیزیکی و علائم استرس در مردان

در ادامه، به نشانه‌های فیزیکی و علائم استرس در مردان شرکت‌کننده در آزمایش اشاره می‌شود.

به یاد داشته باشید که استرس تجربه‌ای شخصی است و می‌تواند نشانه‌های زیادی داشته باشد. نباید از نشانه‌های یک بیماری به این خاطر که به استرس ربط دارند، غافل شد. برای تشخیص نشانه‌های جدی با پزشک خود مشورت کنید:

درد قفسه سینه، تپش قلب، فشار خون بالا، تنگی نفس، خستگی، کمبود میل جنسی، درد عضلانی، سردرد، سرگیجه، سفت شدن فک و دندان‌قروچه، خشکی گلو، سوءهاضمه، یبوست، اسهال، افزایش تعرق، درد معده، افزایش یا کاهش وزن و مشکلات پوستی.2
 

علایم رفتاری اضطراب در مردان

از جمله علائم رفتاری استرس در آقایان می توان به کاهش بهره وری، نارضایتی شغلی، تغییرات در روابط، ورزش کمتر، رفتار های اجباری وسواسی، قماربازی، افزایش سیگار کشیدن و افزایش مصرف الکل و مواد مخدر اشاره داشت. مردان در واقع با چنین رفتارهایی در کوتاه مدت استرس را احساس نکرده و احساسات خوشایند را نیز تجربه می کنند، اما طولی نمی کشد که علاوه بر عوامل استرس زای پیشین با مشکلات جدیدتری باید دست و پنجه نرم کنند.

همین موضوع آن ها را بیشتر به سمت رفتارهای مخرب می کشاند. استفاده از داروهای ضد اضطراب به دلیل سرعت تاثیرش بر اضطراب، در میان مردان رایج تر می باشد.1
 

استرس چگوته سلامتی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

طبق تحقیقات انجام شده استرس در آقایان با ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات مزمن معده، انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات همراه است. اضطراب همچنین باعث مشکلات جنسی و اختلال نعوظ و ناباروری برای مردان می‌شود. مردهایی که در معرض استرس قرار دارند به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شان به احتمال بیشتری دچار عفونت می شوند.2
 

10راه مقابله با استرس در مردان

 
ورزش منظم
ورزش کردن به طور منظم علاوه بر کاهش میزان استرس چه در مردان و چه در زنان، باعث ذخیره انرژی و سلامتی بدن می شود.
 
تغذیه و خواب مناسب
مصرف مواد غذایی مناسب و خواب شب 6 تا 8 ساعته استرس را کاهش داده و بدن را برای مقاومت در برابر بروز مجدد آن آماده می سازد.

به خاطر داشته باشید که مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مواد الکلی تنها وضعیت را بدتر می کند.
 
دعا و تفکر
حداقل 15 تا 20 دقیقه از زمان تان را صرف اندیشیدن و یا دعا و راز و نیاز با خدا کنید. انجام این کار مانند معجزه ای شما را آرام می کند.
 
رفع عامل استرس زا
حتما عامل ایجاد کننده ی استرس را بیابید و برای رفع آن راه چاره ای بیندیشید. اگر رفتارهای همسایه و یا رئیس تان در محل کار و یا حتی همسرتان سبب استرس شما می شود، حتما در این باره با آن ها صحبت کنید.
 
اجتناب از موقعیت های استرس زا
بررسی ها نشان می دهد سطح استرس مردان در ترافیک 60 درصد (یعنی هفت برابر زنان) افزایش می یابد. تا حد امکان، از قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی دوری کنید و از مواجهه با افرادی که باعث آشفتگی افکارتان می شوند، پرهیز نمایید.
 
کنار آمدن با تغییر شرایط
بپذیرید که شرایط محیطی در هر لحظه می توانند تغییر کنند. برخی مردان با کوچک ترین تغییر شرایط دچار استرس شدید می شوند. حتی باریدن ناگهانی برف یا باران نیز برخی را به دامان استرس می اندازد.

به جای اجازه این کار ، به فکر راهی برای لذت بردن از شرایط جدید باشید. تنها با تمرین این روش می توانید به خودتان کمک کنید.
 
تمرین نه گفتن
شاید کمی دور از باور باشد، اما باید بدانید اغلب مردان نمی توانند در برابر درخواست های همسر، رئیس و دوستانشان نه بگویند. همین پذیرفتن ها می تواند بسیار استرس زا باشد. قبول کنید که نمی توانید از پس هر کاری بربیایید.
 
نیمه پر لیوان را ببینید
تفکر منفی درباره ی مشکلات پیشامده، تنها شما را می آزارد. همیشه به جای باران، رنگین کمان را ببینید.
 
خبره شدن در یک کار
برخی مردان دائما به دنبال تجربه ی موقعیت های کاری جدید هستند. اگر به بیش از یک کار علاقمند هستید، ابتدا اصلی ترین و مهم ترین کار را بیابید و سعی کنید در انجام آن خبره شوید. سپس به دنبال کارهای کم اهمیت تر بروید.

انجام چند کار با هم، فکر و ذهنتان را به هم می ریزد و استرس ایجاد می کند.
 
مزه ی پیروزی را بچشید
هنگامی که تمرکزتان را روی یک فعالیت مشخص قرار دهید و برای رسیدن به موفقیت تلاش نمایید، حتما پیروز خواهید شد. چشیدن طعم پیروزی، استرس را از شما دور خواهد کرد.

سعی کنید در طول زندگی، پیروزی هایتان را به یاد بیاورید تا انگیزه ی خود را از دست ندهید.3
 

واقعیت‌هایی در مورد استرس مردان

کلمه «استرس» از مجموعه لغات در حوزه‌ی مهندسی گرفته شده است که در آن به فشار، مقاومت، انعطاف‌پذیری، نقطه شکست و قابلیت ارتجاعی مواد اشاره می‌شود.

استرس به‌صورت کلی به دو شکل تجربه می‌شود: فیزیکی و روانی که هر دوی آنها به هم ربط پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال جانیس گلاسرِ روانشناس نشان می‌دهد که چطور استرس مزمن باعث کاهش عملکرد دستگاه ایمنی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و کاهش توانایی مبارزه با بیماری و درمان بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

استرس مکانیزمی است که به ما قابلیت مواجه با تهدیدات را می‌دهد. ما توانایی آن را پیدا می‌کنیم تا با تهدید‌ها مواجه شویم و از آنها دوری کنیم.

استرس به همان اندازه که بد است، می‌تواند خوب هم باشد. بدون استرس، شاهد افزایش ترشح آدرنالین در خون، توانایی حل مشکلات، کسب تجربه و انجام تغییرات مهم نخواهیم بود. استرس به‌خصوص استرس طولانی‌‌مدت می‌تواند باعث بیماری یا وخامت آن و یا حتی کاهش عمر شود.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.chetor.com
3.www.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.