استرس و سرطان سینه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در مورد سرطان سینه، عوامل متعددی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، چربی بالا در بدن، عدم فعالیت بدنی و...
شنبه، 20 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استرس و سرطان سینه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
مطالعات نشان داده‌اند که استرس می‌تواند با بروز برخی نوع‌های سرطان، از جمله سرطان سینه، ارتباط داشته باشد. با این حال، هنوز موضوعی که آیا استرس می‌تواند به طور مستقیم باعث بروز سرطان سینه شود، مورد بحث و بررسی است. 

در مورد سرطان سینه، عوامل متعددی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، چربی بالا در بدن، عدم فعالیت بدنی، مصرف الکل و سن. با این حال، استرس می‌تواند باعث تغییرات در سطح هورمون‌ها و سیستم ایمنی شود که می‌تواند به بروز سرطان سینه کمک کند.

بنابراین، برای کاهش خطر بروز سرطان سینه و دیگر بیماری‌ها، باید از روش‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن، ورزش، خواب کافی، تغذیه صحیح و استفاده از روش‌های مختلف خودمراقبتی استفاده کنید. همچنین، در صورت داشتن استرس شدید یا نگرانی، بهتر است با پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

تحقیقات جدید بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می دهد هورمون‌های استرس می‌توانند به رشد، گسترش و  تنوع سلولهای سرطان سینه کمک کنند که این باعث سخت‌تر شدن درمان این بیماری می‌شود.

سرطان سینه. یکی از شایعترین انواع سرطان است. بر اساس آمار انستیتوی ملی سرطان، در آمریکا در سال گذشته، نزدیک به ۲۶۶۱۲۰ مورد جدید ثبت شده است.

اگرچه سرطان پستان یکی از سرطانهای قابل درمان است ، با یک بار متاستاز- رشد و گسترش سلولهای سرطانی- می‌تواند به سرعت تغییر کند و تنوع یابد.

وقتی تومورهای سرطانی خیلی متنوع باشند، پزشکان ممکن است برای اعمال نوع مناسب درمان بیمار- تشخیص شیوه درمانی مناسب - دچار مشکل و سختی شوند. زیرا یک نوع درمان برای یک نوع تومور، ممکن است برای نوع دیگر تومور جوابگو نباشد.

تحقیقات قبلی انتشاریافته نشان می‌دهد که داشتن استرس به صورت طولانی مدت (مزمن) یکی از عواملی ست که باعث رشد سلولهای سرطانی در سینه می‌شود.

در حال حاضر ، این مطالعه جدید که توسط تیمی از دانشگاه و بیمارستان دانشگاه بازل سوییس انجام شده شواهد بیشتری از نقش استرس در گسترش سلولهای سرطانی سینه را نشان میدهد و همچنین بیان میکند استرس باعث تنوع سلولهای سرطانی می‌شود.

نقش رژیم غذایی و سبک زندگی در این زمینه

پژوهش‌ها نشان داده‌اند سبک زندگی نقش مهمی در ابتلا به سرطان سینه دارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی، قرارگرفتن در معرض استروژن‌های محیطی، سیگارکشیدن و رژیم‌های غذایی غربی (که در آنها غذاهای فراوری‌شده وجود دارد) احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون، میوه، سبزیجات و ماهی است این احتمال را کاهش می‌دهد.

به‌طور کلی، غذاهای زیر نقش مهمی در داشتن رژیم غذایی سالم و پیشگیری از خیلی از بیماری ها از جمله سرطان سینه دارند:


محصولات بر پایه‌ سویا؛
سبزیجات و میوه‌های متنوع؛
بهترین سایت‌های خرید سبزیجات؛ تازه و سریع به قیمت تره‌بار

غذاهای سرشار از ویتامین D و دیگر ویتامین ها؛
غذاها و ادویه‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند؛
شیر و محصولات لبنی کم‌چرب؛
۵ نکته مهم برای خرید شیر پاستوریزه

غذاهایی غنی از فیبر مانند غلات کامل و حبوبات؛
غذاهای گیاهی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

پژوهش‌های انجام‌شده درمورد فیبرِ غذایی و اثر آن بر سرطان سینه نشان می‌دهند که فیبر خواص ضدسرطانی دارد. استروژن اضافی عاملی در توسعه و گسترش بعضی از انواع سرطان‌هاست.

بعضی از درمان‌ها با هدف جلوگیری از مداخلۀ استروژن در سلول‌های سرطانی انجام می‌شوند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر به این فرایند کمک و حذف استروژن را تسریع می‌کند. همچنین فیبر به دستگاه گوارش و حذف منظم مواد زائد از جمله استروژن و مواد سمی نیز کمک می‌کند.

میوه و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات سرشار از فیبرند؛ اما غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله بتاکاروتن و ویتامین C و ویتامین E نیز هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها تعداد رادیکال های آزاد را (یعنی مواد زائدی که بدن به‌صورت طبیعی تولید می‌کند) کاهش می‌دهند.

استرس و سرطان سینه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

غذاهایی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، پژوهش‌ها مصرف ۱۱ ماده‌ غذایی و پرهیز از تعدادی غذاها را در محافظت در برابر این بیماری مؤثر می‌دانند. در ادامه، به این موارد اشاره می‌کنیم.

۱. سبزیجات برگ سبز

کلم، اسفناج و کاهو نمونه‌هایی از این نوع سبزیجات‌اند. سبزیجات برگ‌دار تیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن، لوتین و زاگزانتین هستند که وجود مقدار زیادی از آنها در خون احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

۸ پژوهش که در مجموع ۷هزار نفر در آنها بررسی شدند به این نتیجه رسیدند که زنانی که میزان کاروتنوئیدها در خونشان بیشتر بود در مقایسه با زنانی که این میزان در خونشان کمتر بود به‌مقدار قابل‌توجهی کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شدند.

علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند میزان بالای فولات، نوعی ویتامین B که در سبزیجات برگ سبز وجود دارد، از زنان در برابر سرطان سینه محافظت می‌کند.

۲. مرکبات

مرکبات سرشار از ترکیباتی‌اند که از ما در مقابل سرطان سینه محافظت می‌کنند (ترکیباتی مثل ویتامین C، فولات و کاروتنوئیدهایی مانند بتاکریپتوزانتین و بتاکاروتن و نیز آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید مانند کوئرستین، هسپرتین و نارینجنین).

این مواد غذایی اثرات ضدالتهابی، ضدسرطان و آنتی‌اکسیدانی دارند. در واقع، پژوهش‌ها مرکبات را با کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه مرتبط می‌داند. مرور ۶ پژوهش که روی بیشتر از ۸هزار نفر انجام شده بودند نشان داد مصرف زیاد مرکبات احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.
 

۳. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب، از جمله سالمون و ساردین، سرشار از امگا ۳ و سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کنتاگزانتنین هستند که اثرات ضدسرطانی دارند. بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن ماهی‌های چرب میزان ابتلا به سرطان سینه را به‌شدت کاهش می‌دهد. ۲۶ پژوهش که در مجموع ۸۸۳هزار نفر در آنها بررسی شدند به این نتیجه رسیدند که مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳، تا ۱۴ درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

تعادل ایجادکردن بین مصرف امگا ۳ و امگا ۶ احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد؛ با بیشتر مصرف‌کردن ماهی‌های چرب و مغز‌ها و روغن‌های مفید (مانند روغن‌زیتون و روغن آووکادو) و نیز کمتر مصرف‌کردن روغن‌های تصفیه‌شده، می‌توانید این تعادل را ایجاد کنید.

چگونه تشخیص دهم سرطان سینه دارم یا نه ؟

این روزها سرطان سینه در بین خانم‌ها در سراسر جهان بسیار شایع شده است. اما خبر خوب این است که تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در خیلی از موارد به بهبود منتهی شود. معاینه سالانه توسط پزشک، سونوگرافی و ماموگرافی و معاینه سینه در خانه روش‌هایی برای تشخیص به‌موقع این بیماری هستند.

پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌ها حداقل ماهی یک بار معاینه سینه را در خانه انجام دهند. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های معاینه سینه در خانه را بررسی کنیم.

منظور از معاینه سینه در خانه چیست؟

معاینه سینه در خانه روشی برای بررسی تغییرات سینه، مانند غده یا برآمدگی‌، است که خود شما آن را انجام می‌دهید. برای این کار، باید هر دو سینه را معاینه کنید. اگر متوجه چیزی غیرعادی شدید، باید موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید. در خیلی از موارد، این تغییرات در سینه سرطانی نیستند اما به‌هرحال باید پزشک‌تان را در جریان قرار دهید.

چطور می‌توانیم معاینه سینه را در مقابل آینه انجام دهیم؟

برای معاینه سینه در مقابل آینه مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید:

۱. بالاتنه‌تان را برهنه کنید و در اتاقی روشن در مقابل آینه بایستید. اگر سینه‌ها ازنظر اندازه و شکل برابر نیستند نگران نباشید.

نابرابری سینه‌ها در بیشتر خانم‌ها دیده می‌شود. بازوهای‌تان را آزادانه در دو طرف بدن قرار دهید و به‌دنبال هر‌گونه تغییری در اندازه، شکل یا موقعیت یا هر تغییری در پوست سینه بگردید. به‌دنبال هر‌گونه چین‌خوردگی، گودی، زخم یا تغییر رنگ بگردید.

۲. نوک سینه‌های‌تان را بررسی کنید و به‌دنبال هر‌گونه زخم، برداشته‌شدن پوست یا تغییر جهت بگردید.

۳. دستان‌تان را روی کفل‌ها بگذارید و به‌شدت فشار دهید تا ماهیچه‌های سینه در زیر قفسه سینه سفت شوند. حالا بالاتنه را به اطراف بچرخانید تا بتوانید قسمت بیرونی سینه‌ها را خوب ببینید.

۴. به‌سمت آینه خم شوید. شانه‌ها و آرنج‌ها را به‌سمت جلو بچرخانید تا ماهیچه‌های سینه سفت شوند. سینه‌ها به‌سمت جلو خواهند افتاد. در این حالت، به‌دنبال هر‌گونه تغییری در شکل سینه‌ها بگردید.

۵. اکنون دست‌ها را پشت سرتان چفت کنید و آنها را به‌سمت جلو فشار دهید. دوباره به اطراف بگردید تا قسمت‌های بیرونی سینه را خوب ببینید. به یاد داشته باشید که به مرز زیر سینه‌ها نگاه کنید. برای‌اینکه بهتر ببینید شاید نیاز باشد سینه‌ها را با دست‌های‌تان بلند کنید.

۶. نوک سینه‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا مایعی از آنها خارج می‌شود یا خیر. شست و انگشت اشاره را روی بافت اطراف نوک سینه‌ها قرار دهید و آنها را به‌سمت بیرون انتهای نوک سینه بکشید. به‌دنبال هر‌گونه تغییر باشید. این کار را برای هر دو سینه انجام دهید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.