‏ سؤال روز چهل و یکم تولد

آیا کتاب خواندن برای نوزادم مفید است؟

خواندن کتاب و داستانهای زیبا برای نوزاد فوائدی دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.‏
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا کتاب خواندن برای نوزادم مفید است؟
نوزاد شما تمام کارهایی که انجام می دهید و علت انجام آنها را متوجه نمی شود. اما خواندن کتاب با صدای بلند برای او فعالیت مشترک شگفت انگیزی به حساب آمده که می تواند سالها ادامه یابد. و همچنین این کار برای تکامل مغز کودکتان بسیار مفید است.
 
خواندن کتاب با صدای بلند برای نوزاد فوائد زیر را به همراه دارد:
 
* نحوه برقراری ارتباط را به کودک می آموزد.
 
* مفاهیمی مانند اعداد، حروف، رنگ ها و اشکال را به روشی سرگرم کننده معرفی می کند.
 
* مهارت های شنیداری، حافظه و واژگان را ایجاد می کند.
 
* اطلاعاتی را در خصوص دنیای اطراف به نوزادان ارائه داده و تا قبل از فرارسیدن نخستین سال تولد، تمام صداهای مورد نیاز برای صحبت کردن به زبان مادری را به آنها می آموزد. هر اندازه داستانهای بیشتری با صدای بلند بخوانید، واژه های بیشتری را نوزادتان خواهد شنید و بهتر قادر به صحبت خواهد شد.
 
شنیدن واژگان مختلف به ایجاد شبکه غنی از کلمات در مغز کودک کمک می کند. کودکانی که والدینشان با آنها صحبت می کنند و برایشان داستان می خوانند، اغلب در 2 سالگی نسبت به کودکانی که هیچ کتابی برایشان خوانده نشده است، از دامنه لغات بیشتری برخوردار خواهند بود. و کودکانی که در سالهای ابتدایی برای آنها کتاب خوانده می شود، به هنگام فرارسیدن زمان یادگیری، به احتمال زیاد خواندن برای آنها آسان تر خواهد بود.
 
زمانی که برای کودک خود کتاب می خوانید به نکات زیر توجه کنید:
 
  * کودک شما صداها و احساسات مختلفی که در حین خواندن بکار می برید را به خوبی متوجه می شود. این کار رشد اجتماعی و عاطفی او را تقویت می سازد.
 
* کتاب خواندن، کودک شما را تشویق می کند تا نگاه کند، اشاره نماید، لمس کند و به سؤالات پاسخ دهد. این امر به پیشرفت اجتماعی و مهارت های فکری او کمک می کند.
 
  * کودک شما با کپی کردن صداها، تشخیص تصاویر و یادگیری کلمات مهارت های زبانی خود را بهبود می بخشد. اما شاید مهمترین دلیل برای خواندن با صدای بلند این باشد که به این وسیله کودک می تواند میان چیزهایی که بیشتر از همه دوست دارد یعنی شنیدن صدایتان و نزدیک بودن به شما و نیز کتاب ارتباط برقرار کند. گذراندن وقت مطالعه برای کودک نشان می دهد که خواندن کار مهمی است. و اگر برای نوزادان و کودکان غالباً با شادی، هیجان و احساس نزدیکی کتاب خوانده شود، آنها کتاب را با شادی ارتباط می دهند و به این وسیله در آینده خود به خواندن ترغیب می شوند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.