​​​​​​​درمان بی خوابی های مزمن

زمانی که ساعت ها در رختخواب می رویم، اما خواب به چشمانمان نمی آید و بی دلیل شب‌های زیادی را تا نیمه شب و یا حتی تا صبح بیدار می مانیم و قادر به خوابیدن نیستیم باعث خستگی ذهن و بدن مان می‌شود. برای رهایی از این به خوابی های آزار دهنده راهکارهای وجود دارد که می تواند به درمان شما بسیار به کمک کند. با ما همراه باشید.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
​​​​​​​درمان بی خوابی های مزمن
اگر شما فردی هستید که شبها به سختی می خوابید، از خوردن چای، قهوه، نوشابه سیاه و حتی شکلات های کاکائویی در شب پرهیز کنید.
 

مقدمه

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: خواب مایه آسایش جسم، سخن مایه آسایش جان و سکوت مایه آسایش عقل است.[1] فکر و خیال کردن، درگیر شدن به صداهای اطراف، هرچند کوچک، عادت به خوردن غذاهای سنگین و... همه اینها دلایلی هستند که باعث به هم ریختگی خواب شما می شوند و بی خوابی شبانه را برای تان به وجود می آورد. بهترین راه درمان برای این مشکل ایجاد نظم در زندگی و از بین بردن عادات بد در خوابیدن می‌باشد، که در این مطلب به آن می پردازیم. 

البته یک دلیل شایع در بین جوانان اشعه های مضر تلفن همراه می‌باشد که با خودشان در بستر می‌برند و ساعت ها با آن مشغول می شوند و ناگهان متوجه گذشت زمان زیادی از ساعت خواب شان می شود. راه حل این مورد آشکار است، دور کردن موبایل از خودتان در هنگام خوابیدن باعث ایجاد نظم در ساعت خواب تان می شود. 
 

راه های درمان بی خوابی 

حرف زدن قبل از خواب ممنوع
اگر قبل از خوابیدن یک بحث جدید یا یک داستان هیجان انگیز که برای تان پیش آمده یادتان می آید، آن را به تعویق بیاندازید و سعی کنید در روز بعد آن را تعریف کنید. چون صحبت کردن در رختخواب باعث بیداری مغز و از بین رفتن خواب تان می شود، که ساعت های زیادی شما را بیدار نگه می‌دارد.
 
خوردن کافئین در شب ممنوع
اگر شما فردی هستید که شبها به سختی می خوابید، از خوردن چای، قهوه، نوشابه سیاه و حتی شکلات های کاکائویی در شب پرهیز کنید. چرا که این مواد به دلیل داشتن کافئین محرک های قوی برای بیدار نگه داشتن سلول های مغز می باشد. 
 
پیاده روی صبحگاهی بروید
ورزش کردن و پیاده روی در صبح یا غروب باعث می شود که عضلات شما خسته شده و به استراحت بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین زمانی که شب به رختخواب می روید این بدن طلب خواب می کند و ناچارا شما را به خواب وا می‌دارد. 
 
دوش آب گرم بگیرید
دوش آب گرم باعث گرم شدن سطح بدن تان می‌شود، همان‌گونه که درون بدن شما دمای بالاتری دارد. برای این هماهنگ شدن این دو دما با است که به راحتی به خواب می‌روید. 
 
شام سبک بخورید
خوردن نان، میوه، غذاهای آب پز شده، شیر، سوپ و غذاهای همانند اینها که به راحتی هضم می شوند، باعث می شود که راحت تر به خواب بروید. خوردن غذاهای سنگین به مقدار زیاد باعث می‌شود که دستگاه گوارش شما سنگین و پر کار شده و در نهایت خواب سبک تر یا دیر تری را داشته باشید. اگر زیاد غذا بخورید متابولیسم بدن سرعت می گیرد، سیستم هضم سخت تر می شود و در نتیجه موقع خواب، مرتب در رختخواب غلت می زنید. [2] 
 
محیط خواب مناسب داشته باشید
محیطی که سرشار از استرس یا سر و صدا یا نور زیاد باشد، باعث می شود که مغز شما مجال استراحت پیدا نکند. سعی کنید اتاق خواب خود را در بهترین نقطه خانه از لحاظ آرامش قرار دهید و رنگ دلخواه خود را برای اتاق انتخاب کرده، پرده های تیره به پنجره ها بیاویزید تا نور کمتری وارد شود و همچنین از یک رختخواب راحت استفاده کنید. به دمای اتاق نیز توجه داشته باشید، که نه زیاد گرم و کسل کننده باشد و نه زیاد سرد. پوشیدن لباس های راحت و سبک هنگام خواب می تواند آرامش بدن تان را تأمین کند. 
 
در مورد داروهای مصرفی پرس و جو کنید
بعضی از داروهای خاص مثل اسپری های بیماری آسم می تواند خواب را به هم بزند. اگر شما دارویی را مرتب مصرف می‌کند، درباره اثرات جانبی آن از پزشک خود سوال کنید، اگر او مشکوک بود که دارو می‌تواند خواب شما را بر هم بزند، شاید بتوانید داروی دیگری جایگزین آن کنید، یا ساعت مصرف دارو را در طول شبانه روز تغییر دهید. [3] 
 
بی خوابی مفرط
شایع ترین اختلال خواب در زنان همین مورد است بی خوابی مفرط یعنی سخت به خواب رفتن و تداوم نیافتن خواب و یا زود بیدار شدن و ناتوانی در پیگیری خواب سایر اختلالات متداول خواب شامل اختلال تنفسی در حین خواب، سندرم پاهای بی قرار، اختلال حرکتی دوره ای اندام ها و حمله خواب است. رهایی از این موارد اختلالی خواب به درمان تخصصی نیازمند است که با مراجعه با پزشک می‌توانید به درمان آنها بپردازید. حفظ آرامش و تنظیم ساعت خواب تا حد زیادی می‌توانید به شما در رفع این مسائل کمک کند. 

پی نوشت :
[1] من لایحضره الفقیه جلد 4، صفحه 402، حدیث 5865. «اَلنَّومُ راحَةٌ لِلْجَسَدِ وَ النُّطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّکوتُ راحَةٌ لِلْعَقْلِ؛» 
[2] 150 نکته برای خواب راحت، پاول ویلسون، ترجمه سپیده خلیلی، ص21. 
[3] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حمسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش 1388، صفحه 312.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.