مواد غذایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود

تداوم در استفاده از امگا 3، نشانه های خشم و رفتارهای ضد اجتماعی را به طور کامل از بین می برد. مصرف امگا 3 علاوه بر کودکان، در بزرگسالان هم توصیه شده است و قادر به درمان بیماری های قلبی، افسردگی، آرتروز و بیماری های روحی از جمله اسکیزوفرنی است.
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود

رابطه امگا 3 و کنترل پرخاشگری کودکان و نوجوانان

پرخاشگری کودکان و نوجوانان یکی از بزرگترین معضلات والدین و معلمان است. مطالعات اخیر محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد تغذیه نقش مهمی در میزان خشم دارد و رژیم غذایی حاوی امگا 3 و انواع دیگر ویتامین و مواد معدنی، قادر به کاهش پرخاشگری در کودکان و تعدیل رفتار آنان است.

به گزارش ساینس،تمرکز این مطالعه در چگونگی عملکرد بیولوژیکی مغز و تاثیر آن بر روابط اجتماعی بوده است. آنچه محققان را شگفت زده کرده، مدت زمان تاثیر امگا 3 در کاهش پرخاشگری کودکان است. این مطالعه نشان می دهد نشانه های خشم و پرخاشگری در کودکانی که رژیم غذایی حاوی امگا 3 داشته باشند، پس از گذشت سه ماه، اصلا دیده نمی شود. تداوم در استفاده از امگا 3، نشانه های خشم و رفتارهای ضد اجتماعی را به طور کامل از بین می برد.
 

مهمترین منابع اسید چرب امگا  3

انواع ماهی
خاویار
روغن زیتون
حبوبات
تخم مرغ
ریحان
اسفناج
گردو
میگو
گل کلم
ماهی آزاد
ساردین
دانه سویا
کلم بروکلی

ازجمله مهمترین منابع اسید چرب امگا 3 هستند.مصرف امگا 3 علاوه بر کودکان، در بزرگسالان هم توصیه شده است و قادر به درمان بیماری های قلبی، افسردگی، آرتروز و بیماری های روحی از جمله اسکیزوفرنی است.

مواد غذایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود

هفت خوراکی که باعث عصبانیت می‌شود

گوجه فرنگی

اگر این اواخر احساس عصبانیت یا ناامیدی کرده اید، حذف موادغذایی مانند گوجه فرنگی از رژیم غذایی که باعث گرما می‌شوند، می‌تواند به رفع این حالت کمک کند. اما این بدان معنا نیست که دیگر نمی‌توانید از این ماده غذایی استفاده کنید، بلکه با افزودن موادغذایی خنک کننده به رژیم غذایی، می‌تواند به مقابله با تأثیرات آن بپردازید.
 

بادمجان

قهوه، غذاهای پرادویه، بادمجان و هر نوع غذای دیگری که گرما یا اسیدیته آن زیاد است ممکن است منجر به احساس خشم یا ناامیدی شود. به حداقل رساندن این مواد غذایی در رژیم غذایی و یا استفاده از آن‌ها با موادغذایی با ماهیت خنک کننده مانند نارگیل یا آلوئه ورا می‌تواند اثر این مواد را تعدیل کند.
 

غذاهای چرب

طبق طب شرقی هر سیستم ارگانیک جایگاه احساس خاصی است، کبد جایگاه عصبانیت، ریه‌ها محل اندوه و غم، قلب جایگاه اثر برای افسردگی و بی خوابی، کلیه‌ها محل اثرترس و طحال و لوزالمعده جایگاه نگرانی است. غذاها تأثیر مستقیمی بر عملکرد هر عضو دارند و علاوه بر این بر احساسات ما هم تأثیر می‌گذارد.
حذف کردن یا به حداقل رساندن موادغذایی که بر روی کبد شما تأثیر می‌گذارد می‌تواند به کاهش بروز عصبانیت در شما کمک کند. همچنین خوردن غذاهای چرب و گوشت ایده خوبی است. سیگار هم می‌تواند منجر به عصبانیت شود، زیرا تنباکو هم از نظر طبیعت گرم است.
 

گل کلم و کلم بروکلی

این دو ماده غذایی بعلت ایجاد گاز و نفخ می‌تواند به اضطراب منجر شود. این بدان معنی نیست که شما نمی‌توانید یا نباید این دو را مصرف کنید، بلکه بر طبق طب شرقی می‌توانید با مصرف موادی مانند آووکادو و روغن زیتون می‌توانید اثر آن‌ها را متعادل کنید.
 

چیپس‌های میوه و چیپس سیب زمینی

این مواد از جمله موادغذایی دیگری هستند که می‌توانند باعث عدم تعادل و احتمالاً منجر به احساس اضطراب می‌شوند. بعلاوه غذاها و نوشیدنی‌هایی که سرد هستند هم ممکن است باعث عدم تعادل شوند.
 

میوه‌ها و سالادهای سرد

درجه حرارت مواد غذایی در طب شرقی بسیار مهم است. غذاهای سرد و مرطوب مانند خیار، هندوانه و سالاد می‌توانند باعث عدم تعادل و تنبلی مغز شوند؛ بنابراین اگر کمی احساس خستگی کردید، از غذاهای سرد خودداری کنید. زیرا این مواد می‌توانند انرژی فرد بدن را کاهش دهند، به هماهنگی دستگاه گوارش آسیب وارد کنند و منجر به تنبلی مغز و اضطراب شوند.

مواد غذایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود

محصولات لبنی

محصولات لبنی می‌تواند منجر به کاهش هوشیاری مغزی شود و این تأثیرات می‌توانند با غذاهای تندتر مانند زنجبیل، فلفل سیاه و پوست پرتقال که احساس هوشیاری بیشتری به فرد می‌دهند، متعادل شوند.
 

اما چه خوراکی هایی به فروکش کردن عصبانیت کمک می‌کنند؟

کیوی از مقدار زیادی ویتامین C برخوردار است، آنتی‌اکسیدانی که برای مقابله با استرس شناخته‌شده است. همچنین سبزی‌های برگ‌دار علاوه بر داشتن این ویتامین دارای منیزیم هستند؛ ماده غذایی که مسئول آرام کردن عضلات و کاهش تشویش است.

شیره نارگیل نیز گزینه مناسبی برای کاهش میزان استرس و تنظیم قند خون است. درواقع تحقیقات نشان داده است کسانی که از این شیره مصرف می‌کنند گلوکز پایین‌تری دارند که نشان‌دهنده تمایل کمتر آن‌ها به درگیر شدن با اطرافیان است.

از دیگر غذاهایی که به کاهش استرس و کنترل عصبانیت کمک می‌کنند می‌توان به بادام، سیب‌زمینی شیرین، شکلات تلخ و بلوبری اشاره کرد.

مواد غذایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود

ویتامین B1(تیامین) و ویتامین B6 (پیریدوکسین ) با توجه به نقشی که در بهبود عملکرد سیستم عصبی دارند،کمبود آن ها میتواندگیجی،ضعف عضلات، تشنج، بیقراری و پرخاشگری را سبب شود.B1 در غلات،جگر و …. و B66 در انواع گوشت ها،غلات،سیب زمینی،موز…..به وفور یافت میشود.

ویتامین B9 (اسید فولیک) و B12(کوبالامین) نیز نقش ویژه ای در ساخت سلول های خونی و نیز در ساخت میانجی  های عصبی ( موادیکه باعث انتقال پیام های عصبی در اعصاب میشوند )دارند. طبیعی است که کمبود این دو نیز عوارص خاص خود مانند افسردگی، پرخاشگری، عصبانیت و تحریک پذیری را بدنبال داشته باشد.

اسید فولیک در سبزی ها و جگر و B12 در انواع غذاهای حیوانی (گوشت، ماهی، جگر، شیر، تخم مرغ و …* یافت می شود و مصرف مقدار کافی از آن قطعا در بهبود وضعیت روحی و ثبات آن اثر شگفت انگیزی دارد.

 مواد معدنی از قبیل آهن، روی، مس، سلنیوم نیز نقش مهمی در بهبود کیفیت عملکرد بخش های مختلف بدن من جمله  سیستم عصبی دارند و کمبود آنها حالاتی مانند عصبانیت، پرخاشگری، تحریک پذیری و تشدید آلزایمر را سبب می شود.

کمبود آهن سبب کم خونی فقر آهن نیز می شود که خود، خون رسانی ناقص به بافت ها من جمله مغز را بدنبال دارد و پرخاشگری جزء اولین تظاهرات این نوع کم خونی است و پس از درمان نیز، جزء اولین تظاهراتی است که بهبودی پیدا میکند. آهن را در منابع غذایی مختلف مانند: جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و … میتوان یافت. مصرف آن همراه ویتامین C باعث جذب بهتر آن و مصرف چای همراه غذاهای حاوی آن، کاهش جذب آهن را سبب می شود.
روی، سلنیوم و مس نیز در انواع غذاهای حیوانی یافت می شود.

قلوه ، قلوه حاوی مقدار زیادی فسفاتیدیل سرین است که تأثیر زیادی در کاهش استرس و رفع عصبانیت دارد و  موجب کاهش استرس و بهبود خلق و خو می‌شود.


منبع: سایت سیمرغ
سایت الف
سایت سلامت نیوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.